Äta nyttigt är dyrt

Men ärligt talat, är det meningen att det här ska bli någon slags rekord i hur många gånger man kan förklara samma sak eller?
Men det är ju inte det du säger. Du säger att om man inte köper nåt nu så blir det ingen besparing. Men du köper ju inte det nu av en anledning och vad är då den anledningen? Vad köper du istälelt för något måste du ju äta? Någonstans finns en tröskel där du tycker att det är värt priset med grönsaker sedan att den kanske/antagligen inte möts av sänkt moms etc är en sak men det är inte korrekt att säga att det bara blir mer kostnad.
 
Men det är ju inte det du säger. Du säger att om man inte köper nåt nu så blir det ingen besparing. Men du köper ju inte det nu av en anledning och vad är då den anledningen? Vad köper du istälelt för något måste du ju äta? Någonstans finns en tröskel där du tycker att det är värt priset med grönsaker sedan att den kanske/antagligen inte möts av sänkt moms etc är en sak men det är inte korrekt att säga att det bara blir mer kostnad.
Det här har förklarats typ hundra gånger redan. Läs tråden. Bland annat exakt det inlägg du svarade på.
 
Det här har förklarats typ hundra gånger redan. Läs tråden. Bland annat exakt det inlägg du svarade på.
Då måste du fortfarande se det som att det bara är lägga till grönsaker när jag syftar på en helförändring från grunden där grönsaker kan vara en del.

Varför köper du inte grönsaker nu?
 
Varför ska jag sitta och förklara varför jag "inte köper grönsaker" för någon som ändå inte läser vad jag skriver?
Jag läser vad du skriver men det betyder inte att jag har förstått vad du menar eller sett precis vilken post du nämnt det i. Du behöver inte anta det värsta om att jag inte läser jag försöker förstå och enda jag har sett är att du har nämnt att lägga till = extra kostnad och det är det men det är inte enda sättet som det kan inkluderas i kosten så jag förstår inte riktigt hur du menar.

Om du inte vill förklara så är det såklart helt ok för man skriver bara om man vill men läser gör jag.
 
Jag läser vad du skriver men det betyder inte att jag har förstått vad du menar eller sett precis vilken post du nämnt det i. Du behöver inte anta det värsta om att jag inte läser jag försöker förstå och enda jag har sett är att du har nämnt att lägga till = extra kostnad och det är det men det är inte enda sättet som det kan inkluderas i kosten så jag förstår inte riktigt hur du menar.

Om du inte vill förklara så är det såklart helt ok för man skriver bara om man vill men läser gör jag.
Jag och andra har som sagt förklarat det här flera gånger bland annat nu i slutet på tråden. Huruvida jag äter grönsaker eller inte och försvårande omständigheter kring det har jag skrivit om i flertalet inlägg rätt klart och tydligt så jo, när du undrar varför jag inte äter grönsaker så är det du som antingen inte läst vad jag skrivit eller läst som fan läser Bibeln faktiskt. Att du möjligtvis inte läst allt jag skrivit i en 26 sidor lång tråd kan jag ta men sitt då inte och förutsätt att du vet hur min kost ser ut.
 
Jag och andra har som sagt förklarat det här flera gånger bland annat nu i slutet på tråden. Huruvida jag äter grönsaker eller inte och försvårande omständigheter kring det har jag skrivit om i flertalet inlägg rätt klart och tydligt så jo, när du undrar varför jag inte äter grönsaker så är det du som antingen inte läst vad jag skrivit eller läst som fan läser Bibeln faktiskt. Att du möjligtvis inte läst allt jag skrivit i en 26 sidor lång tråd kan jag ta men sitt då inte och förutsätt att du vet hur min kost ser ut.
Ok inga problem jag ber om ursäkt för att jag inte förstår.
 
Grejen är väl att om grönsakerna blir billigare kan man äta grönsaker istället för vad man nu äter i vanliga fall. Fast det förutsätter naturligtvis att man vill/orkar byta ut delar av sina ordinarie måltider mot grönsaker.


Vilket ju också är vad @durachiny var inne på, och som hänger ihop med ursprungsfrågan - Varför skiljer medellivslängden så enormt mycket mellan rikare områden och mer utsatta områden?

Det finns såklart dem som ändå inte tänker ändra sitt ätmönster, oavsett grönsakssubventioner / gratis fruktskål på jobbet / annat konkret grönsaksexempel. Men den gruppen baserar många beslut kring ätande på andra saker än ekonomi. Så ekonomiska insatser kommer inte att ge större skillnad för dem i den frågan. @Hyacinth hade ett bra exempel på att vägra griskött - då är det ingen idé att subventionera död gris.

Utöver diskussionen kring allas rätt att äta chips (som jag är med på), så gör vi ju ändå matval. Jag gissar att det är få människor som äter precis allt de vill ständigt. Vi gör prioriteringar efter situation, mående, ekonomi, etc. Jag har bara plats för en viss mängd mat i magen, och jag har bara råd att köpa en viss mängd beroende på vilken vara det är. Andelen rysk kaviar är väldigt låg i mitt hem exempelvis.

Så om nu ett (1) delmål för att minska skillnaderna i livslängd mellan områden skulle vara att öka konsumtionen av grönsaker och frukt:
- erbjud billigare grönsaker och frukt.
- ge receptförslag.
- inkludera ordentlig hemkunskap i skolan.
- ICA hade en paprikaklubb för barn där barnen fick testa en främmande frukt varje vecka, supersmart ju! Jag vet inte heller hur man bäst äter typ drakfrukt och har därför inte köpt en sån. Erbjud testning för barn.
- fler smarta tankar och idéer.

Sedan finns det fler delmål, varav flera verkligen kan kopplas till ekonomisk fördelningspolitik riktat emot individ, liksom praktiska saker som ungdomsgårdar och föreningsliv, till sophantering och städning av området, etc etc. Men man kan ju inte bara helt släppa kosten som en aspekt. Om nu just "öka konsumtionen av grönsaker" ska vara med som ett delmål kan givetvis också ifrågasättas, kanske finns det annat fokus som är mer rimligt i just det området det gäller - men just konsumtionen av grönsaker och frukt är en rimlig parameter på hälsosam mat, om än inte den enda.
 
Jag måste säga att mat är ett spännande område på många sätt, hur man förhåller sig, val man kan görs och inte kan göra. Jag gissar att matkontot lätt ökar i takt med inkomst också, att få köper det billigaste av allt om de inte måste.

Vi har kost och hälsa som ett återkommande tema i undervisningen. Det väcker väldigt mycket känslor, både positiva och negativa - alltid roligt och tacksamt att jobba med för gruppen blir så himla uppeldad och energisk. :love:
 
Jag måste säga att mat är ett spännande område på många sätt, hur man förhåller sig, val man kan görs och inte kan göra. Jag gissar att matkontot lätt ökar i takt med inkomst också, att få köper det billigaste av allt om de inte måste.
Alla utgifter ökar väl i takt med inkomsterna? Det är väl i princip det som är fördelen med goda inkomster, att man då inte tvingas pressa ner sina utgifter.
 
Alla utgifter ökar väl i takt med inkomsterna? Det är väl i princip det som är fördelen med goda inkomster, att man då inte tvingas pressa ner sina utgifter.

Japp. Jag undrar när gränsen för att det blir överskott skulle gå för oss.

Jag vet En Person som inte ökar utgifterna, mitt syskon i Danmark. Hen lever banne mig på bröd och vatten och avskyr alla former av konsumtion.
 
Jag har säkert missat något men varför skulle man inte längre ha råd att handla chips om frukt och grönt blev billigare? Även fattiga människor lägger väl en större del av sin budget på grönt än på chips? Sparar man 100 kr/mån på billigare grönt så spelar det ju ingen roll om chipsen kostar 3 kr mer per påse. Så många påsar äter väl ingen?
Man skulle redan äta ganska mycket grönsaker för att spara hundra kronor i månaden. Jag har skrivit det tidigare i tråden att jag, som har barn,skulle inte ta från matkassan och lägga på godiskassan om något blev billigare i matkassan. Det skulle bara vara POSITIVT i matkassan om något blev billigare där! Det skulle betyda mer av något i det facket!

Någon skrev att man kunde ju ta bort tex falukorv och ersätta med någon grönsak, var det broccoli? om grönsaker blev billigare. Varför? Är falukorv dålig mat? Är det inte falukorv, makaroner och ketchup utan grönsaker som egentligen borde få tillägg av grönsaker istället för borttagning av något?

Ett exempel:

Min dotter älskar de små pärltomaterna. De billigaste går väl att få för 30 kr för en burk. Min ena son älskar dem nästan lika mycket och tja, samma här!! Jag har dock fått begränsa det en del så att vi får dela på en burk i veckan och ibland köpa andra tomater också som kostar långt mycket mindre.
Det är 120 kr i månaden. Om de plötsligt skulle kosta 15 kr i stället för 30, skulle jag ta de pengarna och lägga i godiskassan? Nej jag skulle köpa sådana tomater för 120 kr i månaden, det blir ju dubbelt så många burkar vi skulle äta, det skulle vi lätt göra!

Om priset höjs på chips, är det ENBART chips vi pratar om eller är det allt som förståsigpåare anser vara onyttigt? Saft, läsk, chips, godis, glass? Varför ska andra få bestämma att priserna måste höjas där, det kommer inte att lösa grönsaksproblemet för många, bara ta bort den lilla guldkant många familjer har.

Sänker man däremot priset på en del varor så kan man dels börja köpa av dem tex skulle jag köpa mer frukt om det var billigare, och dels skulle man köpa mer av sådant man redan köper.
 
"Sådana oförstående som jag"? Har redan skrivit att jag varit i situationen att jag levt på havregrynsgröt och linssoppa. Att jag definitivt inte hade råd med några chips. Just därför blir jag ganska provocerad av din attityd.

Vet du, det finns många fattiga människor som faktiskt vill kunna äta vettig mat. Och de allra flesta lär äta en del grönsaker, om man då sparar några kronor på att grönsakerna är billigare så kan man ju lägga dessa på de lite dyrare chipsen. Ens eget val. Och vi som inte har råd med chipspåsen köper den inte. (Även om uträkningen som @gul_zebra skrev var felaktig så blir det ju några kronor, och dessa kan ju folk välja att lägga på chips då.)

@Milosari beskrev det bra:


Är du emot tobaksskatten också? Även fattiga ska ha råd att röka eller?
Jag har också levt på havregrynsgröt, inte hade jag råd med chips då. Bara gröt några gånger om dagen en period..... Däremot anser jag att du är helt oförstående mot att det inte riktigt fungerar med höjda chipspriser. Det slår bara mot fel människor.
Vet du, även JAG som fattig äter grönsaker, men eftersom du läst tråden borde du ju ha kunnat snappa upp det. Jag har också skrivit att det lilla man sparar in på sänkt pris på grönsaker skulle gå till fler grönsaker, inte till chips. För man VILL ju äta mer grönsaker om man har barn. Många i alla fall. Så vad fasen är meningen med att höja priset på chipsen då? Det blir ju inte mer grönsaker om man höjer priset på något för att sänka priset på något.

Jag är emot rökning överhuvudtaget och ser inte tobaksskatt som något negativt. Rökning påverkar inte bara den som utför det. Men jag gnäller inte på rökare för att de köper cigaretter istället för grönsaker åt sina barn. Det finns kanske en anledning?
 
Jag kan villigt erkänna att jag länge trodde alla äter grönsaker, i rätt stor mängd:)

Tillägg: eller att det de facto skulle få folk att äta mer grönsaker, styra inköpsmönster
Jag äter grönsaker, men insåg när jag fick B-vitamin-/folsyra-brist att jag äter nog inte ens i närheten av vad jag borde. En granskning av vad jag äter så....nej. Jag äter nog inte tillräckligt många måltider för det. Sallad och kokta grönsaker är det vanligaste jag äter. Det blir nog inte tillräckligt varierat. Frukt äter jag i stort sett inte alls. Juice dricker jag visserligen ibland, men inte dagligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp