Äta nyttigt är dyrt

Ja precis!

Det är så mycket man KAN göra för att komma undan billigare då och då, men samtidigt så är det man KAN göra ofta förknippat med lite besvärligare, tar mer tid, reskostnad som kostar, lagrinsproblem och krämpor och ork. det är ju inte för att man är ovillig som man säger "nej, det fungerar inte riktigt" utan för att det tar för mycket av en, allt sammantaget. Det Är enklare att köpa det billigaste alternativet i affären. Har man inte bil och körkort blir det krångligare, mår man inte bra tar det extra energi och så ska det lagras, med tanke på storhandling som redan sker i det här hushållet är lagring svårt.

Jag skulle gärna handla på sådana ställen om det fanns mer tillgängliga, men det ligger ju i sin natur att de inte gör det. Torghandel som jag går förbi varje dag i Malmö är sällan billigare heller, för den som bor där så antagligen, ett jättebra tips, men för mig som inte bor med sådan torghandel i närheten så är kostnaden i tid, ork, engagemang högre än att gå till min affär och köpa det där.

Jag är också begränsad i att jag är synskadad. Folk tänker inte på det eftersom jag rör mig ute, jag menar, jag åker till Malmö varje dag och går till mitt jobb där. Men jag har blivit visad vägen, flera gånger. Buss åker jag aldrig, de är inte synskadevänliga.... hemma där jag bor åker jag däremot buss eftersom de vet var jag bor, vilken buss jag tar och var jag ska av. Samma alltid, samma hållplatser alltså. Aldrig annorlunda, för jag ser inte bussnummerna då.
Jag åker tex till Citygross en gång i månaden med mamma (eller andra billiga affärer) men vardagligt handlar jag mycket på Coop och ICA. ICA här är inte speciellt bra och Coop är dyr, men grattis, så är det att vara begränsad. Mycket handlar jag med mig hem också, så det blir redan en del släpande.

Återigen, det är sällan så lätt som man kan tro. Tips är bra, men när någon säger nej så brukar det finnas någon vettig anledning, sällan ren lathet eller ovilja liksom.
Precis! Jag har ju själv sån fruktansvärd lyx att jag har bil (och helvete vad jag snålar för att ha råd med den...) och shit vad den underlättar! Jag cyklade överallt innan, det var dubbla cykelkorgar och styret fullt av matkassar som åkte in i hjulen om jag storhandlat, jävelskapet i månadshandlingen av kattmat på billigaste stället mitt i vintern när det var oplogat på en väg som är drygare än vägen till annars billigaste matbutiken ska vi inte ens tala om... Det är så jävla mycket enklare med bil nu, och jag behöver inte gå i affären och fundera över om jag öht får hem det och det och försöka dividera vad jag ska ta i vända ett och vad jag ska ta i vända två eller för den delen bli tvungen att lämna en säck potatis på vägen för att jag missbedömt och inte kan ta mig hem. Jag tar en vagn och så lassar jag in det i skuffen bara. Och tro fan att det underlättar när jag har energi kvar till matlagning också, när jag inte behövt cykla kors och tvärs över halva stan i snömodd hela dagen. För att inte tala om ifall jag kanske saknar lite grädde eller nåt, det blir inte samma projekt att bara åka och köpa en grädde så jag kan svänga ihop nånting bra, till skillnad från om jag ska ta cykeln i snöstorm.

Nästa höst hoppas jag på att kunna ta mig ut och plocka svamp. Utan bil har jag som mest kunnat få hem lite svamp till två mackor. Nu hoppas jag, efter tips på ställe där jag inte lika troligt går vilse, kunna fylla frysen och kanske rentav få lite över att sälja och dryga ut plånboken lite där på hösten. Och liksom... I stort sett gratis svamp, det om något är ju skitbra om man är pank! Det gäller bara att ha plats för att lagra svampen också.
Likadant hittade jag i år en som sålde skitbilliga trattkantareller så jag har kunnat köpa hela 3 kg. Det är mer svamp än jag nånsin haft hemma... Och att jag ens kunde köpa det billigt är tack vare en biltur till en lagerlada där jag kunnat köpa äckligt billiga grejer och sålt dyrare så jag gått med lite vinst. Sen har jag kunnat åka och hämta svampen tack vare bilen. Utan den vore det ett helt projekt att ens ta mig dit, men nu var det bara att hoppa in och åka. Återigen den där bilen. Jag tror många som inte lever i fattigdom inte riktigt förstår vilken skillnad den där bilen gör, hur bra de (och jag!) har det som bara kan hoppa in och åka. Speciellt om de inte måste hushålla med bensinen också, den lyxen har däremot inte jag :p

Lagring är jättesvårt här också. Jag är en jävla hamster! Frysen är full men jag blir så stressad om jag ser extrapriser jag vill och kan köpa men inte har plats för, för jag vet att en dag står jag där utan den där billiga grejen och utan möjlighet att köpa den till fullpris. Jag älskar inlagd paprika och majs på burk på det viset för det kan ju stå i rumstemp nånstans... Men det är ju sällan det som säljs på extrapris. Det är ju den dyrare maten, den som måste frysas, den som helt enkelt inte får plats och där extrapriset faktiskt ger en skillnad i plånboken.
Jag önskar så jävla mycket att jag hade en liten klädkammare eller så att ställa en frysbox i, det vore så jävla skönt. Men då gäller det förstås att ha råd att köpa en eller att kunna hämta hem en billig eller gratis begagnad... Och där kommer återigen bilen in i bilden! Men där med tillägg för kontakter med släp eller pengar till hyrsläp eller rentav eget släp.

Torghandeln här är rätt varierad, vissa varor är billiga och andra dyra, så det gäller att jämföra priserna. Jag har mest köpt bananer som var skitbilligt. Många grönsaker var däremot dyrare än i butik. Hörde i år att sparrisen var skitbillig där (sen vad som är billigt för folk med pengar i det här fallet vet jag inte...), hade jag inte redan fyllt en fryslåda när Ica sålt ut sparris skitbilligt så hade jag kanske trotsat ryggvärken och kilat dit. Får bli en titt när de öppnar igen i vår, för då lär mitt lager vara slut sen länge och att köpa sparris bara sådär går ju liksom inte.

Tack! :)

Jag känner att jag behöver förklara, för det finns så många som inte riktigt tänker till ordentligt till vad det egentligen handlar om. För mig är inte fattigdom rakt av avsaknad av pengar. Det är det dåliga måendet runt om- jobb, sjukdomar, oklara och osäkra besked, oro osv.

Det är så många människor som tittar lite snett på fattiga människor. "De har ju det eller det, måste ju betyda att de har pengar, då kan de ju handla bättre mat". Gör det? Jag hade tex häst och var fattig. Kanske inte bästa valet i mitt liv, men aldrig att jag ångrar det, jag offrade så mycket av mig och till mig för det. I dag skulle jag inte välja häst även om jag längtansfullt tänker "tänk om". Mobiltelefoner är i dag kanske inte så mycket en statuspryl, men hur man kommer över dyra saker, som andra har även om man är fattig- skänkes, säljes billigt pga defekt, avbetalning osv, det tänker folk inte alltid på. Eller som nu när jag och en kompis ska gå på bio så fick jag en kommentar om att "jag tjänar mer än dig och har inte råd att gå på bio..., underförstått, hur fan har DU råd?! Sifopanelen, någon? Gör undersökningar där, samla poäng, använd dem till något, typ biobiljetter. Nu har jag två stycken.....

Eller standarden... någon har sett en familj handla en massa och givetvis var det en hel del godis och chips också med. HERREGUD, då kan man inte vara fattig, eller? Vad man kanske inte tänker på är ju hur praktiskt det är att storhandla. Att ha så mycket av månadens varor hemma och spara in på affärsbesöken. Att då även handla månadens godis och chips är väl inte en felaktig tanke? För man ska ju inte vara godissugen och gå in i en affär, det är dömt att misslyckas. Det KAN förstås vara en person som har ett felaktigt leverne och som lever på ALLDELES för mycket onyttigheter, vilket inte är ovanligt oavsett ekonomi, men vet man det när man står där i kön och ser dem utan att känna dem?

Det är lätt att döma andra, och det är lite det jag tänker att fler skulle fundera på. Är det så "bara"? Är det så lätt? Varför verkar en person negativ och uppgiven? Är det bara "ryck upp dig"?
Och hyresgästföreningen om man är med där! De har ju förmånliga biobiljetter. Jag brukar köpa en eller två om jag råkar ha en liten extra slant nån månad, typ om jag fått en slant när jag sålt nåt eller till jul eller vad som, så jag har till när det är något jag vill se. Jag har en biljett liggande nu, den sparar jag till det är dags för Star Wars :)

Vill dock påpeka att "felaktigt leverne" inte är okej. Det finns inget rätt eller fel i hur folk lever så sett, to each their own.

Jag har säkert missat något men varför skulle man inte längre ha råd att handla chips om frukt och grönt blev billigare? Även fattiga människor lägger väl en större del av sin budget på grönt än på chips? Sparar man 100 kr/mån på billigare grönt så spelar det ju ingen roll om chipsen kostar 3 kr mer per påse. Så många påsar äter väl ingen?
Jag vill mest hänvisa till min uträkning tidigare i tråden (som visade sig vara för generös sett till vad man sparade, så verkligheten är ännu snålare). Man ska äta jäkligt mycket frukt och grönt för att spara 100 kr/månad och har man inte råd att köpa frukt och grönt så kommer man inte spara den där hundringen heller eftersom man inte sparar på att lägga till en utgift.
 
@honung , jag letade upp lite priser från min närmsta reko-grupp bara för skojs skull, och före att visa varför jag tyckte det var ett konstigt tips:

98BD21CF-5E56-463C-A9A8-BFA02B8C5678.png


Och en annan:

Hej!
Till rekoutlämningen på fredag den 1 november erbjuder xx:

🥬Rädisor 20kr/knippe

🥕Morotsblandning 15kr/300gr

🥕Palsternackor 15kr/200gr

🥬Salladslök 2kr/st 5kr/3st

🥬Gullök 25kr/knippe 40kr/2knippe

🥬Betblandning (rödbeta, polkabeta, gulbeta, vitbeta) 25kr/knippe

🥬Kålbladsblandning 20kr/knippe

Allt är odlat utan kemikalier och gödseln som vi använder kommer från våra djur på gården.

Swish: xxxxxx



Skönt att det finns andra typer av reko-grupper också. Såg även en som säljer korv, 295kr/kg.
Säkerligen jättegod, men mer lyx än vardag.
 
Lyxgrej?? Jag handlar billigare i rekoringen än i affären och det är exakt samma potatis och morötter eftersom den odlaren levererar till affären men affären har ett påslag. Att du väljer att köpa ett knippe morötter för 25kr får stå som ditt val. Haha, skulle det vara talande för rekoring menar du?
Ja absolut, vår ligger också definitivt en bra bit över affärens priser. I de fall samma vara är i affären är den såklart ännu dyrare där, men då handlar det väl om att 2,5 kilos kycklingen kostar 149 kr kg istället för 110 kr kilot. Äggen 60 kr för 12 eller 15 lite beroende på producent, mellanmjölk 45 kr litern (men 10 kr pant på glasflaskan). 6 grillkorvar 200 kr. Grillost kanske lite billigare 45 kr för 100 gram.

Grönsakspriserna är som posten före min, gulbetorna ligger någonstans mellan 20-30 kr per påse. Men ibland kan man få grönsakspåsar för 200 kr som innehåller lite mer grejs.

Dessutom krävs bil för att ta sig till utlämningen.
 
Alltså jag blir helt paff över priserna som nämns här.
Om folk på riktigt betalar såna summor så är det inte ett dugg förvånande att förståelsen för fattigdom brister på många håll.

Ja. Jag vet hur mycket pengar vi lagt på mat i perioder, det är rätt knäppt mycket.
 
Jag har säkert missat något men varför skulle man inte längre ha råd att handla chips om frukt och grönt blev billigare? Även fattiga människor lägger väl en större del av sin budget på grönt än på chips? Sparar man 100 kr/mån på billigare grönt så spelar det ju ingen roll om chipsen kostar 3 kr mer per påse. Så många påsar äter väl ingen?
o
 
Alltså jag blir helt paff över priserna som nämns här.
Om folk på riktigt betalar såna summor så är det inte ett dugg förvånande att förståelsen för fattigdom brister på många håll.
Jag har inte handlat i Ekoringen, mest för att hämtningstiden saboterar hela den dagen för mig.

Men när jag handlar vanligt i affär, brukar jag tänka på hur stor andel av kostnaden som är nödvändig för att jag ska få mat, och hur stor del av kostnaden som är "extra" för att jag har köpt något annat än lågpris eller standardsortiment. Säkert hälften, kanske mer, av mina matkostnader är fullt möjliga att bara kapa.

Men jag tycker ändå att det är rimligt att jag, som kan, köper rättvisemärkt kaffe, att jag gynnar butiken i bostadsområdet istället för externt köpcentra osv.

Som pensionär, sen, kommer jag av allt att döma att få ta bort den där "extra" kostnaden när jag handlar. Det är nånstans rätt skönt att veta var det går att kapa stora kostnader, som en sorts krisberedskap. (Detsamma gäller ju min häst. Det sparar ju jättemycket pengar att göra sig av med hästen om det skulle krisa framöver.)

Med andra ord: du skulle bli paff över mina matkostnader. Den jag var när jag var sådär 18-30 år gammal, hade häpnat över den jag är nu, när det gäller sådana frågor. :p
 
Jag har inte handlat i Ekoringen, mest för att hämtningstiden saboterar hela den dagen för mig.

Men när jag handlar vanligt i affär, brukar jag tänka på hur stor andel av kostnaden som är nödvändig för att jag ska få mat, och hur stor del av kostnaden som är "extra" för att jag har köpt något annat än lågpris eller standardsortiment. Säkert hälften, kanske mer, av mina matkostnader är fullt möjliga att bara kapa.

Men jag tycker ändå att det är rimligt att jag, som kan, köper rättvisemärkt kaffe, att jag gynnar butiken i bostadsområdet istället för externt köpcentra osv.

Som pensionär, sen, kommer jag av allt att döma att få ta bort den där "extra" kostnaden när jag handlar. Det är nånstans rätt skönt att veta var det går att kapa stora kostnader, som en sorts krisberedskap. (Detsamma gäller ju min häst. Det sparar ju jättemycket pengar att göra sig av med hästen om det skulle krisa framöver.)

Med andra ord: du skulle bli paff över mina matkostnader. Den jag var när jag var sådär 18-30 år gammal, hade häpnat över den jag är nu, när det gäller sådana frågor. :p
Ja, där kan jag hålla med. För mig är det bilen (tyvärr). Jag kan konstatera redan nu att om jag någonsin blir morsa så ryker bilen direkt om inte pappan har rejält bättre ekonomi än jag har. Och ja, det är rätt skönt att ha det i ryggen, även om det för min del inte rör sig om några jättesummor varje månad utan jag har medvetet köpt en så billig bil som möjligt med den budget som fanns. Jag säljer förvisso hellre en njure än bilen, men ändå!

Nu ska jag till Granngården och köpa 20 kg lättströ utan att behöva ta en promenad med en wobblig säckkärra med opassande hjul eller lägga jättesummor på småförpackningar som går att ta på cykeln :banana: Ack denna bil, måtte jag förbli barnlös! :love:
 
Ja, där kan jag hålla med. För mig är det bilen (tyvärr). Jag kan konstatera redan nu att om jag någonsin blir morsa så ryker bilen direkt om inte pappan har rejält bättre ekonomi än jag har. Och ja, det är rätt skönt att ha det i ryggen, även om det för min del inte rör sig om några jättesummor varje månad utan jag har medvetet köpt en så billig bil som möjligt med den budget som fanns. Jag säljer förvisso hellre en njure än bilen, men ändå!

Nu ska jag till Granngården och köpa 20 kg lättströ utan att behöva ta en promenad med en wobblig säckkärra med opassande hjul eller lägga jättesummor på småförpackningar som går att ta på cykeln :banana: Ack denna bil, måtte jag förbli barnlös! :love:
Du har ändå en viss makt över hur många (om något) barn du får, och med vem :)
 
Jag tycker att kan vi inte låta fattiga själv få bestämma vad vi ska köpa, så vi kan slippa att sådana oförstående som du bestämmer över våra huvuden vad våra pengar ska gå till? Du pratar om en stor grupp människor, många med många andra underliggande problem och sjukdomar i grunden (oftast orsakerna till fattigdomen) och du vill bestämma att det är bättre att höja priset på chips så att vi inte ens får unna oss det.

Det är inte ens att sparka på den som redan ligger, det är att dessutom ställa sig över och säga "Se här, nu är jag SUGEN på chips och jag har RÅD med både det och grönsaker, men du får ta och köpa dig några potatis, en morot och en kålrot och göra mat av istället för att köpa chips, för det är bättre för dig".

Jag förstår grejen liksom. Ja, man ska hjälpa med dysfunktionella beteende, man ska få hjälp med stress och allt vad det nu är, men allvarligt, om brist på pengar pga Försäkringskassastrul eller arbetslöshet inte vore så tärande så hade många nog mer ork och kunde tänka lite bättre vid fler tillfällen.

När jag senast var arbetslös var det faktiskt inte ekonomin i sig som var mest jobbig, det var ATT vara arbetslös. Jag älskar att jobba, med det jag gör, och jag hade en bra handläggare på soc som varje månad betalade ut vad jag behövde för att överleva. Kravet på mig var att inkomma med ansökan och sådant i tid, vilket jag gjorde. Hon sa att jag inte behövde oroa mig för ekonomin, det räckte med allt annat ju. Guld till henne! Det minskade min oro en hel del.
Tyvärr har alla inte en sådan bra handläggare, så oron för det ekonomiska brukar även finnas där.

Så lösningen är inte att höja chipspriserna utan att människor som arbetar med människor ger dem rätt stöd. Att försäkringskassan betalar ut pengar som de ska, i tid och inte ifrågasätter läkares sjukskrivningar, att människor får arbeten lätt osv.

Inte så "bara" med andra ord.
"Sådana oförstående som jag"? Har redan skrivit att jag varit i situationen att jag levt på havregrynsgröt och linssoppa. Att jag definitivt inte hade råd med några chips. Just därför blir jag ganska provocerad av din attityd.

Vet du, det finns många fattiga människor som faktiskt vill kunna äta vettig mat. Och de allra flesta lär äta en del grönsaker, om man då sparar några kronor på att grönsakerna är billigare så kan man ju lägga dessa på de lite dyrare chipsen. Ens eget val. Och vi som inte har råd med chipspåsen köper den inte. (Även om uträkningen som @gul_zebra skrev var felaktig så blir det ju några kronor, och dessa kan ju folk välja att lägga på chips då.)

@Milosari beskrev det bra:
MEN det behövs en sänkning på priset på frukt och grönt. Det är inte rimligt att man kan köpa svensk kyckling för 19,90 när svenska äpplen kostar det dubbla. Eller att löken kostar nästan lika mycket som kyckling. Något är för dyrt eller för billigt, beroende på hur man ser på det.

Är du emot tobaksskatten också? Även fattiga ska ha råd att röka eller?
 
Jag har inte handlat i Ekoringen, mest för att hämtningstiden saboterar hela den dagen för mig.

Men när jag handlar vanligt i affär, brukar jag tänka på hur stor andel av kostnaden som är nödvändig för att jag ska få mat, och hur stor del av kostnaden som är "extra" för att jag har köpt något annat än lågpris eller standardsortiment. Säkert hälften, kanske mer, av mina matkostnader är fullt möjliga att bara kapa.

Men jag tycker ändå att det är rimligt att jag, som kan, köper rättvisemärkt kaffe, att jag gynnar butiken i bostadsområdet istället för externt köpcentra osv.

Som pensionär, sen, kommer jag av allt att döma att få ta bort den där "extra" kostnaden när jag handlar. Det är nånstans rätt skönt att veta var det går att kapa stora kostnader, som en sorts krisberedskap. (Detsamma gäller ju min häst. Det sparar ju jättemycket pengar att göra sig av med hästen om det skulle krisa framöver.)

Med andra ord: du skulle bli paff över mina matkostnader. Den jag var när jag var sådär 18-30 år gammal, hade häpnat över den jag är nu, när det gäller sådana frågor. :p

För mig funkar det, och jag kan ju köpa lokalt och gynna små odlare. Men jag inser ju att det om nödvändigt är vårt största område att spara pengar på utan att lida.
 
Du har ändå en viss makt över hur många (om något) barn du får, och med vem :)
Haha nackdelen för min del är väl då att jag tycker att det vore lättare med en fattiglapp till farsa så det är lättare att leva hyfsat jämställt :laugh: Det är tur att det inte är bristen på pengar jag faller för, även om jag brukar svepa bort folk som verkar ha det lite väl bra förspänt ;)

(Också en nackdel som fattig, för övrigt - antingen får man finna sig i att leva på någon annan eller så är man bromsklossen som aldrig följer med, om man inte bara dejtar inom sin egen ekonomi så att säga!)
 
"Sådana oförstående som jag"? Har redan skrivit att jag varit i situationen att jag levt på havregrynsgröt och linssoppa. Att jag definitivt inte hade råd med några chips. Just därför blir jag ganska provocerad av din attityd.

Vet du, det finns många fattiga människor som faktiskt vill kunna äta vettig mat. Och de allra flesta lär äta en del grönsaker, om man då sparar några kronor på att grönsakerna är billigare så kan man ju lägga dessa på de lite dyrare chipsen. Ens eget val. Och vi som inte har råd med chipspåsen köper den inte. (Även om uträkningen som @gul_zebra skrev var felaktig så blir det ju några kronor, och dessa kan ju folk välja att lägga på chips då.)

@Milosari beskrev det bra:


Är du emot tobaksskatten också? Även fattiga ska ha råd att röka eller?
Om du slutar moralisera så in i bängen kanske fler skulle ta till sig det du skriver.
 
Nu kommer ekonomen in.

1) En skatt på chips leder inte automatiskt till billigare grönsaker. Grönsakerna kommer fortfarande att vara minst lika dyra. OM ceteris bryter sin vana och förblir paribus - dvs om allt annat är lika - så blir chipsen dyrare relativt sett. Vilket i teorin ska minska chipskonsumtionen och öka grönsakskonsumtionen. Nu är dock konsumenternas budgetrestriktion densamma. Så för att detta ska stämma måste både chips och grönsaker vara normala varor. Det kan nämligen hända att folk när priserna ökar (=samma effekt som att de får mindre pengar att röra sig med) väljer att fortsätta att lägga pengar på den vara som blivit relativt sätt dyrare - dvs om en chipsskatt gör chipsen dyrare, har folk mindre pengar över att köpa grönsaker för när de köpt sina chips.

Grönsaksätarna skulle inte gynnas av en chipsskatt - för det finns ingen automatik som gör grönsakerna billigare för att chips blir dyrare - det kan tom vara tvärtom:

2) OCH om vi hoppar ur nationalekonomin och går in på företagsekonomi. Det finns nämligen skäl att tro att allt annat inte kommer att vara lika. Grönsaksdisken är ofta inte lönsam för vanliga livsmedelsbutiker - varorna är känsliga och det blir mycket svinn. Ofta är grönsaksdisken en service för att locka in kunder som köper andra produkter med högre marginal (som t.ex. chips men egentligen alla kolonialvaror). Så om lönsamheten minskar på dessa varor (=högre priser som då eventuellt ger en minskad efterfrågan), kan det mycket väl hända att intresset för handlare att ha en välfylld grönsaksdisk med vettiga priser minskar.

Så i realiteten sponsrar ofta chipsätarna grönsaksätarna. Chipsskatten skulle troligen driva upp priserna på både chips och grönsaker - chipsen för att de beskattades, grönsakerna för att de inte längre sponsrades av lika mycket chips. Resultatet bli högre matpriser överlag (vilket är = mindre pengar) vilket skulle leda fattiga till ännu billigare mat (de flesta jag känner med ont om pengar lever på spagetti/ris/bönor och ketchup - dsv de köper varken chips eller grönsaker)

Det senare är också ett av skälen till att priserna och tillgången till frukt och grönt är så på olika platser. Det är också en av orsakerna till att många handlare faktiskt gillar att det växer upp torghandel och jordgubbsförsäljning utanför deras affärer.

Att använda skatter att styra beteenden är inte lätt (för då skulle alkohol och cigg vara icke-frågor).
Vilket utmärkt exempel på hur man kan använda ekonomikunskaper för att förstå vardagsproblem, och varför det ofta inte är så lätt att lösa samhällsproblem.
 
Mitt nya marsvin var visst i farten här...
Jag vill faktiskt tacka @Enya och @gul_zebra för att ni beskriver en verklighet som jag aldrig varit i närheten av. Jag fattar lite mer om hur det är att växa upp i fattigdom och sen leva med det när omgivningen kanske inte har det så.

Jag håller med, för även om vi har och ibland haft det snålt så är det en helt annan sak.
 
Jag vill mest hänvisa till min uträkning tidigare i tråden (som visade sig vara för generös sett till vad man sparade, så verkligheten är ännu snålare). Man ska äta jäkligt mycket frukt och grönt för att spara 100 kr/månad och har man inte råd att köpa frukt och grönt så kommer man inte spara den där hundringen heller eftersom man inte sparar på att lägga till en utgift.
Jag tyckte inte att uträkningen stämde, att den förutsatte ett redan lågt och även framtida lågt intag av grönsaker och en hög konsumtion av chips. Men exet hade liknande diet. Det är kanske min konsumtion som är onormal. Jag lägger nog minst halva matbudgeten på frukt och grönt. Det är så himla dyrt! Då handlar jag i princip aldrig på lilla lokala Ica, utan på Willys, och försöker köpa det som är billigt just nu. Chips köper man inte så ofta ändå. Köper du en påse i veckan och den blir två kr dyrare per påse så blir det 10 kr per månad. Blir frukt och grönt i genomsnitt 2 kr billigare per kg så är summan snabbt intjänad, för de flesta äter väl betydligt mer än 1 kg per vecka, sammantaget.
 
Fick ju lite pengar till ost
Och lite till av en snäll bukefalist
Så jag köpte rostbröd med kort datum och frös in och lite pasta.
Kommer inte räcka hela månaden men lite lyx för mig att kunna göra mackor att ha med till jobbet
Lunchen på jobbet är bra men räcker inte hela dagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp