Är man oansvarig......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lill76

Trådstartare
Måste fortsätta en diskussion som kom upp i en annan tråd ang mammaridbyxor. Flera personer nästan skäller ut oss som är gravida och rider. Man är idiotisk och oansvarig eftersom man inte avstår helt från att rida under de 9 månaderna man är gravid. Så vad anser ni om detta??
Jag själv är i v29 och rider fortfarande några dagar i veckan, för att jag själv tycker att det känns bra. Det är promenadridning eller lite lätt träning i ridhuset så det är inte så avancerat, men enligt vissa helt idiotiskt. Men snart är det nog slut på det eftersom magen börjar bli ganska otymplig nu. Hade jag fått tag i medryttare är det möjligt att jag hade slutat rida någon vecka tidigare, men man känner ju sitt ansvar för hästen också. Självklart hade jag inte ridit på en otrygg häst, min unghäst har jag inte ridit sen jag blev gravid eftersom han är lite opålitlig, men han är inkörd så han får sin träning genom körningen iallafall!!
 
Sv: Är man oansvarig......

Så länge det känns tryggt och bra för DIG, så gör DU som DU vill. Det är DIN kropp. DU vet bäst.
 
Sv: Är man oansvarig......

det är bara bra för kroppen att röra sig, så länge det känns bra för dig. Barnet är väl skyddat i din mage.

Sen finns det naturligtvis en risk, (det finns risker med allt, du kan halka i duschen) men inte hoppar man upp på värsta rodeo hästen när man är gravid, det säger sig själv

Säger som kizmor, så länge det känns bra för dig så go girl!

Själv red jag upp i 8nde månaden, sen tyckte jag att balansen inte kändes så bra längre för man blev framtung. Jag körde häst tills dan innan förlossning och motion är bara nyttigt när man är gravid, det är ingen sjukdom!
 
Sv: Är man oansvarig......

Det måste ju vara helt ditt (och din mans) val hur länge du rider. Det är ni som får ta konsekvenserna om något händer barnet.
En bekant fick missfall väldigt sent i graviditeten, det hade antagligen inget att göra med ridningen men hon ångrar ändå bittert att hon red eftersom det alltid kommer att vara ett frågetecken om det spelade in.

Jag slutade rida väldigt tidigt i graviditeten av 3 orsaker
1. Varken jag eller min man skulle förlåta mig om jag fick missfall eller skador på barnet om jag föll av.Hur snäll eller stadig en häst än är kan yttre omständigheter trigga en flyktreflex.

2. Min kropp förändrades snabbt och för mig är det inte speciellt intressant att rida om jag inte kan rida "ordentligt"

3. Att avstå från ridningen under en graviditet är en förhållandevis kort period. Man kan köra alternativa lösningar som tömkörning, löslongering och använda medryttare om man inte vill ställa av hästen.

Det är som sagt upp till var och en vilket beslut man tar. Har man svårt att besluta sig kan man se om man skulle kunna tänka sig att rida med sitt lilla spädbarn på magen, kan man inte det bör man antagligen inte rida med barnet i magen heller. Kan man det kan man gott rida som gravid.
 
Sv: Är man oansvarig......

Sar skrev:
Det är som sagt upp till var och en vilket beslut man tar. Har man svårt att besluta sig kan man se om man skulle kunna tänka sig att rida med sitt lilla spädbarn på magen, kan man inte det bör man antagligen inte rida med barnet i magen heller. Kan man det kan man gott rida som gravid.

Det är inte samma sak alls, för magen och din kropp skyddar barnet, skulle du ramla av så faller du inte platt fall på magen....

Att din kropp ändrades så du inte kunde rida ordentligt betyder inte att det är så för alla.. Fråga din barnmorska, min tyckte bara det var bra så länge man inte var dumdristig

Säg din åsikt, den har man rätt till men att döma andra..

Äh domedagsprofeter har vi nog av...
 
Sv: Är man oansvarig......

Jag har inte haft någon egen häst på länge men jag red ändå lite under mina gravidteterna, rid så länge det känns bra för dig!!
 
Sv: Är man oansvarig......

Barnet är väldigt skyddat i magen. Så länge du känner dig trygg och det känns bra är det inga problem. Mina båda BM har sagt att så länge det är något jag brukar göra så är det lugnt. Det är kanske inte världens smartaste att BÖRJA rida när man är gravid om man inte gjort det tidigare ;)

Med första fick jag sluta i v.17 för jag fick så himla ont. Näst sista ridturen var en dressyrtävling, det högsta jag tävlat och dessutom med placering. Dock satt jag av på ärevarvet, man behöver ju inte vara dumdristig :)

Med andra kunde jag rida längre, höll igång dock sporadiskt till v.27 och då på tävlingshästen som jag litar på och känner väl.
 
Sv: Är man oansvarig......

ankans skrev:
Det är inte samma sak alls, för magen och din kropp skyddar barnet, skulle du ramla av så faller du inte platt fall på magen....

Det är värre o ramla bakåt o slå i ryggen än magen.. alltså handlar det inte bara om att "akta magen"...
 
Sv: Är man oansvarig......

I så fall ska man absolut inte köra bil när man är gravid. Inte ens åka bil. Där är ju verkligen magen i fara!
När jag var gravid sa min BM att en spark kunde vara farlig, men att fall från hästryggen inte var så himla farligt ifall man inte föll väldigt illa. Bebin ligger rätt skyddad i allt vatten och grejs. Hon rekommenderade ridning eftersom jag skulle få både frisk luft och motion. Tyvärr fixade jag inte längre än 4 månader innan foglossningarna blev för hemska. Fast tydligen är ridning inte bra om man inte rider innan man blir gravid. Att börja rida under graviditeten rekommenderade de inte.
 
Sv: Är man oansvarig......

Det farligaste med ridning är om man måste åka bil till stallet.

Det finns inte beskrivet några olyckor där foster - eller barn som ridit med mamman - har skadats. Jag sökte på det i skadekodsdatabaser inför den förstfödda.

Men varje år får någon kvinna en ratt i magen med fatal utgång för fostret.
 
Sv: Är man oansvarig......

Jag är i vecka 32 och rider än. Yngre människor tycker mest att det är coolt/duktigt, men äldre blir helt förskräckta.

De får reagera hur de vill. Jag bryr mig inte. Den enda jag lyssnar på är barnmorskan, och hon klagar inte. Hon säger att jag får göra vad jag själv vill, men att jag ska lyssna på min kropp om något gör ont.

En period i början blödde jag lite, då sa barnmorskan att jag skulle vänta med att rida några dagar. Helt rimligt.
 
Sv: Är man oansvarig......

Kan detta verkligen stämma, jag tycker man i alla fall har hört om enstaka fall där kvinnan ramlat av olyckligt i någon sen månad och förlorat barnet?

Om jag hade haft en lätt graviditet och varit mer "som vanligt" hade jag utan problem fortsatt att rida, om än i lugn takt. Känner man sin häst väl och inte utsätter sig för några som helst onödiga risker (hoppning, uteritt med vildingar, etc) så verkar risken så oerhört liten. En bidragande orsak till att jag slutade var att medishästen stod i stort kollektivstall och jag var mer rädd för att få en spark i samband med in/utsläpp än att trilla av. Men jag slutade mest för att det blev för tungt i förhållande till hur min graviditet var.
 
Sv: Är man oansvarig......

Jag hade tur att jag fick min ridhäst såld precis innan jag blev gravid, annars så hade jag fått det lite svårt. Personligen rider jag inte nu och skulle nog aldrig rida som gravid. Risken är liten att nåt händer - men gör den det så får man lasta sitt eget samvete. Det skulle inte jag vilja leva med iallafall. Och som många säger - det är inte farligt att rida - snarare nyttigt inom rimliga gränser. Men det är väl aldrig skumpandet på ryggen som är farligt, utan snarare att trilla av? Att jämföra det med att inte köra bil, drunkna i vattenpölar och dyligt tycker jag bara är barnsligt. Det finns många saker som kan skada i en och barnet i en graviditet, varför då inte utesluta de som du har makt över?

Men jag kan ändå inte lasta blivande mammor som rider ändå, det får stå för dom. Men att ge Malin som exempel är lite dumt. Det var väl inte så många månader efter hennes förlossning som hon trillade av på en tävling? Visserligen bröt hon väl bara ett finger eller nåt, men frågan är hur det hade gått om hon var höggravid.

Men gudarna ska veta att jag är ridsugen!! Känns som en evighet att vänta ett par månader till...
 
Sv: Är man oansvarig......

mino skrev:
Kan detta verkligen stämma, jag tycker man i alla fall har hört om enstaka fall där kvinnan ramlat av olyckligt i någon sen månad och förlorat barnet?
Tror du inte att det bara är skrönor och skrämselpropaganda?
*en kompis till en arbetskamrats kusins svägerska...*
 
Sv: Är man oansvarig......

Kan du inte läsa?!

"Det måste ju vara helt ditt (och din mans) val hur länge du rider. Det är ni som får ta konsekvenserna om något händer barnet."

"Det är som sagt upp till var och en vilket beslut man tar."

Vari ligger domen?!

Sedan har jag redovisat MITT ställningstagande och MINA skäl till att inte rida. Andra får göra precis som de vill!
 
Sv: Är man oansvarig......

Det är som sagt upp till var och en vilket beslut man tar. Har man svårt att besluta sig kan man se om man skulle kunna tänka sig att rida med sitt lilla spädbarn på magen, kan man inte det bör man antagligen inte rida med barnet i magen heller. Kan man det kan man gott rida som gravid.

och

En bekant fick missfall väldigt sent i graviditeten, det hade antagligen inget att göra med ridningen men hon ångrar ändå bittert att hon red eftersom det alltid kommer att vara ett frågetecken om det spelade in.

Är rena domedag profetsiorna! tycker jag
 
Sv: Är man oansvarig......

Lovis skrev:
Det är värre o ramla bakåt o slå i ryggen än magen.. alltså handlar det inte bara om att "akta magen"...

nej så klart, det är en risk, det är det mycket som är, det gäller att bedöma hur stor risken är i förhållande till annat man gör under graviditeten.. och köra bil är farligare
 
Sv: Är man oansvarig......

jag hade en kompis som jobbade med hästar hade 7 passhästar som hon red och körde till månad 7
en annan kompis slutade med samma jobb slutade månad 3
 
Sv: Är man oansvarig......

*kl*
Jag tror faktiskt inte Malins barnmorska stottade henne! Later absurt! Hur som hels ar det inte ridningen som ar farlig under en normal graviditet, DU KAN RAMLA AV!!! Da ar det ditt fel, ingen sa at dig att rida! Min vaninna fick missfall nar hon ramlade av!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 444
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 798
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 571
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 689
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp