Är hästägande ett privilegium?

Sv: Är hästägande ett privilegium?

Som jag ser det har ägaren två val.

1. Avliva hästen som slipper lida och ägaren slipper ruinera sig själv och sin familj ekonomiskt.

2. Låta hästen leva, inte ha råd med duglig veterinärvård och hästen får fortsätta lida utan att få den vård den behöver.

Eftersom du blir så vansinnigt upprörd över alternativ 1 antar jag att du ser alternativ 2 som en bättre lösning eller?

Alternativ 01: Köp ingen häst om du inte har råd med veterinärförsäkring och självrisk (ett UL hade knappast gått över självrisken, btw).
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men var går gränsen för hur mkt pengar en "seriös" människa lägger ut på en häst?
Är jag förlåten om jag lägger ut 5000kr på min häst värd 10.000kr.. eller bör jag lägga 25000kr eller går ett hästliv inte att värdera i pengar?

Alternativ 01: Köp ingen häst om du inte har råd med veterinärförsäkring och självrisk (ett UL hade knappast gått över självrisken, btw).
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Självklart behöver man inte hålla med alla, men jag anser att man kan hålla med utan att gå till personangrepp och/eller bli otrevlig mot den andra parten. Och detta tycker jag att jag har sett mycket av i den här tråden (dock inte den enda här på buke).
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men var går gränsen för hur mkt pengar en "seriös" människa lägger ut på en häst?
Är jag förlåten om jag lägger ut 5000kr på min häst värd 10.000kr.. eller bör jag lägga 25000kr eller går ett hästliv inte att värdera i pengar?

Jag förstår inte alls vad du menar här. Vad hästen kostar i inköpspris är väl egentligen ointressant - ju bättre du sköter den, desto mer blir den värd och desto större glädje genererar den! Men har man inte råd med en ultraljudsundersökning, ska man definitivt inte ha häst. Så så långt gör ju ägaren rätt som tar bort den.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det varierar oerhört mycket i pris vad gäller ALLA djurundersökningar. Att rakt av säga så om andras ekonomi tycker jag är väldigt nonchalant. Och sedan kan det ju mycket väl tillkomma rejäla transportkostnader, om man har långt att åka.

Jag har full respekt och förståelse för hästägare som väljer att ända ett hästliv. Vi vet inte all bakgrundsfakta i detta fall, men jag vågar påstå att det finns mer än vi kan läsa här.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag förstår nog inte riktigt var du vill komma.

Det beror väl helt på vad det är för häst? Jag har sett annonser med hästar med krämpor där ägaren letar en köpare som just är villig att ta risken.


Det är väl knappast ett riskåtagande att ta sig an dena typ av häst, snarare är det en säker förlust. Däremot är det en stor risk att ästen hamnar snett ( i en transport söderut eller hos någon mindre nogräknad hästhandlare som vill tjäna pengar på den.


Hade det varit en fin tävlingshäst så hade det kanske funnits en realistisk chans.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det varierar oerhört mycket i pris vad gäller ALLA djurundersökningar. Att rakt av säga så om andras ekonomi tycker jag är väldigt nonchalant. Och sedan kan det ju mycket väl tillkomma rejäla transportkostnader, om man har långt att åka.

Jag har full respekt och förståelse för hästägare som väljer att ända ett hästliv. Vi vet inte all bakgrundsfakta i detta fall, men jag vågar påstå att det finns mer än vi kan läsa här.

Det varierar säkert, men ett UL är inte någon dyr behandling. Undrar förresten om inte en avlivning är dyrare? Jag har större repekt för djurägare som väljer bort att skaffa häst om de inte har marginaler för veterinärvård. Hästar kostar pengar och de skadar sig. Men eftersom så många här uttrycker empati för ägaren, och mindre empati för hästen, undrar jag ledsamt hur många fler sådana djurägare det finns.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det är väl knappast ett riskåtagande att ta sig an dena typ av häst, snarare är det en säker förlust. Däremot är det en stor risk att ästen hamnar snett ( i en transport söderut eller hos någon mindre nogräknad hästhandlare som vill tjäna pengar på den.


Hade det varit en fin tävlingshäst så hade det kanske funnits en realistisk chans.

Alla som säljer hästar - eller skänker bort dem - måste givetvis använda sitt omdöme. Det trodde jag var en självklar utgångspunkt. Ibland är avlivning den bästa utvägen, men inte som generell lösning för hästar med skador. Hästar är alltid förlustaffärer.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Kan hästen gå till slakt FÅR man ju pengar när man tar bort den (vi har gjort det de senaste gångerna). Vilket är stor skillnad (att ta ur kassan eller ett tillskott i kassan) om man ligger och suger på marginalerna ekonomiskt.

Så länge inte hästen lider är det upp till djurägaren att avgöra vad som ska hända med djuret.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Ägarens ekonomi kan ha varit hur bra och stabil som helst i apmånga år för att plötsligt gå i botten. Det kan bero på arbetslöshet, att deras hus plötsligt blivit i behov av kostsam renovering osv och nu kommer hästens skada ovan på det.

Det är få förunnat att besitta en sådan ekonomisk trygghet att vad som helst kan hända utan att ens ekonomi tar stryk...
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Kan hästen gå till slakt FÅR man ju pengar när man tar bort den (vi har gjort det de senaste gångerna). Vilket är stor skillnad (att ta ur kassan eller ett tillskott i kassan) om man ligger och suger på marginalerna ekonomiskt.

Så länge inte hästen lider är det upp till djurägaren att avgöra vad som ska hända med djuret.

Ja, men jag förstår inte riktigt poängen? Det låter ju nästan som om det vore helt problemfritt att åta sig djuransvar så länge man kan skjuta om man inte har råd/tröttnar. Jag trycker i stället på det viktiga av att inte skaffa djur om ekonomin är tajt.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men är du trög på riktigt? :confused:
Den som har fast jobb kan mycket väl ha råd att skaffa en häst.
Men livet kan förändras. Firman går i konkurs, eller man blir långtidssjukskriven eller vad som helst.
Om man tänker som du så är det väl bara Bill Gates och Ingvar Kamprad som får skaffa djur?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men är du trög på riktigt? :confused:
Den som har fast jobb kan mycket väl ha råd att skaffa en häst.
Men livet kan förändras. Firman går i konkurs, eller man blir långtidssjukskriven eller vad som helst.
Om man tänker som du så är det väl bara Bill Gates och Ingvar Kamprad som får skaffa djur?[/

Jag tänker att man bör ha en god buffert, med eller utan djur! Just för möjligheten att kunna leva vidare vid arbetslöshet. Men är det bara jag som tror att det finns massvis av panka hästägare i landet? Som skaffat häst trots svajiga inkomster?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Självklart behöver man inte hålla med alla, men jag anser att man kan hålla med utan att gå till personangrepp och/eller bli otrevlig mot den andra parten. Och detta tycker jag att jag har sett mycket av i den här tråden (dock inte den enda här på buke).

Ser du personangrepp eller andra otrevligheter så trycker du på den lilla triangeln längst ner till vänster under inlägget.

kl
De som har problem med andras val är kanske veganer eller PETA anhängare som anser att ingen skall kunna äga djur för att allt liv har lika stort värde?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Ser du personangrepp eller andra otrevligheter så trycker du på den lilla triangeln längst ner till vänster under inlägget.

kl
De som har problem med andras val är kanske veganer eller PETA anhängare som anser att ingen skall kunna äga djur för att allt liv har lika stort värde?

jag förstår inte varför man vill ha djur om man inte kan ta hand om dem? hur kan det ens vara ett nöje?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Alternativ 01: Köp ingen häst om du inte har råd med veterinärförsäkring och självrisk (ett UL hade knappast gått över självrisken, btw).

Fortfarande vet vi inte hur mycket pengar ägaren redan har lagt på hästen.. det enda vi har är tredjehandsuppgifter (TS pojkvän som hört att en bekant...) Jag frågade tidigare i tråden om TS själv pratat med ägaren, om jag har missat svaret ber jag om ursäkt, men jag har inte sett det.

Visst kan det vara så att hästen hillills bara kostat 2000 kr. I såna fall är det tragiskt och bara att hoppas att ägaren tänker sig noga för i framtiden. Hästen kan också hittills ha kostat 15 000 och att smärtgränsen för ägarens ekonomi är nådd.

Ägaren har en häst till, om den vet vi ingenting. Den kan vara lättfödd, frisk och billig i drift, och den kan också vara en lovande tävlingshäst med stora omkostnader.

Hästen blev halt för någon vecka sedan, men här i tråden låter det snarare som om det var några dagar sedan bara och att det är en lätt sårskada som kommer att läka ut av sig själv men att ägaren är fan själv som vill döda den. Hästen går på smärtstillande och medicinering hjälper inte. Fortfarande undrar jag på vilket sätt det är bättre för hästen att gå och invänta att ägaren ska ha sparat ihop pengar?

Ang om hästägandet är ett privilegium - ja det tycker jag, men jag tänker nog på innebörden av det lite olika än vad många andra här gör. Jag vet också att det är lättare sagt än gjort att "bli av med" hästen.

Jag har mina hästar att tacka för väldigt mycket, för mig är de en nästan lika viktig del i livet som min sambo är. Jag tackar dem inombords varje dag för att de finns, för att jag har dem här hos mig och för att de är de individer de är. De går inte att ersätta med något, och även om det kommer andra hästar är alla jag har och har haft unika och värdefulla på sitt sätt. De är alla ett eget privilegium att ha.

Om ett är et privilegium på det sättet att man ska ha en viss summa på banken och en lön på minst X kr i månaden, annars ska man fan inte ha häst - nej det tycker jag inte man kan säga. Jag har haft hästar både under riktiga kris-tider i mitt liv och de har ALLTID gått i första hand. Det har varit så illa under en kort period att jag har funderat på att sälja, men som marknaden har sett ut hade jag lika gärna kunnat avliva. Så långt har det aldrig gått med ekonomin tack vare att jag har haft annat att sälja, snälla människor i sin omgivning som kommit med kött, lånat ut pengar osv när jag hade lagt det mesta på hästarna och elräkningar. Och en snäll dåvarande hyresvärd som kunde vänta med hyrespengar osv under en period.

Nu när jag för en gångs skull har det bättre ekonomiskt så mår de precis lika bra, men får kanske en ny grimma och nya borstar lite oftare, jag har unnat mig mer själv och behöver inte vända på pengarna. Inget hästarna märker av egentligen, eftersom de sköts likadant nu som då. Tack och lov kom skadan som inte innefattas av försäkringen först nu. Hade det varit för några år sedan hade jag varit tvungen att låta hästen somna in.

Det grundläggande som veterinärvård, hovis, foder osv. SKA hästen ha. Det är icke förhandlingsbart.

Kan man av någon anledning, vad det nu än må vara, inte prioritera om i sin ekonomi så att detta tillgodoses så bör man inte ha ekonomiskt ansvar för en häst, så tycker jag.

Däremot, att anta att någon inte har råd därför att hästen inte är försäkrad (jag vet många som tycker försäkringar "bara kostar utan att smaka", och istället lägger undan pengar), eller om man inte kan inse att saker och ting kan ändras snabbt så att man plötsligt står utan pengar precis när något händer... Då ska man nog ta sig en funderare på sin egen moral, etik och människosyn istället. Det är tragiskt, men den som får lida i de fall där ägaren inte kan med att ta beslutet om avlivning vid en skada som det inte finns pengar att behandla - det är hästen. I just det här fallet ser jag det, med den lilla information vi har fått i tråden, att ägaren gör rätt.

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om det finns mer fakta som gör att jag tycker annorlunda, men med de uppgifter som finns så förstår jag verkligen inte vad ägaren skulle göra annorlunda? (Jag uppfattade det dessutom i trådstarten som att hästen var veterinärvårdsförsäkrad men att den hade nått taket, det var visst fel)
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Alla som säljer hästar - eller skänker bort dem - måste givetvis använda sitt omdöme. Det trodde jag var en självklar utgångspunkt. Ibland är avlivning den bästa utvägen, men inte som generell lösning för hästar med skador. Hästar är alltid förlustaffärer.

Och jag anser att använder man sitt omdöme så tar man bort en häst i detta läget eller tar hand om den själv, att skänka bort den är omdömeslöst. Vem har påstått att det är en generell lösning? Hade TS granne sett avlivning som en generell lösning hade h*n rimligen inte tagit dit veterinären i första läget.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Och jag anser att använder man sitt omdöme så tar man bort en häst i detta läget eller tar hand om den själv, att skänka bort den är omdömeslöst. Vem har påstått att det är en generell lösning? Hade TS granne sett avlivning som en generell lösning hade h*n rimligen inte tagit dit veterinären i första läget.

Det beror på vem man skänker hästen till. Jag har själv gjort det till en person jag känner mycket väl. Sedan ska det tilläggas att en veckas hlta inte känns konstigt på något vis. Minsta inflammation kan ta två veckor att läka ut. Men har man inte tid eller råd med det, ja, då håller jag med dem som förordnar 'skjut'.
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 601
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 757
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 876
Senast: Narcissa
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp