Är hästägande ett privilegium?

Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det är väl knappast ägarnas första vecka i livet eller? Eller kan du inte föreställa dig att det fanns ett liv före hältan då huset brann ner, hästen hade kolik, bilen gick sönder, man fick sparken och kronofogden är i färd att mäta ut allt av värde och man försökt hitta en köpare till hästen i ett halvår men inte lyckats.

:bow::bow::bow:

Jag kan bara radda upp mina sista 5 år, först en skorstensbrand, även om försäkringen täcker en stor del, så täcker den inte den extra elen det kostade att värma upp ett hus på 220 kvm mitt i smällkalla vintern där vi var tvungna att använda byggfläcktar för att övht komma upp i 16-17 grader inomhus, prova den elräkningen efter 3 veckor + självrisk + annat som måste lösas i och med brist på värme osv. På det fick vi ett avlopp som sprack, gräva ut under huset, med tillhörande jour för slamtömmarn, grävmaskinist m.m m.m, också självklart sånt som händer under fel årstid. Krockad bil - extra utgift, motorn skurit på annan bil - extra utgift, takläcka som uppdagades under våren osv osv..
Ja, kanske inga jättepengar var post för sig, men så här har det fortsatt och när en lösning för att fylla på bufferten var att sälja den godkända hingsten så klämde han fram eksem istället (7 år gammal) vilket resulterade i 2/3-delars värdeminskning + kastrering osv... :grin:

Ja, det är inte lätt å slita ont, men det går och händer det nått, ja då får det lösa sig där och då helt enkelt tills man är ikapp och lyckats fylla på en buffert.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Eller att tro att bara för att man har försäkringen så täcker den allt... Det är ju ändå en stor summa pengar man ska betala i självrisk om man har otur att stå länge med en svårt skadad häst som ska räddas.

Eller som för min kompis, där försäkringsbolaget ansåg att fölet inte kunde räddas och därför inte tänkte fortsätta betala någon veterinärvård. Min kompis la ut runt 100 000 på att rädda fölet, som nu sprungit in det den kostade i veterinärvård...

Jag har inte alla mina hästar försäkrade, har lite sparpengar men räcker det inte och jag vill rädda hästen så tar jag ett lån. Jag tycker inte att man behöver ha en buffert för att ha häst, däremot bör man ha en andra hands plan ifall något oväntat händer. Antingen jobb och möjlighet att kunna få låna pengar (dvs inte massa anmärkningar och skulder till kfm) alt föräldrar som kan ställa upp.. Var pengarna kommer ifrån spelar ju ingen roll egentligen. Och har man inte pengarna elelr känner att det är värt att lägga ex 100 000 på sin gamla trotjänare, ja då tar man bort den. Återigen, en död häst lider inte. Hellre det än att skänka bort den som sällskap och sen hitta den på annons 3 månader senare som tävlingshäst. Eller ännu värre på väg till italien..

Sen kan jag ju ärligt säga att om mitt 19 år gamla sto skulle bli ordentligt dåligt, då får hon somna in även om det fanns chans att rädda henne genom tex operation.
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag är köttätare och kan inte se varför det skulle var fel att avliva en häst när man känner att det inte fungerar längre.

För mig beror det på omständigheterna.

Det är det jag tror hänt här, att man helt enkelt nått smärtgränsen, inte nödvändigt vis att man inte skulle kunnat skrapa ihop pengarna om man ansåg det befogat.

Ja, det tror jag också. Man får i alla fall hoppas att det är så, för någonting kan ju hända med den andra hästen fortfarande. Och den kanske förtjänar en andra chans. Tvingas man då avliva för att pengarna är slut, borde man ha sålt för länge sedan.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Är man en dålig hästägare om man inte har sina djur försäkrade?
Jag äger runt 15-20 hästar. Några stycken är försäkrade.

Och jag skäms inte ett dugg för att säga att skulle nån häst få en skada som är dyr att behandla har oviss prognos så avlivar jag hästen.
Däremot, så länge hästarna är i livet, så är jag rätt noga med att de har ett bra liv, med stora hagar, bra med mat, och trevliga kompisar.


Jag blir mer beklämd att det finns folk som tror att "försäkring" betyder hästen kommer att leva för alltid.

Hoppsan :o
Nej absolut inte!! Jag har som sagt många bekanta som har valt att inte ha sna hästar försäkrade utan istället lägger undan pengar. Jag gjorde själv så med två av hästarna fram tills för något år sedan då jag hamnade i en sits som gjorde att jag inte längre kunde vara säker på at jag kunde få fram pengar snabbt vid en skada. Då valde jag att försäkra istället. Hundarna har jag enbart livförsäkrade fortfarande.

Jag håller med i allt du skriver och tänker likadant. Speciellt som jag har minst fyra timmar längs dåliga vägar till klinik.

Däremot bliev det ett sådant hallå om att hästen eventuellt är utan försäkring (har man inte ens råd med försäkring...) att jag tog upp det ändå.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Hur mycket pengar tycker du är rimligt att man lagt undan innan man skaffar häst? 200 000 kr?

Det beror ju helt på hur man bor och andra omständigheter. Jag skulle räkna med 100' i buffert på mitt lilla hus, och det är i princip nybyggt. Men jag skulle inte aldrig behöva slakta någon häst för den sakens skull. Skulle livet gå under har mina hästar många väldigt villiga "gudföräldrar" som skulle ta över.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

För mig beror det på omständigheterna.
Det är förmodligen omständigheterna som skapat denna situation, hade omständigheterna varit annorlunda hade förmodligen beslutet vart annorlunda.

Ja, det tror jag också. Man får i alla fall hoppas att det är så, för någonting kan ju hända med den andra hästen fortfarande. Och den kanske förtjänar en andra chans. Tvingas man då avliva för att pengarna är slut, borde man ha sålt för länge sedan.

Jag hoppas du slipper äta upp dina ord här så du slipper råka ut för omständigheter som äter upp hela bufferten på kort tid (ibland på någon sekund). Väldigt få har en outtömlig buffert, inte ens du.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

jag förstår inte varför man vill ha djur om man inte kan ta hand om dem? hur kan det ens vara ett nöje?

Var får du allt ifrån?
Det där finns det bra schabloner på från rådgivare.
Jag frågade inte efter schabloner, jag frågade dig om din åsikt hur stor buffert man skall ha.

kl
Självklart skall man ha buffert, men frågan är snarare hur mycket pengar man skall lägga på ett djur, sett i relation till djurets värde o framtida livskvalité.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

:bow::bow::bow:

Jag kan bara radda upp mina sista 5 år, först en skorstensbrand, även om försäkringen täcker en stor del, så täcker den inte den extra elen det kostade att värma upp ett hus på 220 kvm mitt i smällkalla vintern där vi var tvungna att använda byggfläcktar för att övht komma upp i 16-17 grader inomhus, prova den elräkningen efter 3 veckor + självrisk + annat som måste lösas i och med brist på värme osv. På det fick vi ett avlopp som sprack, gräva ut under huset, med tillhörande jour för slamtömmarn, grävmaskinist m.m m.m, också självklart sånt som händer under fel årstid. Krockad bil - extra utgift, motorn skurit på annan bil - extra utgift, takläcka som uppdagades under våren osv osv..
Ja, kanske inga jättepengar var post för sig, men så här har det fortsatt och när en lösning för att fylla på bufferten var att sälja den godkända hingsten så klämde han fram eksem istället (7 år gammal) vilket resulterade i 2/3-delars värdeminskning + kastrering osv... :grin:

Ja, det är inte lätt å slita ont, men det går och händer det nått, ja då får det lösa sig där och då helt enkelt tills man är ikapp och lyckats fylla på en buffert.

Visst kan man råka ut för extrem olycka, det händer. Men jag tror att det finns massor av hästägare som inte alls behöver till närmesevis den mängden otur för att gå under ekonomiskt. För skrämmande många räcker det med en mindre ränteuppgång. Fattiga hästägare finns det garanterat många av i detta land och jag tror absolut att det finns personer som säkert älskar sina hästar, men inte har råd med några buköppningar eller vistelser i dyra konvalecentstallar eller tandkirurgi. De har kanske inte råd med hovslagare heller, botoulsimvaccinationer eller ens fräscht hö.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag hoppas du slipper äta upp dina ord här så du slipper råka ut för omständigheter som äter upp hela bufferten på kort tid (ibland på någon sekund). Väldigt få har en outtömlig buffert, inte ens du.

Faktum är att ingen jag känner - och jag känner många i denna bransch trots allt - har behövt slakta hästar för att pannan gått sönder. Så jättevanligt är det knappast.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det beror ju helt på hur man bor och andra omständigheter. Jag skulle räkna med 100' i buffert på mitt lilla hus, och det är i princip nybyggt. Men jag skulle inte aldrig behöva slakta någon häst för den sakens skull. Skulle livet gå under har mina hästar många väldigt villiga "gudföräldrar" som skulle ta över.

Måste lista för att skaffa häst enligt Hiddeous:

Per häst
0. Kostnaden för hästen
1. Pengar att hålla hästen
2. 2-300.000 i buffert för att täcka kostnader om försäkringen inte täcker.

Generellt
1. Fast jobb som inte går att bli av med (även för partner).
2. Äktenskap som inte kan krascha
3. Bostad som är högt försäkrad och en buffert motsvarande värdet om försäkringen ändå inte skulle täcka.
4. Släkt och vänner som lånar ut pengar om allt annat skiter sig (helst odödliga och evigt trofasta).
5. Friska barn (och nya som garanterat föds friska).
6. En oändligt stor buffert som täcker oförutsedda kostnader som stämningar, skadestånd, krig, översvämning.

Och självklart ska man vara imun mot sjukdomar.

Har du den här bufferten som du kräver av andra själv? Det är faktiskt det här du säger dig kräva av folk, att alltid ha råd oavsett vad som än händer och om bufferten inte räcker så någon annan som kan ta över med samma buffert. Möjligen kan man klara sig utan partner men då behövs större buffert då man ska kunna klara det ensam.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Däremot bliev det ett sådant hallå om att hästen eventuellt är utan försäkring (har man inte ens råd med försäkring...) att jag tog upp det ändå.

Ha råd med vård, borde jag kanske klargöra. För vård kan man ju bekosta på fler sätt än genom försäkringar.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det var bland det mest oförskämda jag läst på Buke. Jag tänker inte bevärdiga det med något svar.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Faktum är att ingen jag känner - och jag känner många i denna bransch trots allt - har behövt slakta hästar för att pannan gått sönder. Så jättevanligt är det knappast.

Det skulle vara bra underligt om någon av de du känner skulle behöva slakta en häst av just det skälet. Det finns några miljarder andra skäl också vet du ;)
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

har man inte råd med behandling, har man förstås inga undanlagda pengar. Har ingenting emot att inte hålla hästar försäkrade. Jag reagerar på att hästägare i tråden inte verkar tycka att det är viktigt med god ekonomi som hästägare. Ja, saker kan hända. Det måste man ha en plan B för. Jag tycker det hör till vuxenlivet.

Men det är väl självklart med en god ekonomi, samt att man tänkt igenom sitt hästägande innan köp. Men saker kan ju förändras på vägen som gör att ekonomin inte ser ut på samma sätt som tidigare, i det här fallet vet vi inte hur det förhåller sig. Man kan således inte döma någon som tar ett sånt beslut.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag tycker Lobelia fick ihop det ganska bra. Det är så vi som läser tråden uppfattar dina inlägg.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det var bland det mest oförskämda jag läst på Buke. Jag tänker inte bevärdiga det med något svar.

Observera att det faktiskt är så dina inlägg uppfattas, att de är ordentligt oförskämda, jag sammanställde bara vad du själv skrivit för att visa vad du håller på med.

Du är direkt oförskämd i dina krav på hästägare, hoppas du fick dig en tankeställare.

PS, Tack för svaret :)
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästägande ett privilegium?

jag tror absolut att det finns personer som säkert älskar sina hästar, men inte har råd med några buköppningar eller vistelser i dyra konvalecentstallar eller tandkirurgi. De har kanske inte råd med hovslagare heller, botoulsimvaccinationer eller ens fräscht hö.

Ingen utav mina hästar kommer någonsin att buköppnas, är jag en dålig hästägare flr den sakens skull? De är inte heller botulismvaccinerade. Och äter hösilage. :crazy::grin:
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag tycker Lobelia fick ihop det ganska bra. Det är så vi som läser tråden uppfattar dina inlägg.

För min del är det strunt samma, vill man inte förstå, eller inte har förmåga att göra det, är det ingen idé att diskutera. Ni får hitta någon annan att talibantolka, helt enkelt!
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men det är väl självklart med en god ekonomi, samt att man tänkt igenom sitt hästägande innan köp.

Jag tror ärligt talat inte att det är självklart. Att kunna ha häst är en lyx, och inte särskilt många har egentligen råd med denna lyx. Frågan är varför det är så viktigt att äga en häst?
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 601
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 757
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 876
Senast: Narcissa
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp