Är hästägande ett privilegium?

Sv: Är hästägande ett privilegium?

Du får själv räkna på din egen ekonomi.

Fast.. det är det jag inte riktigt hänger med på eller håller med om...

Hur kan det vara inkomstberoende hur stor buffert man bör ha för att anses ha råd med häst? (läs hela inlägget innan du/ni protesterar)

Säg att någon ska skaffa häst - Foder, uppstallning, vaccinationer, skoning osv räknas in i hästens budget och är olika beroende på vad man väljer, var man bor osv. Men när man räknar bort den delen, lägger den åt sidan och bara tittar på en minimi-summa man skall ha tillgänglig om något händer hästen?

Det är ju inte beroende på den individuella månadslönen eller någons privatekonomi? Om man nu säger till den blivande hästägaren att denne måste ha en buffert och har man inte råd ska man inte ha häst - ska man inte också då kunna säga en ungefärlig summa, en siffra som defenierar om man anses ha råd eller inte?

Det jag menar är att man faktiskt inte först kan säga "har du inte råd..." och sedan inte säga vad man tycker är att ha råd. Om man lämnar det för egen definition kanske Lisa tycker det räcker med 2000 kr i buffert för det är vad det kostar att ta ut distriktaren, medan Anna tycker att 50 000 är det minsta man ska räkna med.

Båda har räknat på saken och kommit fram till att de har råd - och får sedan skäll för att de inte har pengar till omfattande utredningar, komplicerade benbrott, buköppningar eller flera veckor på klinik.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Fel - jag undviker diskussionen med användare som jag vet gillar att förvränga och misstolka.

Det är just ditt undvikande som gör det så lätt att misstolka saker. Hade du från början sagt att jag tycker x.000 är rimligt som absolut lägsta buffert istället för att undvika frågan genom att tala om din egen buffert så hade det inte blivit spekulationer
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Fel - jag undviker diskussionen med användare som jag vet gillar att förvränga och misstolka.

Nu vet jag förstås inte hur det är med de andra, men för egen del så hatar jag verkligen att misstolka saker... det är just därför jag frågar, upprepar mig och kanske till och med tjatar.

Jag gör mitt bästa för att verkligen förklara hur jag tänker men blir förvirrad när det ändå misstolkas, eller om jag inte förstår och är säker på hur någon menar.

Det är verkligen ingenting jag gör medvetet.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Månadslönen spelar en viss roll, eller snarare glappet mellan inkomst och utgifter, har man ett hyfsat överskott så kan man till nöds klara sig utan buffert och ta ett banklån om det behövs. Det är dock få förunnat och så vi kan bortse från dessa.

Anklagar man folk har en för liten buffert så ska man också kunna prestera vad som är en rimlig minimi buffert, om inte så kan jag bara tolka det som om en rimlig buffert är det som det i efterhand visar sig att man behöver. I annat fall kan man alltid moralisera över budgeten oavsett storlek, eller som här när vi inte vet om bufferten var 0 kr eller 1.000.000 kr. Vad de än hade för buffert här så var den uppenbarligen för liten.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Månadslönen spelar en viss roll, eller snarare glappet mellan inkomst och utgifter, har man ett hyfsat överskott så kan man till nöds klara sig utan buffert och ta ett banklån om det behövs. Det är dock få förunnat och så vi kan bortse från dessa.

Anklagar man folk har en för liten buffert så ska man också kunna prestera vad som är en rimlig minimi buffert, om inte så kan jag bara tolka det som om en rimlig buffert är det som det i efterhand visar sig att man behöver. I annat fall kan man alltid moralisera över budgeten oavsett storlek, eller som här när vi inte vet om bufferten var 0 kr eller 1.000.000 kr. Vad de än hade för buffert här så var den uppenbarligen för liten.

Det var det jag försökte definiera med "minimi-summa man skall ha tillgänglig om något händer hästen". :)

Var pengarna kommer från - Om man har en så pass hög lön att man kan lägga ut summan på en gång, om man kan ta ett lån snabbt, om man har en rik moster som garanterar pengar om hästen blir sjuk eller om man har sparat ihop spelar ju egentligen mindre roll... min fråga gällde alltså precis som du säger - vad som är en rimlig minimi-buffert.

(förutom på buke, där man förmodligen även då får skäll för att man inte sparat undan på konto utan litade på att lönen, mostern eller lånet som var garanterat inte visade sig vara det trots allt ;))

Sen spinner jag vidare på frågan - bör man ha denna buffert för varje häst man har? Om jag har tre hästar, "måste" jag ha minimisumma * 3 för att anses ha råd? Hur mycket "måste" man räkna med att hästarna blir sjuka och skadade samtidigt?

Jag får förresten återkomma med vad jag själv anser rimligt, jag har inget svar som jag känner mig tillfreds med än... Det är bland annat därför jag är nyfiken på att höra hur ni andra resonerar.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Du får själv räkna på din egen ekonomi.

Nu får du välja linje. Det är ju mycket möjligt att hästägaren haft den buffert som DENNES EKONOMI MÄKTAT MED.

Det är ju inte frågan. Frågan är vad man i dina ögon bör ha för buffert för att vara lämplig hästägare. Det är två HELT skilda saker.

Så lite som 100 000 kr för husbuffert hade jag aldrig vågat ha, men där verkar du tycka att du är rekorderlig eftersom du själv godkänt din egen buffertnivå. Själv tycker jag det är på tok för lite - tänk så olika det är i olika ögon.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Vad man känner sig tillfreds med varierar säkert, men jag tycker det är en rimlig definition ovan, att kunna klara självrisken på sin veterinärvårdsförsäkring (+transporter) sedan kanske man kan tycka att man ska klara den summan även nästa försäkringsperiod och inte använt alla sparade medle och inte har möjlighet att fylla på bufferten.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Hiddeous kanske räknar med att göra som många husägare, ta amorteringsfria lån på huset om det plötsligt behövs extra tillskott i ekonomin?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Nu får du välja linje. Det är ju mycket möjligt att hästägaren haft den buffert som DENNES EKONOMI MÄKTAT MED.

Det är ju inte frågan. Frågan är vad man i dina ögon bör ha för buffert för att vara lämplig hästägare. Det är två HELT skilda saker.

Så lite som 100 000 kr för husbuffert hade jag aldrig vågat ha, men där verkar du tycka att du är rekorderlig eftersom du själv godkänt din egen buffertnivå. Själv tycker jag det är på tok för lite - tänk så olika det är i olika ögon.

Det är vad banken rekommenderar. Två månadslöner = 100,000. Men det i sig är ju väldigt avhängigt skicket på huset. Nu tror jag inte seriöst att särskilt många följer bankernas rekommendationer, men om man gör det, och ser det som ett minimum, så bör ju hästkostnaderna rimligen läggas ovanpå det. Hur mycket beror på vad man har för försäkringsvillkor, inkomst och utgift, men en sak är klar: har man inte råd att diagnosticera hästen när den blir sjuk, har den varit för liten.

Och sedan kan man ju som du och många andra dra upp vilda, fantasifulla scenarion om varför dessa pengar inte fanns (OM det nu var så att det var pengarna som var problemet), men man kan ju lika gärna tänka sig att personen ifråga inte tyckte att det var särskilt viktigt.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Hiddeous kanske räknar med att göra som många husägare, ta amorteringsfria lån på huset om det plötsligt behövs extra tillskott i ekonomin?

Det är också en buffert, och ska man kunna utnyttja så behöver man ett hus och det huset får inte vara fullbelånat. I vilken form man har bufferten borde kvitta.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag tycker absolut det är en bra definition - att börja med i alla fall. Den förutsätter ju dock att det finns en försäkring. Sedan är det ju också så att försäkring inte täcker allt. Jag tycker det bör finnas en buffert som klarar även de fallen, kanske till och med ännu viktigare, men frågan är hur stor den bör vara?

Jag har pinsamt dålig koll på vad veterinärvård kostar när det gäller allvarligare saker än att ta ut distriktaren :o så jag har svårt att själv sätta en rimlig summa... Vad kostar en fullständig hältutredning som inte täcks av försäkring? Munhåleoperation? Operation av klapphingst eller komplikationer efter kastrering? Röntgen för KS? En senskada från skadetillfället tills hästen friskförklaras? I runda slängar nu alltså, jag vet att det varierar runt om i landet.

Jag har själv sett till att aldrig understiga 15 000 på veterinärkontot, vilket gott och väl täcker både självrisk och transport, men är inte det minsta säker på om det är nog som minimi-summa. Nu har jag oftast haft mer än så på kontot ändå, men nånstans i en period av skador/sjukdomar så når man ju fort den nedre gränsen, oavsett om man har hästarna försäkrade eller inte.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det är vad banken rekommenderar. Två månadslöner = 100,000. Men det i sig är ju väldigt avhängigt skicket på huset. Nu tror jag inte seriöst att särskilt många följer bankernas rekommendationer, men om man gör det, och ser det som ett minimum, så bör ju hästkostnaderna rimligen läggas ovanpå det. Hur mycket beror på vad man har för försäkringsvillkor, inkomst och utgift, men en sak är klar: har man inte råd att diagnosticera hästen när den blir sjuk, har den varit för liten.

Och sedan kan man ju som du och många andra dra upp vilda, fantasifulla scenarion om varför dessa pengar inte fanns (OM det nu var så att det var pengarna som var problemet), men man kan ju lika gärna tänka sig att personen ifråga inte tyckte att det var särskilt viktigt.

Två månadslöner, gött då klarar jag mig alltså på 20 000 ;)
OBS SARKASM!

Och ja, visst kan det vara så att personen inte tyckte det var så viktigt... i såna fall är det bara att beklaga för hästens skull. Jag tycker dock inte att man kan förutsätta att det är så utan att veta minsta lilla bakgrund, utan föredrar faktiskt att tro lite gott om folk - att de inte medvetet slösar runt med sina pengar och skiter i sina djur. Jag mår bättre då.
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Hur mycket beror på vad man har för försäkringsvillkor, inkomst och utgift, men en sak är klar: har man inte råd att diagnosticera hästen när den blir sjuk, har den varit för liten.

Om du definierar tillräcklig buffert med att man ska ha råd att diagnostisera hästen när den blir sjuk så kräver du en oändligt stor budget.

Jag kan inte garantera att jag har råd med det i morgon men idag har jag det och jag har haft det så länge jag haft hästen. Du verkar ignorera att saker kan hända som tuggar på bufferten. Eller sväljer den helt och lämnar folk med stora skulder på väldigt kort tid.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det jag menar är att man faktiskt inte först kan säga "har du inte råd..." och sedan inte säga vad man tycker är att ha råd. Om man lämnar det för egen definition kanske Lisa tycker det räcker med 2000 kr i buffert för det är vad det kostar att ta ut distriktaren, medan Anna tycker att 50 000 är det minsta man ska räkna med.

Jag hade, i exemplet ovan och lite beroende på föräkringsvillkor, gått på det senare alternativet.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Om du definierar tillräcklig buffert med att man ska ha råd att diagnostisera hästen när den blir sjuk så kräver du en oändligt stor budget.

Ja, men då är vi ju där igen. Det är liksom ingen idé att föra en någorlunda vettig diskussion med dig, eftersom du väljer att dra precis allting till sin spets. Det är faktiskt helt sjukt. Och sedan, när du inte får de svar du är ute efter, med exakta decimaler, fabulerar du ihop en 3000 tecken lång "spekulation".
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag tycker dock inte att man kan förutsätta att det är så utan att veta minsta lilla bakgrund, utan föredrar faktiskt att tro lite gott om folk - att de inte medvetet slösar runt med sina pengar och skiter i sina djur. Jag mår bättre då.

Gott så! Jag kanske har sett för många exempel på det motsatta för att vara så optimistisk?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag misstänker att de flesta överväger att ta bort hästen i de läge det är stora kostnader som inte täcks av försäkringen och kanske oavsett vad de har för budget. Smärtgränsen för vad stora kostnader är varierar säker en del, men man har trots allt försäkringar för att kunna täcka de stora utgifterna. Problemet med dyra skador/sjukdomar är att många av dem även ger ett stort lidande och en osäker prognos. Jag kommer inte att välja att i längden ha kvar en häst som inte är frisk och ridbar och är prognosen dålig för att hästen blir helt frisk så kommer jag att begränsa utgifterna.

Jag tror inte jag är ensam om att tänka så även om det verkar vara tabu på vissa håll att ta bort även skadade hästar.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Vad kostar en fullständig hältutredning som inte täcks av försäkring? Munhåleoperation? Operation av klapphingst eller komplikationer efter kastrering? Röntgen för KS? En senskada från skadetillfället tills hästen friskförklaras? I runda slängar nu alltså, jag vet att det varierar runt om i landet.

Det går ju inte att säga. Men man bör nog ha en back-up - eller åtminstone ha tänkt igenom vad man skulle vilja göra - om hästen tex drabbas av tarmvred, eller något annat som är väldigt kostsamt och som bara täcks av försäkringen till 80 procent. Bryter hästen benet är det enklare, för då är det vanligen kört. Senskador kostar inte bara i behandling (en avskuren sena tex), utan handlar också om mycket lång konvalescens med osäker utgång.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Ja, men då är vi ju där igen. Det är liksom ingen idé att föra en någorlunda vettig diskussion med dig, eftersom du väljer att dra precis allting till sin spets. Det är faktiskt helt sjukt. Och sedan, när du inte får de svar du är ute efter, med exakta decimaler, fabulerar du ihop en 3000 tecken lång "spekulation".

Men hela diskussionen bottnar ju i när man tvingas dra "allting " till sin spets. Jag får inget svar från dig utom att man ska ha råd annars är man en dålig hästägare oavsett vad. Det handlar inte om decimaler här över huvudtaget, och inte om rätt eller fel utan jag undrar hur man kan klättra över barriären när du anser att det är okej att ha häst.
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 601
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 757
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 876
Senast: Narcissa
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp