Är hästägande ett privilegium?

Sv: Är hästägande ett privilegium?

*delvis kl*
Ska försöka klargöra detta lite bättre.
Hästen i fråga är ingen dyr häst i inköp men har ett högt sentimentalt värde hos ägaren. Jag vet ingen exakt ålder men nånstans mellan 10-15 år och har för många år sedan haft någon slags skada i ledbandet som den inte har haft några problem med sen dess.
Visst kan jag mycket väl förstå att man inte vill lägga flera hundra tusen på veterinärvård på en "billig" häst men det är väl inte mer än rätt att man åtminstone kollar upp hur pass stor skadan är innan man bestämmer sig för avlivning...

Så då tror du hästägaren väljer avlivning "bara för att" ... Om hästen har ett högt sentimentalt värde kan jag GARANTERA att hästägaren har tagit beslutet om avlivning som allt annat än lättvindigt !!!
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

kl

Jag förstår öht inte varför någon måste ha en acceptabel anledning att avliva sin häst? Det är väl upp till var och en. Är det OK om jag avlivar min häst för att den ska gå till livsmedel? Tycker att andra totalt ska skita i om någon avlivar sin häst vilken anledning det än må vara. Däremot så är det viktigt att hojta om man ser att hästar far illa. Dock anser jag inte att avlivning hamnar under kategorin "hästar som far illa".
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Hästförbud om man har längre än 1 timme till klinik kanske :idea:

Förstår att man inte ställer en dålig häst på en transport till klinik om man har flera timmars resväg dit. Är dessutom osäker på om man ens får utsätta hästen för det?
Och kan inte veterinären göra något åt hästen, ja självklart får den då somna in. Helst utan att folk börjar gnälla om att man inte gjort tillräckligt för hästen innan man tog bort den...
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Hej!
Håller med du!

Buke har förvandlats till nån slags "jag är bäst och om du inte är perfekt och gör allt perfekt då ska du inte ha häst"..

Utöver det så ingår det i hästägandet att ta beslutet när det räcker, om det är när man inte har råd att behandla eller inte längre vill behandla eller helt enkelt att man inte orkar mer- det är upp till var och en. Jag är helt övertygad om att de flesta kämpar på så länge de orkar och inte tar en avlivning lättvindigt.

/Lavinia, som fått "rådet" på buke att döma ut min tillfälligt skadade pålla när jag var totalt slutkörd och inte orkade ta hand om henne och ville skicka henne till konvalescentstall för "det skulle vara bättre för hästen"...

För övrigt håller jag med om att det verkar cirkulera lyckopiller... jag låter helt och hållet bli att fråga här nu för tiden eftersom man sällan får konstruktiv hjälp utan snarare " har du inte råd ska du inte ha häst", "varför frågar du på buke istället för att ringa veterinären" eller "vet du inte det ska du inte ha häst". Alltid. I varje tråd. Himla synd, för många gånger behöver man lite utomstående tankar och råd och hjälp... även om veterinär är inkopplad, man har råd och man vet en massa.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

KL

Sammantaget kan man säga sköt dig själv och skit i andra så länge ingen lider i onödan.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Fast du..

Man måste även avhästa alla ställen som inte har ordentliga hagar, analyserat foder, parkeringsplats för transporter etc etc.

/Lavinia, fast övertygad om att de allra flesta gör sitt absolut bästa och endast avlivar i yttersta nödfall(ibland alldeles för sent)

Bör norrland "av-hästas" på grund av samma anledning som man "måste" ha egen transport och stor ekonomisk buffert? Tänk om hästen måste in akut på klinik!
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

kl

Jag förstår öht inte varför någon måste ha en acceptabel anledning att avliva sin häst? Det är väl upp till var och en. Är det OK om jag avlivar min häst för att den ska gå till livsmedel? Tycker att andra totalt ska skita i om någon avlivar sin häst vilken anledning det än må vara. Däremot så är det viktigt att hojta om man ser att hästar far illa. Dock anser jag inte att avlivning hamnar under kategorin "hästar som far illa".

För mej får du utan problem föda upp hästar för att sen slakta bäst du vill... Jag äter hästkött och ser inga som helst problem med avlivning av hästar, mer än att det självklart svider när man väl gör det. Har som tur är bara behövt ta beslutet en gång hittintills i mitt liv, hon gick till Lejonen på Kolmården = ett bra slut enligt mej, 26 år gammal hamnade hon inte på sopptippen utan användes i "det ekologiska hjulet" ... En "Fullt frisk" 26åring...
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Du vet alltså väldigt lite, ta reda på mer innan du fördömer ägaren, är hästen fullt ridbar till exempel och hur gammal är den egentligen? Vad tror veterinären om skadan? Hur pass halt är hästen?

Bara för att jag inte vet exakt ålder innebär det inte att jag inte vet någonting.
Jag har redan skrivit tidigare i tråden att detta inte är någon dyr tävlingshäst, utan en hobbyhäst på lägre nivå. Den är fullt ridbar i alla gångarter.
Om du hade läst genom hela tråden så hade du även fått reda på att det är en lindrig hälta. Hästen kan alltså röra sig ganska obegränsat även om den har ont.
Vet. misstänker att detta kanske kan ha något att göra med den gamla skadan i ledbandet men kan såklart inte ge ett 100% svar och säger därför att ägaren bör ta hästen till klinik om hon vill få reda på exakt vad som är fel på hästen.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Ja det brukar sluta så, har man slut på argumenten börjar man med dumheter typ att folk inte läst tråden.

Jag tycker du ska sköta ditt och låta grannen sköta sitt. jag kan inte se något fel i att avliva skruttiga hästar. Hade vi hört grannens version kan jag ge mig på att det stått något i still med

"Jag har nu tagit mitt livs svåraste beslut, att låta min älskade häst vandra vidare. Jag har behållit honom av sentimentala skäl men jag har egentligen inte råd att hålla hästen och nu tror jag hans gamla skada gått upp. Även om hästen blir frisk igen så kan jag inte lämna ut honom på foder eller sälja honom som det var tänkt, jag vågar helt enkelt inte det. Och vi har fått det svårare ekonomisk och nu måste en häst helt enkelt bort."
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

En annan lösning på problemet, skulle kunna vara att du, eftersom du verkar tycka att det är fruktansvärt fel att slakta denna häst, helt enkelt köper hästen av ägaren och låter en veterinär behandla den så den blir frisk.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Lobelia
Slut på argument? Nu är du bara löjlig.
Och vem har sagt något om granne? Jag har känt denna person i ganska exakt 10 år och är väl insatt i denna personens hästhållning.
Och vem fasen har sagt något om "skruttiga hästar"? Detta är en för övrigt pigg, frisk och välvårdad häst, ingen 30årig krake som ligger på dödsbädden.

Pepson2
Jag skulle tycka att det är fruktansvärt fel oavsett om det är denna häst eller femtio andra. Jag tar väl hand om mina egna hästar och ger dom den bästa möjliga vård när situationen kräver det. Jag är inte ett dugg intresserad av att investera några pengar i andras hästar av den enkla anledning att jag faktiskt inte driver någon jäkla välgörenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Lobelia

Pepson2
Jag skulle tycka att det är fruktansvärt fel oavsett om det är denna häst eller femtio andra. Jag tar väl hand om mina egna hästar och ger dom den bästa möjliga vård när situationen kräver det. Jag är inte ett dugg intresserad av att investera några pengar i andras hästar av den enkla anledning att jag faktiskt inte driver någon jäkla välgörenhet.

Om du köper denna häst blir den ju din egen och du kan ge den "bästa möjliga vård". Ingen har bett dig investera något i någon annans häst.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag tycker inte att det du sa var konstigt alls. Har man inte råd med försäkring eller en buffert om något skulle hända, då ska man inte köpa en häst och i och med det ta på sig ansvaret för ett annat liv. Simple as that.

Nu är skadan redan skedd och som "utomstående" är det omöjligt att veta vad som är bäst för hästen. Alltid sorgligt med sådant här. Och nästan lika sorgligt är det att läsa vilken vidrig syn människor har på andra levande varelser och värdet av deras liv.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Vad är det som får dig att tro att jag ens vill ha denna häst? :crazy:
Ja jag ger mina hästar bästa möjliga vård, det innebär väl inte automatiskt att jag vill ta mig an andras hästar för att dom inte klarar av det?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag förstår inte att du är så upprörd. Hästägaren tar sitt ansvar och tar bort en häst som inte mår bra. Vad mer kan man begära? Nej, då blir jag förr upprörd över alla som har halvskruttiga hästar som de tränar och tävlar med, och sedan hävdar att "de alltid gått lite ojämt" eller andra fåniga ursäker.

DÄR finns anledning att bli upprörd. Att ta bort en häst som ändå inte är i sin levnads vår, som tidigare haft problem och som nu uppenbarligen har ont (halt) känns inte särskilt upprörande i min värld.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

För mej får du utan problem föda upp hästar för att sen slakta bäst du vill... Jag äter hästkött och ser inga som helst problem med avlivning av hästar, mer än att det självklart svider när man väl gör det. Har som tur är bara behövt ta beslutet en gång hittintills i mitt liv, hon gick till Lejonen på Kolmården = ett bra slut enligt mej, 26 år gammal hamnade hon inte på sopptippen utan användes i "det ekologiska hjulet" ... En "Fullt frisk" 26åring...

Jag är vego, av bla djurskyddsskäl, men också miljömässiga skäl. Och av både de skälen kommer mina hästar gå till slakt om det är möjligt. De har haft bra liv och att ha häst är resursslöseri - på jordens resurser alltså. Så jag ser det som att betala tillbaka en gnutta till moder jord bara.

Halvt KL
Sen har jag haft allvarliga funderingar på att ta bort en svårriden häst som är fullt frisk men speciell. Hellre det än att hamna i fel händer. (Nu har jag tänkt om och kommer att behålla den ändå.) Men tanken var fullt allvarlg. Jag har bra ställt men jag kan inte motivera att ha en häst som bara skruttar runt i en hage och kostar pengar.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Fast du..

Man måste även avhästa alla ställen som inte har ordentliga hagar, analyserat foder, parkeringsplats för transporter etc etc.

/Lavinia, fast övertygad om att de allra flesta gör sitt absolut bästa och endast avlivar i yttersta nödfall(ibland alldeles för sent)

Ja, och glöm inte alla som inte har godkända hovslagare (inom norr- och västerbotten finns det TVÅ som är godkända.)- eller ännu värre.. låter hästarna gå barfota :crazy:

Jag är också fast i den naiva tron att så gott som alla gör sitt allra yttersta för sina hästar. De som inte gör det lägger knappast sin tid på att sitta på buke och skriva.

Som någon varit inne på tidigare här i tråden också, på vilket sätt är det ok att avliva en fullt frisk ko, gris eller höna för att äta upp den - men inte en häst som är skadad? Eller kanske till och med fullt frisk? På island finns det de som föder upp hästar för köttets skull, lite som vi föder upp kor och grisar. Ska de hästarna kanske räddas a la gathund från Spanien? Finns det verkligen så många veganer här på forumet kan jag inte låta bli att undra... eller är hästen en på något sätt högre stående varelse eftersom vi har den som hobby, sport- och sällskapsdjur?

Och nej, jag skulle inte kunna med att äta upp mina egna hästar. Däremot skulle jag, och har gjort tidigare, hellre ta beslutet om avlivning än ett långt och ovisst behandlande och eventuellt lidande hos hästen.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Håller med! Man dödar väl för fasen inte ett djur utan att ge det en rättvis möjlighet att bli friskt??

Det borde införas någon lag mot folk som i princip ger sin häst en kula i pannan så fort det är något fel på den, håvar in försäkringspengarna och köper en ny häst. Sådär fortsätter det med häst efter häst. :crazy:
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Du vet alltså väldigt lite, ta reda på mer innan du fördömer ägaren, är hästen fullt ridbar till exempel och hur gammal är den egentligen? Vad tror veterinären om skadan? Hur pass halt är hästen?

Plus att om det är en gammal skada som gått upp så kan ju försäkringen ha reservationer för detta. Kostnaderna för en undersökning blir då bara ett kvitto på att man inte har råd med vidare behandling.

Visst jag kanske hade låtit hästen gå och lida med sin hälta i mer än en vecka innan jag tog beslutet, men jag skulle inte anklaga någon annan som klarade att ta det tidigare.
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 601
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 759
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 876
Senast: Narcissa
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp