Är detta dyrt?

Däremot skulle jag uppskatta, väldigt mycket, om jag stod i ett stall som hade den servicen; att ha hästarna ute så länge och sista fodringen så sent (som jag ju har nu själv).

De inackorderingsställen jag stått på har sista fodringen varit 20-21 och 21-21.30. Alldeles för tidigt för mig och mina hästar.
 
funderar lite hur många timmar folk lägger på en inackorderad hästen egentligen om de inte har tid att två gånger i veckan vara där en timme längre :/. jag är ju ute totalt 3h om dagen och hinner göra allt + rida + såsa omkring och pyssla/städa. de jag känner med häst har en 2-5st + familj och jobbar heltid.
Jag hade en häst och när han var uppstallad och jag skulle mocka fixa höpåsar, rykta och rida så tog det lätt minst 2½ timma. Och då stressade jag inte men slöade inte heller. Dock så red jag oftast ca 1½ så man kan väl säga ca 1 timma till stallfix och hästmys. Jag ser det som hyfsat normal tid att vara i stallet.

vad vill ni ha med i en annons? tycker att de flesta bara skriver att de har en box ledig och typ ridhus/paddock på gården. inget pris eller vad som ingår eller ens var det ligger.

alternativet är ju att de får åka ut varje dag och mocka/ packa hö/ byta täcken själva.
Jag tycker det bör stå pris i annons, det är jättetrist att ringa runt och få höra att det är för dyrt och så. Priset är trots allt lite avgörande iallafall för mig ifall det ens är värt att ringa.

Sen så tycker jag att alternativet att folk får fixa höpåsar osv själva, det är ju så det är att ha häst. Det är ju sällan folk väljer bort den biten tycker jag. Sen måste ju inte allting vara antingen eller. Skriv kanske i annonsen att du är öppen för förslag på hur upplägget kan se ut. Det fungerar ju att göra så om det bara är en inackordering.

Jag hade för övrigt älskat utevistelsetiden då min häst behövde vara ute mycket för att må bra. Dock hade jag haft svårt att åka till stallet så sent och så tidigt på morgonen. På helgerna däremot hade jag kunnat ta morgonen utan problem den tiden.

Du kanske kan skippa detta var tredje dag och nöja dig med en dag i veckan på en helg tex att få "ledigt" från mockningen och det? Då är ju folk lite oftare lediga och kan lägga mera tid på stallet.
 
Svara alla :).
Arbets insatsen var tredje dag är att man släpper ut eller in alla hästarna, Mockar 3 boxar med bädd, fyller vatten och packar 9 påsar med hö.

Med 2 hästar tar stallet en 30-40 min om jag inte stressar. Så en timme var tredje dag mot en 20 min varje dag som det blir med en häst är ju mycket smidigare. Full service övriga dagar. Dvs 500kr är inte bara kallhyra.
Hade jag vart du så hade jag nog skippat fullservicen och erbjudit en deal att ni kan komma överens om ett vettigt pris mot att inackorderingen mockar och fixar dina höpåsar någon dag i veckan. Hur lång tid du tar på dig att mocka och hur lång tid andra tar på sig går inte riktigt att jämföra. Jag har sett folk som står och mockar i evigheter medans vissa är väldigt snabba.

Jag tycker ju för övrigt att 500kr är väldigt billigt som kallhyra ändå. Alltså även utan fullservicen.
 
Men den kommunikationen måste man väl ha om någon häst inte äter eller dricker? Inte kan jag tänka mig att stallägaren ser att en häst inte ätit upp sin mat eller druckit och tänker "Äsch, det är inte min häst så det skiter jag i" och går!

Så är de säkert men jag skulle ändå inte vilja ha det så ändå. Jag vill göra de själv och göra den bedömningen själv. Mina hästar har fri tillgång på hösilage i boxen så de äter alltså aldrig upp i boxen då har dem fått för lite.
 
Men då kan du väl nästan sköta detta själv istället om du inte ska bort nån viss kväll eller morgon? och att ni delar på mockning och påsar bara?
Vill bara ha ett par dagar där jag kan göra annat och inte vara fast med att ta in/ut.

Har haft hästar själv på gården nu i 15 år. Är trött på att vara låst varje dag, och på sin höjd kunna förhandla mig till en ledig helg på sommaren då hästarna går ute dygnet runt.
Dvs att ha en till häst 7 dagar i veckan och ändå vara låst med alla in och utsläpp är inget alternativ jag vill ha.
Hade det varit i någorlunda vinstsyfte så vore det en annan sak. Men det är avlastning jag vill ha.
 
Helt ärligt, med det upplägget hade jag varit tacksam om någon ville ha stallplatsen gratis.
Tycker att det är det jag erbjuder. 500kr räcker till halm (2kr om dagen)60kr i månaden.
fullservice med 2kr per syssla, dvs 3 fodringar, in, ut, täckes byte, hö packning och mockning, 16kr om dagen) 480kr för 30dagar. Hel månad med full inack är 560kr.
Minus 8 dagar i månaden(där det blir en syssla för mig =2kr om dagen)= 512kr i månaden utan hö om jag räknat rätt (blev lite klyddigt :p).

Är få med fullservice som tar 16kr om dagen.
 
Vill bara ha ett par dagar där jag kan göra annat och inte vara fast med att ta in/ut.

Har haft hästar själv på gården nu i 15 år. Är trött på att vara låst varje dag, och på sin höjd kunna förhandla mig till en ledig helg på sommaren då hästarna går ute dygnet runt.
Dvs att ha en till häst 7 dagar i veckan och ändå vara låst med alla in och utsläpp är inget alternativ jag vill ha.
Hade det varit i någorlunda vinstsyfte så vore det en annan sak. Men det är avlastning jag vill ha.
Varför blir du inte själv inackorderad? :)
 
Varför blir du inte själv inackorderad? :)
Dålig ekonomi.
Har två jobb men lyckas ändå inte skramla ihop mer än ett par tusen i månaden vilket räcker till räkningar och allt runt hästarna. Inte mer. Har hästarna hos föräldrarna gratis ( dvs betalar allt förutom ngn hyra).
Hade jag haft en stabil inkomst så hade jag kunnat ha i alla fall en häst inackorderad. Men då förlorar man ju också kontrollen som man är van att ha över hästen. Tycker om att ha eget, men man kan ändå tycka att det är jobbigt ibland ;).
 
Nu fixade jag ju visserligen så att min inack flyttade in i grannhuset (sjukt nöjd :D) men för o jämföra pris så hade vi från början 1000 kr/månad inkl 4 balar torv (100 kr/extra bal). Dvs typ 600 kr för "allt" det där som inte syns, aka kallhyra kanske? Jag sköter allt med hästarna utom mockning (och ridning såklart :p). Tror jag eg hade något extra för täckesbyten (100 spänn/månad typ) o inacken betalade 100 kr/månad för en mockning i veckan, 200 kr för 2 dagar mockning i veckan. Nu har det helt ballat ur, jag är världens sämsta stallägare så hen har inte betalat hyra på ett bra tag. Så typiskt mig! Har halvt strukturerat upp det så vi ska ha typ en fast summa varje månad istället.

Min annons var nog rätt petig, inte många som hörde av sig, två som kom o tittade o ville stå här. För mig är det viktigt att jag får göra typ som jag vill så jag preciserade det noga. Tex torvbädd, hösilage, fodringar, utevistelse, maskkontroll, frostfritt vatten osv. I avtalet var det även med grejer som hovslagartider, broddar i hagen osv. Sådant som jag helt enkelt inte ville kompromissa med m min häst. Nu hade jag sådan faslig tur att min inack är glad och nöjd över alla mina påhitt o idéer så jag får härja fritt. Bara jag inte ger hästen havre är hen nöjd :D
 
Dålig ekonomi.
Har två jobb men lyckas ändå inte skramla ihop mer än ett par tusen i månaden vilket räcker till räkningar och allt runt hästarna. Inte mer. Har hästarna hos föräldrarna gratis ( dvs betalar allt förutom ngn hyra).
Hade jag haft en stabil inkomst så hade jag kunnat ha i alla fall en häst inackorderad. Men då förlorar man ju också kontrollen som man är van att ha över hästen. Tycker om att ha eget, men man kan ändå tycka att det är jobbigt ibland ;).
OT, men har du funderat på att byta jobb till något bättre betalt?

Kanske ska du gå över till lösdrift? Det spar mycket passning eftersom hästarna ändå är ute.
 
Senast ändrad:
OT, men har du funderat på att byta jobb till något bättre betalt?

Kanske ska du gå över till lösdrift? Det spar mycket passning eftersom hästarna ändå är ute.
Tänkte också på det. Några tusen på två jobb låter som slaveri om du inte jobbar typ två dagar Max i månaden.
 
kanske, räknade lite såhär;
100kr för halm, 200 för packa hö och 200 för mockning.
mockningen jag känner att jag får igen om de tar mina 2 boxar var 3e dag, då man redan mockar så är ju en till inget :p, lika så vid hö packning och fodring. men en ledig dag lite då och då är :love:.
slitaget på hagarna kommer ju öka, planerar att bygga till med ett hektar därför, vilket mina också drar nytta av :). så boxhyran kommer typ gå direkt till hag arrende.

dvs ingen vinst förutom lite mindre ensamhet i stället :),

Så du står för stängsel, el till hagarna, tvätt och kostnad för ommålning. Kostnad underhåll mm. Kostnad för snöröjning och sandning. Fascinerad över vad alla sponsrar andras hästägande.
 
Istället för exakt var tredje dag kan man ju också få skriva upp sig på tex tio pass per månad. Fem insläpp fem utsläpp inkl mockning och höpåsar, eller vad man nu kommer överens om.

Och jag tror man behöver vara en aning flexibel med tiderna de tio passen eftersom alla har olika förutsättningar.
Jag själv sover sen minst en timme kl 23.. Då har jag ändå hunnit rida och fixa allt i stallet(och hemmet) och var hemma från jobbet 16.45.

Sen är det ju kanon när hästarna får vara ute så mycket och det är nog väldigt uppskattat. Har ungefär så själv, har eget stall utan inackorderingar.
Samtidigt måste det ju fungera i det övriga livet och inte låsa det övriga livet.
 
Spinner vidare på Magnums inlägg. Jag har stått kollektivt, och där fodrade vi senast 21.00 om ingen var iväg på sen träning och tog sista fodringen när de kom tillbaka. Morgonjodring 7.30. Det var ju bara att anpassa mängd och fodringssätt utifrån detta.

Jag hade själv 30-45 minuters körning till stallet, går och lägger mig senast 22.00 på vardagar. Helt ohållbart med ovanstående upplägg alltså.
 
Tänkte också på det. Några tusen på två jobb låter som slaveri om du inte jobbar typ två dagar Max i månaden.
Det är ot. Men är Extra anställd i butik och extra tidningsbärare. Tb är varannan helg. Butiken är allt mellan en dag i månaden till 20 dagar(vilket är väldigt väldigt sällan nu.) Söker jobb dagligen men är inte det enklaste att hitta jobb utan ngn specierad utbildning tydligen.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: jerseyko
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 493
Senast: sommartjejen
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 354
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp