Är detta dyrt?

Det kanske inte handlar om pengar utan de kanske handlar om de upplägget du beskriver?
Jag hade nog tex inte velat ha de så även om det bara kostade 500 kr :) Jag mockar och fixar hellre mat till min egna häst alla dagar i veckan än att dela. Bland annat pga jag vill veta om min häst åt upp maten i boxen hur mycket han druckit osv. Jag hade å andra sidan inte haft nåt emot att utöver detta i land mocka till stallägaren någon dag i veckan för att få lite lägre hyra :)
Men den kommunikationen måste man väl ha om någon häst inte äter eller dricker? Inte kan jag tänka mig att stallägaren ser att en häst inte ätit upp sin mat eller druckit och tänker "Äsch, det är inte min häst så det skiter jag i" och går!
 
Tror inte heller det är pengarna det handlar om där utan upplägget. För priset är det inget fel på tycker jag. Att ha det kollektivt och ha ut/insläpp på rullande schema är ju hyfsat normalt. Den extra mockningen och packning av hö(?) var tredje dag är nog inte många så sugna på tror jag tyvärr. Du får försöka hitta någon som har mycket tid över.
Men hur många boxar handlar det om? Jag fattar det som det är 3, två till ts och en inackordering, eller har jag fattat fel? Dessutom om det är fler, bör det ju bli än mer sällan.
 
Undrar som någon annan, går det att få hyra in sig i grannens ridhus? Hur långt avstånd är det till ridhuset? Hur ser ridvägarna ut?
 
har bara via fb, känner ingen som känner ngn som har häst inaccorderat heller, alla har eget stall :rofl:. ska sätta upp lapp på ridskolan också, ev så lockar det ngn nybliven eller blivande hästägare.
Flera har ju påpekat arbetsinsatsen som något många drar sig för. Men jag antar att även inackorderingen kan få den servicen, d v s någon dag tar du hand om allt och de får en sk "hästfri dag". Det hade jag uppskattat.
 
Svara alla :).
Arbets insatsen var tredje dag är att man släpper ut eller in alla hästarna, Mockar 3 boxar med bädd, fyller vatten och packar 9 påsar med hö.

Med 2 hästar tar stallet en 30-40 min om jag inte stressar. Så en timme var tredje dag mot en 20 min varje dag som det blir med en häst är ju mycket smidigare. Full service övriga dagar. Dvs 500kr är inte bara kallhyra.
Ridhuset till en 700m bort.
Ridvägar är det dock dåligt med. Det är mest återvänds vägar och knappt ngn skog. Men rider man över alfaltvägen så kan man få ihop en runda på en mil.

Har ingen sand padock, utan har en bana i hagen som jag sliter med att hålla jämn och fin :), så man kan använda den då det inte är för blött. (Dvs vintertid/ skånska regnperioden är den oridbar om man inte vill förstöra den för sommaren).
 
Flera har ju påpekat arbetsinsatsen som något många drar sig för. Men jag antar att även inackorderingen kan få den servicen, d v s någon dag tar du hand om allt och de får en sk "hästfri dag". Det hade jag uppskattat.
De får ca 4-5 häst fria dagar ;). Dvs stallet delas på antalet hästar, så eftersom jag har 2hästar tar jag hela stallet 2 dagar i rad. Och inaccorderingen den tredje.
Och det blir att jag skickar tilbaka Foderhästen och tar in en till inaccordering så blir det att alla tar stallet var tredje dag. Och jag sköter de in eller utsläppen som blir över.
Dvs så man inte behöver åka hit flera gånger om dagen, utan tar allt på en gång så tar jag resten av stallet.

T ex man åker ut kl 7 och släpper ut, Mockar, tar hö och fyller vatten. Rider och åker hem för dagen. Så tar jag lunch och tar in hästarna. Är ju ändå hemma då :), och jag slipper mocka ;).
 
Svara alla :).
Arbets insatsen var tredje dag är att man släpper ut eller in alla hästarna, Mockar 3 boxar med bädd, fyller vatten och packar 9 påsar med hö.

Med 2 hästar tar stallet en 30-40 min om jag inte stressar. Så en timme var tredje dag mot en 20 min varje dag som det blir med en häst är ju mycket smidigare. Full service övriga dagar. Dvs 500kr är inte bara kallhyra.
Ridhuset till en 700m bort.
Ridvägar är det dock dåligt med. Det är mest återvänds vägar och knappt ngn skog. Men rider man över alfaltvägen så kan man få ihop en runda på en mil.

Har ingen sand padock, utan har en bana i hagen som jag sliter med att hålla jämn och fin :), så man kan använda den då det inte är för blött. (Dvs vintertid/ skånska regnperioden är den oridbar om man inte vill förstöra den för sommaren).
Grannen hyr ut ridhuset, hade inte skrivit med det annars :p, Finns sen en handfull andra ridhus inom en kvarts körning där man kan hyra in sig. Och man når i princip 60% av alla tävlings banor i skåne inom en timmes körning härifrån.
 
T ex man åker ut kl 7 och släpper ut, Mockar, tar hö och fyller vatten. Rider och åker hem för dagen. Så tar jag lunch och tar in hästarna. Är ju ändå hemma då :), och jag slipper mocka ;).
Jag tror det kan fungera om du hittar folk med mycket tid över på dagarna. Då är det nog inga problem. Är det tex va tredje dag så behöver man ju även vara ledig på dagarna även på vardagar. Men som sagt, en person med rätt liv så att säga så tror jag inte det är något hinder.
 
Du sa att många hör av sig och sedan slutar vara intresserade när du berättar mer om pris och hur ni lägger upp det. Då tänker jag att du kanske är lite otydlig i annonsen? Skriv tydligt och väl i annonsen, både pris och upplägg, flera foton m.m., så att du får svar av människor som kan trivas med just ditt stall och den typen av uppstallning.
Annars tycker jag priset är rimligt, vet inte vart du bor men om det skulle varit här nere så skulle jag varken se det som dyrt eller billigt. Nackdelarna tänker jag kan vara bristen av ridvägar, samt att stallet är litet så att man kanske får svårt att hitta ridkompisar, och det kanske blir lite ensamt.
 
Jag tror det kan fungera om du hittar folk med mycket tid över på dagarna. Då är det nog inga problem. Är det tex va tredje dag så behöver man ju även vara ledig på dagarna även på vardagar. Men som sagt, en person med rätt liv så att säga så tror jag inte det är något hinder.
Tar man insläpp så är det kl 11 på kvällen. Vilket jag tror många kan ha tid för.

Lyckas jag ta stallet med nattjobb där jag är hemma kl 6, och sen har dag jobb då jag åker kl 12 och är hemma kl 21 för att sen ha natt jobb igen så kan man nog med vanlig kontorstid ta två timmar för hästen var tredje dag.
 
Du sa att många hör av sig och sedan slutar vara intresserade när du berättar mer om pris och hur ni lägger upp det. Då tänker jag att du kanske är lite otydlig i annonsen? Skriv tydligt och väl i annonsen, både pris och upplägg, flera foton m.m., så att du får svar av människor som kan trivas med just ditt stall och den typen av uppstallning.
Annars tycker jag priset är rimligt, vet inte vart du bor men om det skulle varit här nere så skulle jag varken se det som dyrt eller billigt. Nackdelarna tänker jag kan vara bristen av ridvägar, samt att stallet är litet så att man kanske får svårt att hitta ridkompisar, och det kanske blir lite ensamt.
Har skrivit upplägget i annonsen men inte pris.
Hade någon varit så pass intresserad att de velat se stallet så hade det nog varit mer attraktivt. Är lite långsmalt så är svårt att ta bilder där det inte ser pyttelitet och mörkt ut. Men är gott om förvaring, spolplats, hindermaterial, rymliga boxar och ett fräscht och lättskött stall.
 
Tar man insläpp så är det kl 11 på kvällen. Vilket jag tror många kan ha tid för.

Lyckas jag ta stallet med nattjobb där jag är hemma kl 6, och sen har dag jobb då jag åker kl 12 och är hemma kl 21 för att sen ha natt jobb igen så kan man nog med vanlig kontorstid ta två timmar för hästen var tredje dag.
Klockan 11 på kvällen är inte direkt en bra tid... Det skulle jag säga nej till.
 
Tar man insläpp så är det kl 11 på kvällen. Vilket jag tror många kan ha tid för.

Lyckas jag ta stallet med nattjobb där jag är hemma kl 6, och sen har dag jobb då jag åker kl 12 och är hemma kl 21 för att sen ha natt jobb igen så kan man nog med vanlig kontorstid ta två timmar för hästen var tredje dag.
Kl 23 sover nog många. Det är nog en stor nackdel.
 
De får ca 4-5 häst fria dagar ;). Dvs stallet delas på antalet hästar, så eftersom jag har 2hästar tar jag hela stallet 2 dagar i rad. Och inaccorderingen den tredje.
Och det blir att jag skickar tilbaka Foderhästen och tar in en till inaccordering så blir det att alla tar stallet var tredje dag. Och jag sköter de in eller utsläppen som blir över.
Dvs så man inte behöver åka hit flera gånger om dagen, utan tar allt på en gång så tar jag resten av stallet.

T ex man åker ut kl 7 och släpper ut, Mockar, tar hö och fyller vatten. Rider och åker hem för dagen. Så tar jag lunch och tar in hästarna. Är ju ändå hemma då :), och jag slipper mocka ;).
Låter väl som ett vettigt upplägg. Konstigt att man inte nappar på det. Vad tror folk att de får för 500 kr/mån? Full service?
 
Tar man insläpp så är det kl 11 på kvällen. Vilket jag tror många kan ha tid för.

Lyckas jag ta stallet med nattjobb där jag är hemma kl 6, och sen har dag jobb då jag åker kl 12 och är hemma kl 21 för att sen ha natt jobb igen så kan man nog med vanlig kontorstid ta två timmar för hästen var tredje dag.
Ja tid rent så har ju dom flesta. Men många har ju familj och vill vara hemma litegrann efter jobb och så. Handlar ju inte om vad så många hinner med utan vad dom vill.

Allt går ju om man vill. Det mesta iallafall. Och som sagt så har dom flesta stall rullande schema på utsläpp och insläpp men då ofta förlagt till helger eller mer vanliga kontorstider och insläpp tidigare på kvällen. Så ditt upplägg är det säkerligen en del som nappar på.
 
Har skrivit upplägget i annonsen men inte pris.
Hade någon varit så pass intresserad att de velat se stallet så hade det nog varit mer attraktivt. Är lite långsmalt så är svårt att ta bilder där det inte ser pyttelitet och mörkt ut. Men är gott om förvaring, spolplats, hindermaterial, rymliga boxar och ett fräscht och lättskött stall.

En fördel med att skriva pris kan ju vara att du lockar till dig mer folk som faktiskt söker ett lite billigare ställe. Min tanke då är att folk som svarar på "prislösa" annonser kanske har mer pengar att lägga, och därmed högre krav. Får du fatt i de som har mindre pengar är de kanske mer villiga att hjälpa till & bryr sig mindre om bristen på ridrundor?
Så har det i alla fall varit för mig. Söker jag något som inte kostar för mkt så hör jag alls inte av mig om det inte står pris, då det är så klassiskt att inte skriva det när något är dyrt.
 
hittils så har de som svarat velat ha fullservice. och det var då jag hade skrivit pris i annonsen. men hade jag haft fullservice så hade jag inte lagt mig under 1500 exkl foder pga allt extra arbete som det faktiskt blir.

funderar lite hur många timmar folk lägger på en inackorderad hästen egentligen om de inte har tid att två gånger i veckan vara där en timme längre :/. jag är ju ute totalt 3h om dagen och hinner göra allt + rida + såsa omkring och pyssla/städa. de jag känner med häst har en 2-5st + familj och jobbar heltid.
 
vad vill ni ha med i en annons? tycker att de flesta bara skriver att de har en box ledig och typ ridhus/paddock på gården. inget pris eller vad som ingår eller ens var det ligger.

och även om man skriver ner allt möjligt som ingår så får man bara hundra frågor om saker som man skrivit ner inte finns (så som fullservice, varmvatten och upplyst sandridbana).

men är jag dum som tänker att mitt upplägg är smidigt?

alternativet är ju att de får åka ut varje dag och mocka/ packa hö/ byta täcken själva.
 
De får ca 4-5 häst fria dagar ;). Dvs stallet delas på antalet hästar, så eftersom jag har 2hästar tar jag hela stallet 2 dagar i rad. Och inaccorderingen den tredje.
Och det blir att jag skickar tilbaka Foderhästen och tar in en till inaccordering så blir det att alla tar stallet var tredje dag. Och jag sköter de in eller utsläppen som blir över.
Dvs så man inte behöver åka hit flera gånger om dagen, utan tar allt på en gång så tar jag resten av stallet.

T ex man åker ut kl 7 och släpper ut, Mockar, tar hö och fyller vatten. Rider och åker hem för dagen. Så tar jag lunch och tar in hästarna. Är ju ändå hemma då :), och jag slipper mocka ;).
Jag hade nappat direkt, låter toppen !
 
Tar man insläpp så är det kl 11 på kvällen. Vilket jag tror många kan ha tid för.

Lyckas jag ta stallet med nattjobb där jag är hemma kl 6, och sen har dag jobb då jag åker kl 12 och är hemma kl 21 för att sen ha natt jobb igen så kan man nog med vanlig kontorstid ta två timmar för hästen var tredje dag.
hmm tar tillbaka det ,hade aldrig pallat att ta in hästar elva på kvällen, då¨sover jag. möjligen i juni månad , men absolut inte på vintern.
samt att jag vill ha bra ridvägar .
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: jerseyko
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 494
Senast: sommartjejen
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 354
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp