Är det verkligen okej att ge sin häst "vad som helst"?

Aionee

Trådstartare
Alltså, det här kanske är lite onödigt men tanken kom upp när jag fick ta hand om en annans häst i stallet igår. Hästens ägare (eller ja fodervärd) har lite dålig ekonomi, men det har väl varit lite till och från (tänker inte gå in på detaljer här eftersom jag inte är annonym).

Förr åt hästen vanlig müsli för hästar, sen när det tog slut köpte de bara in morötter och det var väl okej. Hästen reds ju inte då och klarade sig bra på bara krubb-skrammel. Men så igår smsar hon att hästen ska ha två dl av den nya müslin nu när han börjat ridas mer, och då märker jag att det är vanlig müsli du köper från mataffären. Alltså coop's egna märkta müsli, med fruktbitar som banan, russin, annan torkad frukt osv. Enda anledningen till att jag ens såg att det var sån müsli var att vi köpt en egen påse som frukost till oss för bara någon månad sen.

Men hur mycket socker och stärkelser är det inte i sånt? Och är det verkligen okej att ge hästen nästan vad som helst sådär? Varför ska man ens bry sig om att köpa häst müsli om det går lika bra med mataffärens billigaste sort? :eek:

Alltså jag vet inte... Det hela kändes bara knepigt på något vänster. Kanske överreagerar jag bara för att jag vet vad annat hästägaren dragit in på pga ekonomin.
 
Vanlig müsli består väl mest av havregryn?
Tror inte att fruktbitar kan vara direkt skadligt heller, men inget jag skulle hitta på själv.

Har faktiskt en påse müsli som någon av sambons vänner lämnat i vårt skåp och hade ingen aning om vad jag skulle göra med det hela innan denna tråden :angel:
 
Hur är det konserveringsmedel och tillsatsämnen?
Jag är även nyfiken på om hästen verkligen får sitt näringsbehov tillgodosett om den nu jobbas mer. Lite havregrynsmüsli gör knappast nån skillnad för en häst.
 
Alltså, det här kanske är lite onödigt men tanken kom upp när jag fick ta hand om en annans häst i stallet igår. Hästens ägare (eller ja fodervärd) har lite dålig ekonomi, men det har väl varit lite till och från (tänker inte gå in på detaljer här eftersom jag inte är annonym).

Förr åt hästen vanlig müsli för hästar, sen när det tog slut köpte de bara in morötter och det var väl okej. Hästen reds ju inte då och klarade sig bra på bara krubb-skrammel. Men så igår smsar hon att hästen ska ha två dl av den nya müslin nu när han börjat ridas mer, och då märker jag att det är vanlig müsli du köper från mataffären. Alltså coop's egna märkta müsli, med fruktbitar som banan, russin, annan torkad frukt osv. Enda anledningen till att jag ens såg att det var sån müsli var att vi köpt en egen påse som frukost till oss för bara någon månad sen.

Men hur mycket socker och stärkelser är det inte i sånt? Och är det verkligen okej att ge hästen nästan vad som helst sådär? Varför ska man ens bry sig om att köpa häst müsli om det går lika bra med mataffärens billigaste sort? :eek:

Alltså jag vet inte... Det hela kändes bara knepigt på något vänster. Kanske överreagerar jag bara för att jag vet vad annat hästägaren dragit in på pga ekonomin.
 
För det första är ju sån mysli betydligt dyrare, för det andra så innehåller den i princip samma som vissa hästmyslis, och för det tredje så är 2dl bara krubbskrammel och det är många hästar som inte behöver kraftfoder alls.

Jag skulle själv inte ge torkad frukt och spannmål till min häst, och det finns hästar som inte tål att få i sig för mycket stärkelse - men en normalfrisk häst klarar det.
 
Som sagt, jag tycker bara det är knepigt med tanke på typ socker, torkad frukt, stärkelse osv. :)
 
Som sagt, jag tycker bara det är knepigt med tanke på typ socker, torkad frukt, stärkelse osv. :)

Menar du crunchy-mysli?

Det är ju givetvis lite värre (på grund av mer socker), men fortfarande väldigt likt vissa hästmyslis.

Stärkelsemängden är ju ungefär samma som i en hästmysli som inte innehåller lusern.
 
Innehållsförteckningar från några olika..

Garant eko naturell: Havreflingor* **, vete- flingor* **, rågflingor* **, solrosfrö 7%*, rostade kornflingor (korn* **, salt). *

Garant eko tranbär : Havreflingor* **, vete- flingor* **, rågflingor* **, tranbär* 5 % (tran- bär* 59 %, socker*, rismjöl*), rostad kokos 4 %, rostade kornflingor* (korn* **, salt), pumpafrö* 3 %, äpple* 2 %

Garant crunchy: Havregryn 45%, Veteflingor 15%, Socker, Palmolja* , Russin 7%, Riven kokos 5%, Glukos-fruktossirap, Honung, Salt, Bakpulver (E500), Karamelliserat socker

Krafft röd: Ångkokt korn, Ångkokt majs, Ångkokt havre, Havre, Ångkokt soja, Sojaskal, Solros, Sojaböna, Melass, Sojaolja, Mikroniserad ärta, Gräs, Korn, Koksalt

Allvarligt talat så av dessa skulle jag välja Garants naturella att ge till min häst. Minst skit.
 
Alltså, jag har försökt hitta märket online för att se vad det innehåller. Men det finns ingenstans. Jag var helt säker på att det är coops x-tra musli, men tydligen finns det inte. Frustrerande. :mad: Hur som helst, spelar inte så stor roll.
 
Ja det måste ju vara mycket dyrare än vanlig hästmusli... Antagligen bara något tillfälligt för 2 dl gör att den tar slut väldigt fort. Personen är nog bara okunnig inom foder.

Jag vet att du tänkte skriva anonymt men det blev nog inte riktigt så. Om det är ägare eller fodervärd och att dennes ekonomi är dålig. Inte väsentligt. Ibland går det snabbt att identifiera bara på en bild och jag skulle bli rätt ledsen om någon pratade om min ekonomi på internet. :/ Jag vet alltså inte alls vem du är men ja.
 
Ja det måste ju vara mycket dyrare än vanlig hästmusli... Antagligen bara något tillfälligt för 2 dl gör att den tar slut väldigt fort. Personen är nog bara okunnig inom foder.

Jag vet att du tänkte skriva anonymt men det blev nog inte riktigt så. Om det är ägare eller fodervärd och att dennes ekonomi är dålig. Inte väsentligt. Ibland går det snabbt att identifiera bara på en bild och jag skulle bli rätt ledsen om någon pratade om min ekonomi på internet. :/ Jag vet alltså inte alls vem du är men ja.
Fast... fodervärden borde vara medveten om sin ekonomi själv. Att jag pratar om muslin hon ger hästen är nog det minsta jag kan prata om. :)
 
Fast... fodervärden borde vara medveten om sin ekonomi själv. Att jag pratar om muslin hon ger hästen är nog det minsta jag kan prata om. :)

Klart hon är medveten men det kanske inte är så att hon vill att "hela byn" vet. ;) Lätt att saker kommer ut. Skrev själv en tråd för några år sedan för att jag var besviken över något och en jag träffat samma dag i stallet skrev...Tråden var om muslin så att nämna om hon är fodervärd/ägare eller att hon har dålig ekonomi känns överkurs. Förstår du hur jag tänker, när du skrivit att du ville hålla det anonymt men la in detaljer som kan hänga ut personen? :) Det var mest det som jag tänkte på. Muslin är ju som sagt mycket dyrare så det lär hon väl inte ge länge :p eller så kan ni ta ett snack om det. Man kan tyvärr inte alltid fixa andras foderstater, folk kan ha märkliga åsikter ibland också :)
 
Klart hon är medveten men det kanske inte är så att hon vill att "hela byn" vet. ;) Lätt att saker kommer ut. Skrev själv en tråd för några år sedan för att jag var besviken över något och en jag träffat samma dag i stallet skrev...Tråden var om muslin så att nämna om hon är fodervärd/ägare eller att hon har dålig ekonomi känns överkurs. Förstår du hur jag tänker, när du skrivit att du ville hålla det anonymt men la in detaljer som kan hänga ut personen? :) Det var mest det som jag tänkte på. Muslin är ju som sagt mycket dyrare så det lär hon väl inte ge länge :p eller så kan ni ta ett snack om det. Man kan tyvärr inte alltid fixa andras foderstater, folk kan ha märkliga åsikter ibland också :)
Jag är inte ett dugg orolig att hon ska se detta. Gör hon det, får hon prata med mig om det stör henne. Jag har varken lagt ut information om vem det är, vilken hästägare det är eller någon som kan skada henne personligen. Jag är inte ens rädd att säga åt henne i stallet om det angår något som påverkar hennes häst pga ekonomin. Tack för omtanken, men jag skulle aldrig posta något anonymt som jag inte kan stå upp för att jag sa, face to face.
 
Som hästfoder känns det ju inte så ekonomiskt. men 2dl dagligen är väl mer som krubbskrammel/gotta och såvida hästen inte har någon överkänslighet eller sjukdom bör det inte vara vidare farligt

"Vanlig" müsli som bara består av havregryn och lite torkad frukt har jag flera gånger använt som godis tex om jag själv köpt en sort jag inte varit så förtjust i..är nog inte direkt skadligt att ge i mindre mängder
 
Alltså, det här kanske är lite onödigt men tanken kom upp när jag fick ta hand om en annans häst i stallet igår. Hästens ägare (eller ja fodervärd) har lite dålig ekonomi, men det har väl varit lite till och från (tänker inte gå in på detaljer här eftersom jag inte är annonym).

Förr åt hästen vanlig müsli för hästar, sen när det tog slut köpte de bara in morötter och det var väl okej. Hästen reds ju inte då och klarade sig bra på bara krubb-skrammel. Men så igår smsar hon att hästen ska ha två dl av den nya müslin nu när han börjat ridas mer, och då märker jag att det är vanlig müsli du köper från mataffären. Alltså coop's egna märkta müsli, med fruktbitar som banan, russin, annan torkad frukt osv. Enda anledningen till att jag ens såg att det var sån müsli var att vi köpt en egen påse som frukost till oss för bara någon månad sen.

Men hur mycket socker och stärkelser är det inte i sånt? Och är det verkligen okej att ge hästen nästan vad som helst sådär? Varför ska man ens bry sig om att köpa häst müsli om det går lika bra med mataffärens billigaste sort? :eek:

Alltså jag vet inte... Det hela kändes bara knepigt på något vänster. Kanske överreagerar jag bara för att jag vet vad annat hästägaren dragit in på pga ekonomin.


Fast alltså, jag antar att den får vettigt hösilage/hö också...

Att den då får lite (människo-)musli som godis tror jag inte gör någon större skillnand. 2 dl är ju ingenting, om vi inte pratar shettis. Tror som ngn annan skrev att de kanske inte ha koll på skillnaden. Köpa småpåsar musli från ICA och ge hästen borde ju svindyrt - tror knappast att det är farlig dock.
 
Vad skulle hända för skadligt av 2 dl musli ? Då finns det betydligt sämre saker att stoppa i hästen. Det finns en uppsjö av preparat och skumma foder till hästar nuförtiden. Dyra onödiga blandningar med tvivelaktig ingrediensförteckning. Många av dessa hälsopreparat är overksamma eller direkt skadliga. Sen blandar man sin egen preparatcoctail och ger hästen utan en aning om konsekvenserna På hästens hälsa.
 
Som sagt, det var bara knepigt imo

och det är inte 2dl per dag, utan 2 dl i varje burk vid varje måltid. ;)
 
Vad skulle hända för skadligt av 2 dl musli ? Då finns det betydligt sämre saker att stoppa i hästen. Det finns en uppsjö av preparat och skumma foder till hästar nuförtiden. Dyra onödiga blandningar med tvivelaktig ingrediensförteckning. Många av dessa hälsopreparat är overksamma eller direkt skadliga. Sen blandar man sin egen preparatcoctail och ger hästen utan en aning om konsekvenserna På hästens hälsa.


Precis...

Hästmusli innehåller nästa alltid stora mängder melass, och diverse pellets med ditten och datten. Mer likt smågodis, kanske med lite havre eller luzern tillsatt, men knappast särskilt hälsosamt att ge till en normaltränande hobbyhäst som sällan behöver allt det söta - även om de såklart tycker att det är gott.

Så länge de får ett bra stråfoder, med extra mineraler vid behov - det är ju det viktiga - så kan man ju ge lite extra decilitrar av socker om man nu vill. Men det handlar mer om att ge Lantmännen lite extra inkomst än att det egentligen är så exeptionellt bra för hästen.

Människomusli torde vara betydligt bättre kontrollerad i framställningsprocessen än hästmusli, däremot måste det blir jättedyrt om de ska få sådan flera gånger om dan.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 631
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 810
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp