Är det på något sätt bra för ett dräktigt sto att ridas

et_flickan

Trådstartare
Min häst kom precis hem från sommarbetet med hingsten. Hon blev betäckt väldigt tidigt så vi bestämde oss för att ta hem henne och skickade vårat andra sto till hingsten istället. Nu till saken så har hon stått väldigt länge, ungefär 1½ år pga av att vi har velat få henne att landa (problemhäst) och det har funkat mycket bra. Var ute och gick med henne för några dagar sedan, verkligen en helt annan häst.

Jag vill börja sätta igång henne lite försiktig pga av att hon har 0 kondition och muskler men är för övrigt i bra hull. Tänkte såklart borja med promenader, markarbete i skritt, tömkörning (om det funkar), och lite lulla runt i skogen, alltså verkligen ingen "seriös" ridning.

Jag har läst att vissa ston säger till när dom inte vill bli ridna längre när dom är dräktiga. Men om hon inte gör det, är det bra för henne att ridas lite, just för att få muskler och kondition?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det på något sätt bra för ett dräktigt sto att ridas

Visst är det bra att de blir ridna, de ska i princip leva ett helt vanligt, normalt liv under dräktigheten. Jämför med en gravid kvinna - hon arbetar oftast fram till strax innan förlossningen, eller hur?

Det är (oftast) först i slutet av dräktigheten som stona säger ifrån.
 
Sv: Är det på något sätt bra för ett dräktigt sto att ridas

Okej. Jag är lite orolig med tanke på att hon lätt blir stressad (fullblodsmärr med nerverna någon utanpå). Men man får göra det hon tycker om så då ska det väl inte vara någon fara.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 780
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 416
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 491
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp