Äldre svenska hingstar?

Jag såg Herkules första gången när jag var 14 år och han var då den vackraste häst jag någonsin sett!

Jag har också sett honom live (ryttar-vm 1990, tror jag det var) och blev lika tagen som du! Få hästar har den utstrålningen. (Senare har jag fått samma gåshud av sagohingstar som Caprimond och Hohenstein - helt fantastiska). Men ur avelssynpunkt måste väl Herkules ha varit lite av en nit? Jag har inte sett många tävlingshästar med honom i stammen.
 
Jag har också sett honom live (ryttar-vm 1990, tror jag det var) och blev lika tagen som du! Få hästar har den utstrålningen. (Senare har jag fått samma gåshud av sagohingstar som Caprimond och Hohenstein - helt fantastiska). Men ur avelssynpunkt måste väl Herkules ha varit lite av en nit? Jag har inte sett många tävlingshästar med honom i stammen.

Jodå han gav en del fina avkommor men han togs ju ur avel pga struppipning
 
Det är klart att den har det men vi får inte glömma att det är dessa hästar som finns bakom dagens stjärnor, avel sker inte i ett vacuum.

Sedan finns det aspekter av dagens ridsport som inte är en förändring till det bättre (rollkur :yuck:) även om allt inte var bra förr i världen heller.

Pratar vi avel har det verkligen skett enorma framsteg, på väldigt kort tid. Givetvis bygger dagens avel på gårdagens, men samtidigt tror jag inte man ska se gårdagens avel i alltför nostalgiskt skimmer heller - hästarna idag är helt enkelt bättre, och aveln är bättre, när de finns bedömningar, statistik, möjligheter att transportera sperma och lära sig om andra hingstar än de som står nästgårds. Går man ännu längre tillbaka är det ju snarast fantastiskt att man fått fram dagens hästar, med tanke på vad man började med... ;)
 
Jag letar efter en hingst (kanske regionhingst?) som stod i södra Småland första halvan av trettiotalet. Det enda jag vet är att han hade vita strumpor på bägge bak, rätt så höga - nästan upp till hasen. Stor genomgående bläs som ser ut att sprida sig över ena näsborren. Fux eller brun i övrigt, tror jag. Jag vet att det är ett longshot, men värt ett försök.... :) Kanske @Görel kan hjälpa till?
 
Jag letar efter en hingst (kanske regionhingst?) som stod i södra Småland första halvan av trettiotalet. Det enda jag vet är att han hade vita strumpor på bägge bak, rätt så höga - nästan upp till hasen. Stor genomgående bläs som ser ut att sprida sig över ena näsborren. Fux eller brun i övrigt, tror jag. Jag vet att det är ett longshot, men värt ett försök.... :) Kanske @Görel kan hjälpa till?

Låter som att du har bild på honom? Lägg ut den i så fall så blir det lättare (jag har fotografiskt minne så det går igång på bilder)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp