Äldre svenska hingstar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nej, jag kunde inte undgå att fråga här - "stamtavle-nörderi" är lite för roligt! :D

Red en mycket fin äldre SWB dam idag. Hon är född 1991, och vad jag förstått det som, av "äldre SWB stam". Hon är E: Maraton U: Hella UE: Herkules. På ren svenska säger inte något av de namnen mig ett dyfft :crazy:

Det jag kan säga om henne bortsett från ovanstående, är att hon för det första är väldigt liten. Hon har lite högre manke, och är där ca. 151-153 cm. Om det inte vore för hennes något högre manke skulle hon garanterat varit en maxad D-ponny...
Utöver det har hon lite "ponnydrag" nästan. Inte att hon ser ut som en ponny så, men hon har lite "stora ögon", fluffiga öron, öht "ponnyfluffig" hårrem och lite "ponnydrag" sådär. Hon är även lite som en ponny, och vill bestämma och "bossa" över ryttaren, vilket i detta fall betyder att hon vill försöka övertyga "tvåbeningen där uppe" om att det visst är bra att det lugnt. Väldigt lugnt. :p I och med det, och hennes storlek, är det möjligtvis så att hon har ponny-blod längre tillbaka i något led? Eller är det bara tillfälligheter?
Vad jag förstått det som, och även utefter min egna bedömning, är hon en dressyrhäst. Hon har ett fint steg, och är trevlig att sitta på.

Det jag först och främst undrar över är om någon vet mer om hingstarna Maraton och Herkules?
Vad hade de för stam? Var de "kända" på sin tid? Temperament? Tävlingsresultat - och i vilken gren?
Och med tanke på att det ändå är SWB vi talar om, hur kan det då komma sig att hästen ifråga är liten som en "övermaxad D-ponny"? :confused: Visst, jag vet att SWBer var mindre tidigare, men de var väl aldrig små? Eller är det faktiskt så att hon har ponnyblod i sig? :D
 
Då har du inte kommit så långt ännu i dina kunskaper om svenska stammar, då har du mycket intressant kvar att upptäcka!

Kort, för jag ska upp tidigt och åka till Friends i morgon;

Maraton levde mellan 1976 och 2008. Han var elitpremierad och tävlades i svår internationell hoppning av Rolf-Göran Bengtsson. På den tiden användes inte semin som idag så han hade sin tävlingskarriär parallellt med att betäcka naturligt. Maraton gav ofta små avkommor med härligt undersatta bakben och bra påskjut. Är farfar till Briar.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10212037

Herkules föddes 1971 och togs ur aveln p g a struppipning vilket han opererades för. Han var med i OS i dressyr -88 med Lars Andersson, Lussans sambo. Han var en son till den fantastiske Gaspari och ett av Flyinges bästa ston någonsin, Kalmia. Jag såg Herkules första gången när jag var 14 år och han var då den vackraste häst jag någonsin sett!
http://www.sporthorse-data.com/d?i=732324
 
Senast ändrad:
Tack och bock @Görel :bow: :bow: :bow:
Jo, mina kunskaper om äldre hingstar är väl milt uttryckt begränsade, men så är jag nog ung nog att kunna vara din dotter också, får jag för mig ;)
Men tack så mycket, väldigt intressant läsning! Och både storleken och påskjutet från Maraton känner jag väl igen i henne :love:
 
Flera av Gasparis syskon och även mamman var också väldigt små (enligt sporthorse). Ca 155 cm. Och går man längre tillbaka i stammen finns Gasparis morfars mor Jänta som var 153 och även hingsten Calcas (Jäntas mormors far) som bara var 150 cm. Calcas far Romulus var 153 cm och hans far Godkänd (född i Flyinge 1824) var 145 cm! Så om man ska tro vad som står på sporthorse har ju din häst många små hästar att brås på även på Herkules sida.

Men sen kan jag inte förstå hur Maraton kan lämna smått när hans stam verkar vara fullt av rätt stora hästar, även Briar är väl stor.
 
Jag som tycker att det verkar kul att ha allting framför sig oupptäckt.

Mitt tips är att du skaffar dig häftena "Gamla tiders ädla hingstar" del 1-4 som man brukar kunna köpa billigt på bl a Tradera. Det är fantastiskt att se bilder på hästar som finns mer än tio generationer bak i stammen på dagens hästar. Kan du komma över Kurt Graafs bok om den svenska varmblodsavelns historia så kommer du att täcka in det mesta och det är jätteroligt att få veta vad som lett fram till dagens svenska varmblodshäst.
 
Herkules är den hingst som jag blev dökär i direkt, god tvåa var Amiral... och den hingst jag var lite rädd för pga att kompisar hade avkommor med skumt humör... var Flyinge Phaeton x (som alltså var angloarab o bara användes som förädlare) Det hela slutade ju med att jag köpte mig en Phaeton x--avkomma... med Astronaut som morfar... :)
 
Jag älskar de gamla hingstarna (japp, har "Gamla tiders ädla hingstar 1-4") och flera gamla hingstkataloger eftersom de såldes på Svedens ponnyklubb när jag red där och jag sparade ihop för att kunna köpa. Jag misstäker att några av dem är riktiga rariteter vid det här laget (de hade hingstvykorten också ;)).

Maraton a la Celle var magiskt :love:

Mer magi:

 
Senast ändrad:
Jag hade just tänkt plocka fram den videon!

Härom året kunde man köpa Flyingedagarna 1967 på dvd på Flyinge, där får man se Gaspari riden i färg. Man får också se andra spännande saker som Göran Lindstrand i voltige på Pompe 401 (han ser verkligen mörkbrun ut, man förstår att det var svårt att tro att han var gul), Utrillo 432 (Maratons pappa), Jovial 369, Sombrero 411, Toreador 418, Abbé 435, Lansiär 377, Nepal 390, Niarchos 391 och flera andra storheter.
 
Jag hade just tänkt plocka fram den videon!

Härom året kunde man köpa Flyingedagarna 1967 på dvd på Flyinge, där får man se Gaspari riden i färg. Man får också se andra spännande saker som Göran Lindstrand i voltige på Pompe 401 (han ser verkligen mörkbrun ut, man förstår att det var svårt att tro att han var gul), Utrillo 432 (Maratons pappa), Jovial 369, Sombrero 411, Toreador 418, Abbé 435, Lansiär 377, Nepal 390, Niarchos 391 och flera andra storheter.

Kan man köpa den fortfarande? Jag är ju arabnörd men även generell avelsnörd ;) Jag hade äran att träffa Urbino några år innan han dog. Jag vet att han lämnat hästar med lite... eh, SPÄNNANDE temperament men skulle jag skaffa ett halvblod hade jag gärna haft honom i stammen (gillar ju givetvis Arvid Aaby-Ericssons hästar). Skulle ju inte gnälla om jag kom över ett exemplar av "Araberna i Småland" :angel:
 
Jag köpte dvd:n för några år sedan, kolla med ASVH om den finns kvar. Heter "Ur Gunnar Henrikssons arkiv", den såldes till förmån för hans minnesfond.

Jag träffade också Urbino, och trots att jag undviker skimlar skulle jag gärna ha ett skimmelavelssto med honom i stammen. Jag gillar hästar som har något bakom pannbenet (har en Ceylontant själv), såna som är för medgörliga tråkar ut mig:p

Araberna i Småland har jag...förstår att du vill ha den, förutom att den än intressant historia finns det också bilder på hästar jag kände som barn och deras föräldrar.
 
Jag älskar de gamla hingstarna (japp, har "Gamla tiders ädla hingstar 1-4") och flera gamla hingstkataloger eftersom de såldes på Svedens ponnyklubb när jag red där och jag sparade ihop för att kunna köpa. Jag misstäker att några av dem är riktiga rariteter vid det här laget (de hade hingstvykorten också ;)).

Maraton a la Celle var magiskt :love:

Mer magi:


Ridsporten och aveln har verkligen förändrats, det blir väldigt tydligt när man får se gamla tiders storheter!
 
Ridsporten och aveln har verkligen förändrats, det blir väldigt tydligt när man får se gamla tiders storheter!

Det är klart att den har det men vi får inte glömma att det är dessa hästar som finns bakom dagens stjärnor, avel sker inte i ett vacuum.

Sedan finns det aspekter av dagens ridsport som inte är en förändring till det bättre (rollkur :yuck:) även om allt inte var bra förr i världen heller.
 
Det fanns en jättebra avelsbok som såldes för några årsedan. Tjock, tung bok om svenska Varmblodshingstar och dess linjer. Jag har boken hemma, men kommer tyvärr inte ihåg vad den hette. Men någon annan kanske gör?
 
Jag har för mig att det såldes en på Tradera nyligen och finns 2 ex på ett par salusidor för antikvariat. (antikvariat.net och Bokbörsen)

Dessutom finns den på 15-20 bibliotek så den är inte särskilt svår att få tag på.

(Jag har klappat Gaspari! )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp