Äger alla egen transport numera?

I det stall jag står i nu har de som tävlar släp, övriga inte. Det vanligaste verkar vara att hyra/låna privat om man inte har eget. De gånger jag kör min häst (väldigt sällan) hyr jag helst av något företag (typ ridsportbutik) för att undvika tjafs om eventuella skador med någon jag känner. Mackarna häromkring har inte hästsläp längre tyvärr, det hade känts som den smidigaste lösningen att hyra på det sättet.
 
Får nog hålla med om att förr stod det hästsläp på var o varannan bensinmack. Det gör det inte längre.

Smittorisken känns väldigt aktuell samt det faktum att det blir dyrt med skador. En del backar ju som krattor o en del hästar sparkar o lever runt. Den senare är anledningen till att jag inte hyr ut(prövat det, fick tillbaka kärran uppsparkad o noll i ersättning).

Jag måste nog faktiskt säga att jag tycker det är jobbigt med folk som inte skaffar eget släp utan vill låna vänners. Jag VILL INTE låna ut mitt släp, men hur säger man nej till en inackordering som alltid ställer upp? Eller till en granne man har mycket hjälp av? Jag hade hellre velat att frågan inte kom upp, att man skaffade egna transporter o klarade sig själv. Jag vill ha mitt släp där mina hästar är. Jag vill inte att det står på en tävling 10mil bort när min häst plötsligt står med svår kolik. Jag vill inte heller få tillbaka släpet efter utlåning med sönderbackad lamp-ramp bak. Även om det säkert skulle betalas för så är det krångel för mig.

Jag förstår om man som student inte har råd med ett släp, men har man råd så tycker jag att det ingår i hästägandet. Det är i min värld ett ansvar man har, att kunna köra hästen dit hjälp finns den dag man måste. Sen är ju förståss inte alla släp-ägare lika kinkig som jag :) som tur är!
 
Jag upplevde samma sak när jag skulle köra häst förra året. Hittade som tur var en i stallet som hyrde ut sin, stor fräsh och ljus, men hon annonserade inte utan det var kontakter som gällde. 20 transporter står på gården som har kanske 30 hästar...
 
Får nog hålla med om att förr stod det hästsläp på var o varannan bensinmack. Det gör det inte längre.

Smittorisken känns väldigt aktuell samt det faktum att det blir dyrt med skador. En del backar ju som krattor o en del hästar sparkar o lever runt. Den senare är anledningen till att jag inte hyr ut(prövat det, fick tillbaka kärran uppsparkad o noll i ersättning).

Jag måste nog faktiskt säga att jag tycker det är jobbigt med folk som inte skaffar eget släp utan vill låna vänners. Jag VILL INTE låna ut mitt släp, men hur säger man nej till en inackordering som alltid ställer upp? Eller till en granne man har mycket hjälp av? Jag hade hellre velat att frågan inte kom upp, att man skaffade egna transporter o klarade sig själv. Jag vill ha mitt släp där mina hästar är. Jag vill inte att det står på en tävling 10mil bort när min häst plötsligt står med svår kolik. Jag vill inte heller få tillbaka släpet efter utlåning med sönderbackad lamp-ramp bak. Även om det säkert skulle betalas för så är det krångel för mig.

Jag förstår om man som student inte har råd med ett släp, men har man råd så tycker jag att det ingår i hästägandet. Det är i min värld ett ansvar man har, att kunna köra hästen dit hjälp finns den dag man måste. Sen är ju förståss inte alla släp-ägare lika kinkig som jag :) som tur är!

Jag hittade av en slump en lösning på att folk utan transport inte ville låna min något mera, jag hade lånat ut den till en som skulle hämta ko och kalv och nämnde det när någon frågade om dom kunde låna transporten.
 
Här runt omkring oss är det några som hyr ut sina privata, vet inte om det finns någon mack eller liknande som hyr ut i närheten faktiskt.
 
De flesta mackägare jag känner tröttnade på att få sina hästtransporter förstöra. Och slutade hyra ut för många år sedan. Därför måste fler och fler köpa eget.

Själv har jag sedan länge ett för tungt släp för de flesta, så frågan om utlåning går bort (hade heller aldrig lånat ut)
 
[QUOTE="Lovisaleonora, post: 17480203, member: 204"
Själv har jag sedan länge ett för tungt släp för de flesta, så frågan om utlåning går bort (hade heller aldrig lånat ut)[/QUOTE]

Har också ett tungt boggiesläp som inte många kan köra på vanligt B-kort. Dessutom är det av mycket äldre årsmodell, så folk vill heller inte låna av den anledningen...
 
Får nog hålla med om att förr stod det hästsläp på var o varannan bensinmack. Det gör det inte längre.

Smittorisken känns väldigt aktuell samt det faktum att det blir dyrt med skador. En del backar ju som krattor o en del hästar sparkar o lever runt. Den senare är anledningen till att jag inte hyr ut(prövat det, fick tillbaka kärran uppsparkad o noll i ersättning).

Jag måste nog faktiskt säga att jag tycker det är jobbigt med folk som inte skaffar eget släp utan vill låna vänners. Jag VILL INTE låna ut mitt släp, men hur säger man nej till en inackordering som alltid ställer upp? Eller till en granne man har mycket hjälp av? Jag hade hellre velat att frågan inte kom upp, att man skaffade egna transporter o klarade sig själv. Jag vill ha mitt släp där mina hästar är. Jag vill inte att det står på en tävling 10mil bort när min häst plötsligt står med svår kolik. Jag vill inte heller få tillbaka släpet efter utlåning med sönderbackad lamp-ramp bak. Även om det säkert skulle betalas för så är det krångel för mig.

Jag förstår om man som student inte har råd med ett släp, men har man råd så tycker jag att det ingår i hästägandet. Det är i min värld ett ansvar man har, att kunna köra hästen dit hjälp finns den dag man måste. Sen är ju förståss inte alla släp-ägare lika kinkig som jag :) som tur är!

Man köper ett riktigt tungt släp som nästan ingen annan får dra :)
 
Man köper ett riktigt tungt släp som nästan ingen annan får dra :)

Haha, smart! Mitt nästa släp blir tyngre, tog utökat b för två år sedan men det är för krångligt att väga upp kärran jag har nu (o den är egentligen alldeles för bra för att sälja!) Mitt väger redan 1520 men med de nya reglerna kan ju de flesta dra det ändå med bara en häst.
 
finns inga mackar vad jag vet med hästtransport, men vet 5 ridsports butiker innom en halvtimme som hyf ut, så det finns ju att hyra. men känner inte en enda med egen häst som inte har någon form av hästtransport. iofs så har alla egna stall också, så vill man iväg akut är det lite krav på det.
är nog lättare att överleva utan om man står uppstallad och kan låna där.
 
Har förresten också ett släp som kräver be kort. Men valde det pga lastvikten och modellen och inte för att få folk att inte vilja låna.
Lånar gärna ut till vänner men ser inget behov av att hyra ut. Man behöver ju inte sponsra andra med släp men man behöver inte vara onödigt snål heller och tro att släpet kommer gå isönder för minsta lilla.
 
Har förresten också ett släp som kräver be kort. Men valde det pga lastvikten och modellen och inte för att få folk att inte vilja låna.
Lånar gärna ut till vänner men ser inget behov av att hyra ut. Man behöver ju inte sponsra andra med släp men man behöver inte vara onödigt snål heller och tro att släpet kommer gå isönder för minsta lilla.
För mig handlar det inte om att vara snål utan för om jag lånar ut mitt finns ingen annan transport på gården om det blir akut för mina hästar, men om någon av mina hästar eller jag har sönder transporterar är det bara min huvudvärk om det blir akut eller att jag inte kommer iväg på träning med hästarna.
 
Fast @kvandi faktiskt är ett enkelt Nej inget konstigt alls och folk köper det utan mankemang oavsett "relationer" . Det där är ditt eget hjärnspöke och helt ditt eget problem ;)
 
För mig handlar det inte om att vara snål utan för om jag lånar ut mitt finns ingen annan transport på gården om det blir akut för mina hästar, men om någon av mina hästar eller jag har sönder transporterar är det bara min huvudvärk om det blir akut eller att jag inte kommer iväg på träning med hästarna.
Så är det ju för alla :), ser ändå ingen mening med att neka en vän som frågar.
Jag valde mitt släp för att kunna köra två hästar, dvs min egen och sen kunna hämta upp en kompis på vägen. Och råkar en transport-lös kompis ut för ngt akut så har jag gjort klart att det bara är fritt fram att låna mitt.
Är något jag hade värderat om jag inte hade transport :), har själv stått helt utan bil och transport. första tiden med egen häst fick jag lifta med andra om jag behövde åka någonstans. Dvs både till veterinär och till tävling :). Hade ingen i familjen som kunde köra då så hade tur med snälla grannar och vänner.
 
Det är rätt dålig lönsamhet. Hyrde själv ut via makens mack i slutet av 90-talet. Gick skapligt runt så jag kunde ha en egen också som jag inte hyrde ut då. Men, det blev skador och jag var tvungen att börja ta ut extra betalt för ostädade vagnar. Blev förundrad över att bonden var bättre på att hålla rent efter att ha kört kor och får än de som körde häst...Hade 3 hästtransporter och två släpvagnar men det var inget man blev rik på så jag slutade. Tror en av mackarna här i stan fortfarande har en hästtransport men i övrigt är det privata uthyrare man får vända sig till.
 
Så är det ju för alla :), ser ändå ingen mening med att neka en vän som frågar.
Jag valde mitt släp för att kunna köra två hästar, dvs min egen och sen kunna hämta upp en kompis på vägen. Och råkar en transport-lös kompis ut för ngt akut så har jag gjort klart att det bara är fritt fram att låna mitt.
Är något jag hade värderat om jag inte hade transport :), har själv stått helt utan bil och transport. första tiden med egen häst fick jag lifta med andra om jag behövde åka någonstans. Dvs både till veterinär och till tävling :). Hade ingen i familjen som kunde köra då så hade tur med snälla grannar och vänner.
Nej alla har det inte så, på gårdar där ägaren hyr ut boxar brukar ett gäng transport oxå stå på gården.

Även jag har blivit körd av vänner innan jag hade körkort men med min transport och en av pappa bilar.
 
Efter att jag lånat en bekants släp, och min häst halkar när han går ut ur det, ser en reva på gummimattan på lämmen sedan när jag sopar släpet. Vet inte om det var min häst som gjorde det eller inte. Fick iaf betala 2000 i självrisk.
Efter det köpte jag ett eget släp till nästa gång jag behövde köra (endast till och från sommarbete, så det var inte ofta som jag använde släp).
Jag lånar ut mitt släp om jag vet att hästarna är snälla. Det fanns repor och grejer i släpet redan när jag köpte det. Dessutom är det ett rejält släp, det ska mkt till för att förstöra det.

Det finns en bilrep.firma här som har två släp som de hyr ut, sen någon ridsportsbutik tror jag. Men inga mackar som hyr ut.
 
Ska flytta mina hästar om tre veckor, tänkte att det skulle väl vara en baggis att hitta en transport att hyra - men icke! Hittar inte en enda bensinmack inom rimligt avstånd som hyr ut hästtransport. Bor inte i någon glesbygd heller, utan "hästmeckat" Skåne. Har bensinmackarna där ni bor också slutat att hyra ut? Är det för att fler äger en egen transport idag och det därmed inte finns någon efterfrågan?

Det var just precis därför vi köpte transport. Hade en enda i närheten (som egentligen var hyfsat långt bort) som gick att hyra, och när vi fick höra att den skulle säljas så var det liksom bara att slå till eller bli helt utan. Bensinmackarna slutade förmodligen hyra ut för att de fick tillbaka dem rätt så smutsiga tror jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
771
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 410
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 773
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp