Äger alla egen transport numera?

kolblakkur

Trådstartare
Ska flytta mina hästar om tre veckor, tänkte att det skulle väl vara en baggis att hitta en transport att hyra - men icke! Hittar inte en enda bensinmack inom rimligt avstånd som hyr ut hästtransport. Bor inte i någon glesbygd heller, utan "hästmeckat" Skåne. Har bensinmackarna där ni bor också slutat att hyra ut? Är det för att fler äger en egen transport idag och det därmed inte finns någon efterfrågan?
 
Bensinmacken jag hyrde från tidigare har slutat hyra ut, men en ridsportsaffär i närheten hyr ut flera. Funkade jättebra fram tills jag köpte egen transport för några månader sedan.
 
Här i Karlstadstrakten finns det flera uthyrare.
Man kan också kolla hos återförsäljare: de hyr ibland ut för kortare bruk också.
 
Nu var det inte tips jag sökte efter, för det tror jag inte man får efterlysa :) Transport är bokad, det jag är nyfiken på är om era bensinmackar där ni bor, också slutat med uthyrning av hästtransporter :)
 
Jag har aldrig upplevt att det varit standard att mackar hyr ut hästsläp, sällan sett det.
Jag har alltid hyrt av privatpersoner på blocket, numera anonserar väl folk mest på fb.
Men det är iaf min erfarenhet senaste tio åren.
Bor dock inte i skåne :)
 
När jag köpte min första häst hade dom tappar som hyr ut "vanligt" släp även transport att hyra ut (detta var 16 år sedan), nu i höstas behövde jag hyra en transport då min var utan golv när jag köpte senaste hästen och inga tappar hade transporter att hyra ut utan det var en ridbutik som jag hyrde i från.
 
Frågade min lokala mack varför de slutat med att hyra ut hästtransport. De gick sönder för ofta helt enkelt. Men här i krokarna är det ganska gott om privatare som hyr ut via FB.
 
Jag har aldrig upplevt att det varit standard att mackar hyr ut hästsläp, sällan sett det.
Jag har alltid hyrt av privatpersoner på blocket, numera anonserar väl folk mest på fb.
Men det är iaf min erfarenhet senaste tio åren.
Bor dock inte i skåne :)

"Förr" - dvs för mer än tio år sen - hade alla mackar hästsläp till uthyrning. Iaf i Värmland :)
 
Tycker också det verkar dåligt idag. Som tur är har jag snälla stallkamrater som lånar ut sina :up:
Men funderar ändå på att köpa något äldre, enklare iaf. Finns ju typ Umesläp som är samtida med min bil (Volvo 854 -96) för bara några 10-tusen kronor.
 
Hej!

Macken jag brukade hyra från slutade hyra ut släp pga smittorisken och att de inte ansåg det värt pengarna att stå och skura hästsläp mellan varje uthyrning och så ville de inte bli ansvariga om nån häst blev sjuk.

Jag har en hästsportaffär i närheten att hyra ifrån och en mycket gullig kompis som hyr ut sig själv och sitt ekipage - så man slipper köra alls!

/Lavinia
 
Hos oss i är det bara en bensinmack i hela staden som hyr ut transport...Den har ganska hög ramp så min häst gillar den inte, men då jag igentligen aldrig kör hnm någonstans så hyrs den bara inödfall om inte grannarna kan låna ut. Jag har ingen egen för det blir så onödigt för mig som aldrig kör min häst någonstans typ att lägga ner pengar på en transport ;)
 
Det är bara jag i vårt stall (vi är fem hästägare) som inte har egen transport. Anledningen till att jag inte har är rent ekonomisk, jag har inte råd att köpa någon när jag fortfarande pluggar. Bensinmackarna häromkring verkar inte heller ha längre, men jag har sett Facebook-grupper för hästfolk där man kan efterlysa om det är någon som har en transport att låna ut.
 
moderator har plockat bort några inlägg med konkreta tips på uthyrare, vilket inte är tillåtet här.
Men fortsätt gärna att diskutera fenomenet...
 
Här finns fortfarande ett par mackar som hyr ut men de har helt klart minskat i antal.
Jag har förmånen att kunna hyra stallägarens släp vid behov och det är väldigt skönt att slippa åka iväg och hämta/lämna före och efter.
 
Vi har alltid haft eget släp, dock ibland när vi har behövt två eller det har varit sönder har vi lånat av vänner. Har det också varit upptaget har vi hyrt i ridsportaffär eller av stallägaren. Bensinmackar hade jag inte ens funderat på :p
 
Om bensinmackarna har hästsläp kan jag inte uttala mig om. Jag hyr privat eller av släputhyrningsfirman i kommunen :)
Hade eget släp tills för några år sen. Nu hyr jag vilket i det stora hela säkert är billigare eftersom jag bara hyr släp när jag ska köra till tävlingar :)
 
Det fanns nästan överallt för ca 15 år sedan i sthlm. Nu har jag faktiskt inte sett någon mack som hyr ut hästsläp.
 
Jag vet att min lokala ridklubb samt en djuraffär hyr ut transport. Kan ju vara värt att kolla upp även annorstädes.
 
Ska flytta mina hästar om tre veckor, tänkte att det skulle väl vara en baggis att hitta en transport att hyra - men icke! Hittar inte en enda bensinmack inom rimligt avstånd som hyr ut hästtransport. Bor inte i någon glesbygd heller, utan "hästmeckat" Skåne. Har bensinmackarna där ni bor också slutat att hyra ut? Är det för att fler äger en egen transport idag och det därmed inte finns någon efterfrågan?
Kan inte minnas när jag senast såg en mack i Göteborgsområdet som hade hästsläp för uthyrning - förr var det standard typ (förr som i när jag köpte min första storhäst, alltså början av 2000-talet). Jag tror absolut att de många "billiga" glasfiberkärrornas intåg på marknaden har gjort att väldigt många fler har egna släp idag. Under ponnytiden var det väldigt få av mina stallkompisar som hade egna, idag är det ovanligt när någon inte har snarare. Tror också att denna utveckling drivits på av att det blivit mer känt kring regler om transporter, att släpen i sig blivit större och tyngre vilket tarvar högre körkortsbehörighet osv vilket gör att det är svårare att hyra släp som passar till den enskildes bil. Det är ju lite pyssel minst sagt att få ihop maxvikter med lastvikter osv och brukar också vara där det faller när folk vill låna - att de inte lagligen får lov att dra många av de släp som står ute på anläggningarna eftersom så många som har egna numer har i vart fall B96 eller högre behörighet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
771
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 410
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 773
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp