Advokat eller jurist

Sonic76

Trådstartare
Behöver ha nån som kan ge mig råd i en tvist med barnets pappa, men har inte råd att betala en advokat. Hur kan man få hjälp??
Vill bara se till att allt går rätt till.

Sv: Advokat eller jurist

Du har ingen hemförsäkring? De brukar oftast ha rättshjälp, kolla upp de isf. Annars har jag inte så mycket mer förslag.

Jurist är ingen skyddad titel, men används i regel när man talar om de som har en juridisk/rättsvetenskaplig utbildning, samt arbetar med juridiska frågor. Advokat är en skyddad titel, och kräver att man har en yrkesexamen (jur. kand. /numera juristexamen), samt blivit antagen till Advokatsamfundet (vilket kräver ett antal års välrenommerat arbete samt sk advokatkurser - vidareutbildning).

Här är lite info.

Mm ska ringa imorrn, jobbade så tokigt idag att jag inte hann på deras telefontid
Det rör ju även barnets mående just nu.

familjerätten är ingen juridisk instans, namnet till trots.

Visserligen, men de är experter på vårdnad o umgänge o allt som hör till när separerade föräldrar inte är överens, så det är en bra instans att börja med.

Jag har ju redan haft kontakt med familjerätten innan och vi skulle varit dit i höst, men nu bryter pappan mot det vi kommit överens om kring,sommaren och han går inte att diskutera med. Så jag vill dels försöka speeda upp familjerätten men jag vill också ha en advokat eller jurist som kan ge råd för jag tvivlar på att vi kommer lösa det hos familjerätten.

Har fått några namn jag ska ringa och de skulle försöka speeda upp mötet med.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: AlinaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV