Att alltid se till att ens struktur fungerar. Jag klarar mig inte utan min kalender där jag skriver ned exakt allt som kommer hända och ska göras. Kollar kalendern flera gånger dagligen.
Försöka att hålla rutiner, kliva upp samma tid varje morgon och gå och lägga sig samma tid. Det gör att min sömn i kombination med sömntabletter fungerar hyfsat. Bryts rutinerna förstörs sömnen helt.
Jag försöker se till att jag har det så städat hemma att folk kan spontant komma på besök hos mig utan att jag skäms, den nivån är bra. Ser till att bjuda hem folk ibland bara för att behöva städa lite ordentligare.
Betalar räkningar samma dag varje månad, gärna också samma tid. Då kommer jag ihåg att göra det och ser till att det blir gjort.
Se till att ta hjälp med att få till en struktur som fungerar för dig, och ta hjälp med de saker som inte fungerar. Folk brukar tycka att jag är strukturerad, men de vet inte hur mycket jag fått kämpa med att få till det, eller hur kaotiskt mitt liv blir utan det.
Jag har dåligt minne, vilket gör att jag måste skriva upp allt. Har jag haft handledning i min utbildning gör jag anteckningar direkt efter för att kunna minnas vad som sagts. Jag gör många anteckningar under de universitetsmöten jag går på, förlitar mig inte på att jag kommer minnas det som sagts som är viktigt att komma ihåg för mig.
Jag har lappar för att komma ihåg viktiga moment på jobbet, gör jag fel kan det gå illa för min brukare, så därför förlitar jag mig hellre på lappar än mitt minne tills jag fått in det som rutin.
Skriver nya "att göra"-listor varje vecka för att få en struktur i mitt studentkårsarbete och jag kan se om jag missar att göra något. Stryker för när något är gjort.
Människor runt omkring mig tycker jag har lite väl många bollar i luften och att jag borde vila mer. Jag studerar på heltid, jobbar 25% som PA och 30% som ordförande i vår institutions sektion av studentkåren. Samt har två hästar att ta hand om.
Det fungerar därför att jag verkar ha mer energi än många andra, samt har fått upp en fungerande struktur i mitt liv.
ADHD är en tillgång för mig så länge jag har en vettig struktur och lyckas få en bra sömn. Jag äter dock medicin sedan många år tillbaka, och det hjälper mig med koncentration, hyperaktivitet och impulskontrollen. Men medicin hjälper mig inte med allt, utan många saker har jag ändå problem med.
Har varit sjukskriven under sex år tidigare för ångest och depression, gör mitt bästa för att inte hamna i det träsket igen. Och struktur hjälper mig att må bra.
Till saken hör att jag läser en konstnärlig utbildning på universitetet, hur jag hade klarat av en teoretisk utbildning är oklart.