Äckligt sår....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tess82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 169
T

Tess82

Tyvärr har jag ingen bild, vill bara höra er åsikt.
Det här handlar om en bekant, vars häst har haft ett & två ganska snuskiga sår nere vid ballarna sedan i somras.Har haft ut vet. som inte vet vad det är?Så denne ordinerade en kortisonsalva som nu ägaren har smörjt på så länge att huden börjar bli irriterad...borde inte vet informera om sådan??!!! Tycker synd om hästen som ska behöva lida.Jag hör oxå till den sorten att jag inte vill lägga mig i!Men jag blir såå sur!
Hade det varit min häst som hade detta hade jag tagit ut en mer kompetent vet. som vet vad denne snackar om.Man kan inte bara lyssna på en vet. enligt mig.
Att gå med sår för länge kan ju inte vara bra.Borde inte vet. ta typ ett bakt. prov eller liknande?
Ja vad gör man :confused:

Sv: Äckligt sår....

Har hon provat att lägga våtvarmt jodopaxomslag, det är ju väldigt bra när det inte vill läka. Och när det sedan börjat bli fint så smörj med helosan, rikligt så att det är mjukt.

OBS linda helt ner över hoven och sedan under ballarna, dra några varv med klisterbandage över så håller det sig på plats.

Hälsa lycka till.:D

jag hade prövat med jodopaxomslag pricis som trav föreslår, men med streptocillin salva i såret under omslaget. jodopax och streptocillin förstäreker varandras possitiva egenskaper. låtit omslaget sitta 8-12 timmar åt gången med några timmars "vila" mellan omläggningarna i några dagar. har inte det "hjälpt upp" så kontaktat en veterinär igen.

ev. även prövat med zinkbandage efter jodomslagen.

är såren "kladdiga" ? är det skär eller kross sår ?

Tycker nog att du ska prata med din bekant i stället för att bli "helt sur"(som du själv skriver) och peka finger här .. hon/han har ju ingen chans att berätta sin version!:mad:(avskyr sådant!)
Förhoppningsvis så kan väl veterinärer sina jobb och som djurägare följer man väl deras direktiv?(Hon/han kanske litar på honom och har haft honom i flera år?)
Har aldrig tagit ut 2 veterinärer för samma "fall" och helt ärligt har du det? (Sen, vet du att veterinären är inkompetent så ska du självklart anmäla honom/henne!) :eek:

Nä, man ska nog sköta sitt och ta hand om sina djur, självklart om det handlar om vanskötsel, som alltid- ANMÄL!
Om inte, så bör du nog sköta ditt för det säger mer om dig än din bekant när man "snackar lite skit"

Hälsningar Emelie (Är lite less på skitsnack...;)) Har sett ganska många inlägg där det gnälls över , medryttare , bekanta, ridklubbsvänner mm. att allihopa gör fel fel fel hela tiden medans dom som skriver inläggen är helt felfria och bra.. se över er egen situation i stället och gör förändringar(och hjälp dom istället!) så slipper ni gå och reta upp er på andra.. Lägg den energin på något bättre i stället.. Du vet vad dom säger..
What goes around comes around..:devil:

om du tittar i hörnet uppe till höger på ditt inlägg så står där mitt användar namn. då riktar du ditt inlägg till mig om du inte börjar ditt inlägg med K.L (knapplån)

du svarar det inlägg du vill rikta ditt svar till genom att trycka på det inläggets "svara på detta" ;) för att få med det inlägget du svarar på trycker du på det inläggets "citat-svar"

men fasiken vad krångligt... märks det att jag är helt lost i cyberrymden.. :rofl:
shit jag ska försöka skärpa mig..:o

men det var absolut inte dig jag riktade min åsikt mot! Tyckte du hade ett bra tips att ge! Det ska jag spara till framtiden ifall jag skulle ha oturen att drabbas av sårskadade hästar!;)

det är lugnt ;) jag är ganska (för att inte säga väldigt :o) korkad på datorer. min kunskap räcker typ till att göra inlägg på buke :rofl::rofl: vilket tog min son en vecka att lära mig :o

Har jättebra erfarenheter av att bara smeta på zinkpasta. Hade det på min tjej när hon fått soleksem efter ha blivit rakad hos vet. Tvättade varje dag med klorhexidinschampo och la på zinkpasta. Det torkar ut de äckliga såren men mjukar upp samtidigt.
Synd bara att tuberna på apoteket inte är hästanvändarvänliga... Gick åt sjukt många för mig i somras. Men bara hästen blir bra!:banana:

Hihihi!!:rofl:

Vi ses väl i cyberrymden någon gång i framtiden! Sov gott!!:D

Tack för tipset,det ska jag säga åt henne att prova :bow:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 272
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag skulle vilja höra lite erfarenheter av er som varit med om en lite allvarligare ridolycka, som lett till flera veckors konvalecens...
2
Svar
35
· Visningar
4 975
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31