Jag var - oturligt nog - på väg tillbaka till ridningen efter några års uppehåll. Jag hade förvisso däremellan haft en skogsmulle-medis under ett par år innan, men ingen seriös ridning och på en väldigt trygg häst.
Jag hade ingen häst att rida, jag orkade inte söka ny medis då jag fortfarande sörjde donnans bortgång. Men jag hade ridabstinens, så jag bokade en turridning bara för att få lite häst under mig.
En helt vanlig, "tråkig" turridning, tänkte jag. Jag hade till och med bokat en nybörjartur, jag var så nöjd med att skritta och trava lite bara, möjligtvis någon liten galopp om gruppen ville... Jag hade förvisso nämnt att jag var van ryttare, men ändå var intresserad av nybörjartur för att få en lugn promenad i det fina vädret. De gav mig en häst som de sa egentligen mest rids av personalen, men eftersom jag var en van ryttare på en nybörjartur så skulle det vara bra träning för den att inte alltid vara först i ledet.
Ja, det låter ju rimligt.
Jag hann dock knappt lägga benet över ryggen på hästen förrän den pep iväg som en avlöning och sköt rygg som en katt.
Det visade sig först efteråt att hästen fortfarande var
under inridning. Hur i hela tusan sätter man in en häst i verksamhet som inte ens är färdigutbildad? - frågar jag mig själv, så här efteråt. Fullständigt obegripligt.
Just vid avramlingstillfället fattade jag inte hur illa jag hade skadat benet. Jag hade åkt in med vaden så det sjöng om det mellan två hårda metallrör, men man har ju det i ryggraden att resa sig och sitta upp igen.
Något stämde inte under turen. Jag fick allt ondare i benet, blev illamående och så pass yr och "borta" att jag var tvungen att hojta till och sitta av. Jag gick en bit med hästen, men sen vek sig allt och jag skrek av smärta.
För att korta ner lite: det blev akuten ett par dagar efteråt pga sagda smärta i vaden, som var jättesvullen och stenhård. Det visade sig att jag hade urakut kompartmentsyndrom som var tvunget att opereras på sekunden, jag var verkligen inne i elfte timmen. Om jag inte hade kommit in tidigare hade jag blivit av med benet eller ännu värre faktiskt strukit med
Summa summarum: själva avramlingen i sig var inte så otäck, utan det var konsekvenserna. Jag var tvungen att opereras 4 ggr på 2 veckor, och det tog 3-4 månader innan jag fick klartecken för att rida igen. Det värsta var inte olyckan eller smärtan, utan att inse att jag faktiskt hade kunnat dö. Att det faktiskt inte är riskfritt att rida.
Hur kom jag tillbaka? Jag hittade en tjej som hade en bombsäker gammal ardenner. Första gången jag satte foten i stigbygeln blev jag alldeles kritvit i ansiktet, började störtgråta och sa att jag aldrig mer skulle rida. Inte för att det nödvändigtvis gör särskilt ont att ramla av, utan för att man verkligen kan skada sig. Jag blev helt enkelt medveten om min egen dödlighet
Men - efter att ha blivit övertygad att lägga benet över ryggen på sagda tröga, gamla ardenner - och bara sitta där - så blev jag tillslut ledd i skritt, med handen fastklamrad i manen.
Och så en gång till.
Och slutligen skritt utan ledare.
Och slutligen i full galopp i skogen på samma ardenner. Helt utan rädsla.
Med andra ord - som flertalet andra i tråden sagt - man kommer tillbaka i babysteg. Det är skit samma om du varit OS-ryttare tidigare, man kommer tillbaka i den takt det krävs.
Steg nr 1: lägg benet över ryggen och sitt bara. Och ta det därifrån.