Äckliga stygnflugor

BernT

Trådstartare
Flyttade hästen till nytt stall efter betet och det kryllar av stygnflugor SJUKT äckligt, hela hästen är sprayad varje dag (ben, bog, man, mage, ansikte osv). Aldrig sett de gå på annat än ben innan. I manen är det typ omöjligt att få bort så har fått klippa bort massa man.

Det är såpass stora mängder varje dag att det tar 45-60 min att få bort. För att sen upprepa nästa dag... Kan man motverka de på något sätt?

Sen, är det farligt för människor? Tänker att när jag borstar bort med stenen så flyger ju äggen runt, så man borde ju råka andas in ett och annat. Kan de bygga bo då i en människa? Att man inte ska peta i mun och ögon vet jag.

Ett litet tips är att spraya ben, bog och bringa med pälsglans. Verkar som äggen inte fastnar lika lätt, och det är även lättare att ta bort äggen.

Äggen ska inte vara skadligt för människor enligt våran veterinär.

Pälsglans är superbra att spraya så fäster äggen inte lika lätt.

Jag har fått höra att dem inte ska vara "farliga" för människor men man ska inte pilla sig i ögonen eller liknande för googlar man skriver veterinär om fall där man fått in det i ögat på sig själv..

Flyttade hästen till nytt stall efter betet och det kryllar av stygnflugor SJUKT äckligt, hela hästen är sprayad varje dag (ben, bog, man, mage, ansikte osv). Aldrig sett de gå på annat än ben innan. I manen är det typ omöjligt att få bort så har fått klippa bort massa man.

Det är såpass stora mängder varje dag att det tar 45-60 min att få bort. För att sen upprepa nästa dag... Kan man motverka de på något sätt?

Sen, är det farligt för människor? Tänker att när jag borstar bort med stenen så flyger ju äggen runt, så man borde ju råka andas in ett och annat. Kan de bygga bo då i en människa? Att man inte ska peta i mun och ögon vet jag.

Så mycket ägg har inte vi (peppar, peppar) men de stackars flugorna verkar vara desperata för det finns lika mycket ägg på hästens revben som på benen. Sen en annan sak jag reagerat på, hästen har ett vitt och ett brunt ben och det är alltid mycket mer flugor på det bruna benet än på det vita. Nån annan som gjort samma observation?

För att få bort äggen smidigt fick jag tips från min veterinär att använda en ögonbrynsrakhyvel, ska vara supersmidigt att ta bort med den, men man får vara försiktig så man inte rakar hästen.

Jag har en särskild kniv för just detta ändamål, en bot knife. Den funkar, MEN på en häst med tunn päls och hud blir det blodvite om behöver använda den mycket. Samma med ryksten. :(

Någon som vet om äggen är känsliga för tex Ultrashield eller andra medel?

Så mycket ägg har inte vi (peppar, peppar) men de stackars flugorna verkar vara desperata för det finns lika mycket ägg på hästens revben som på benen. Sen en annan sak jag reagerat på, hästen har ett vitt och ett brunt ben och det är alltid mycket mer flugor på det bruna benet än på det vita. Nån annan som gjort samma observation?
Ja flugorna ser mörka objekt bättre än ljusa - mörkare hästar är inte sällan mer angripna och det är inte en synvilla dvs inte bara att äggen inte "syns" på de ljusare lika bra .

TS : styngflugan har ett lite unikt liv då den inte färdas utan är väldigt lokal . Fota hur mycket angripna hästarna är och visa veterinären - du borde få maskmedel utskrivet vid större angrepp där det inte är möjligt att skrapa bort mängderna ägg .

Jag såg någon på facebook som använde en luskam för att ta bort äggen, med gott resultat.
Själv har jag en bot knife.

Språkpolisen framme.... Det heter STYNGfluga och inget annat.

Jag skrapar mina hästars ben dagligen med en ögonbrynskniv, det bästa jag använt för detta ändamål, det går snabbt och det är enkelt att komma åt alla ägg utan att få bort en massa päls.

Jag skrapar också varje dag. Sprayar med pälsglans för att lättare få loss dem. Har flera vapen att skrapa äggen med: flugäggskniv (eller vad det kan tänkas heta), sax, rakhyvel och så naglarna såklart även om jag helst undviker det.

Jag minns att jag läst någonstans att det diskuterades huruvida det är lättare eller svårare att hålla efter flugäggen om hästen är klippt men minns inte om diskussionen kom fram till något?

Jag provade att kleta kyllera upp till framknäna på hästen ( i ett infall av "alla sätt är bra..")och det höll äggen borta i några dagar åtminstone :up: Upplever inte att US minskar äggen tyvärr, jag sprayar varannan dag men det verkar inte hjälpa. Har hört att matolja och pälsglans gör pälsen glatt och svårfäst, har dock inte provat själv.

Är det bara jag som har en häst som styngflugorna älskar så mycket så att hon får ägg över hela kroppen?
Jag tror att jag blir tokig snart. Känns inte så värst smart att spruta pälsglans i sadelläget liksom. :crazy:
Fast jag provade att spruta på benen och bogen men det gjorde ingen större skillnad ändå.

Jag lyckades döda en styngflugjävel häromdagen och det kändes bra. :devil: :laugh:

Är det bara jag som har en häst som styngflugorna älskar så mycket så att hon får ägg över hela kroppen?
Jag tror att jag blir tokig snart. Känns inte så värst smart att spruta pälsglans i sadelläget liksom. :crazy:
Fast jag provade att spruta på benen och bogen men det gjorde ingen större skillnad ändå.

Jag lyckades döda en styngflugjävel häromdagen och det kändes bra. :devil: :laugh:

Min får på insidan ich framsidan av frambenen, fram på bogen, mellan frambenen, sadelgjordsläget och vid manken. Tidigare år (på annat ställe) har han också fått vid ljumskarna. Tar tid att hitta de jäklarna på vit häst :devil:

Vet inte om ni testat men jag sprayar med Både pälsglans och flugspray, vilket minskat antalet drastiskt.

första dagen när de började sätta ägg så satt det säkert ett hundratal på varje ben, skrapade bort allt och på med på med rikligt med pälsglas och flugspray och nu kan det till och med vissa dagar inte ens finnas några ägg på benen. men man behöver underhålla med sprayandet kanske inte varje dag men varannan var tredje

Vad jag har hört är det varken farligt för människa eller häst så länge man avmaskar men jag brukar ta bort äggen på kroppen med ögonbrynskniv billigt att köpa går snabbt och smidigt, de i manen tar jag bort med luskam. lycka till!

En liten påminnelse om att äggen kan hamna i hästens mun. Min gammelhäst fick tänderna kollade igår och hade fått tungan angripen av styngflugelarver. Hur äckligt som helst! Hästen är inte avmaskad på ett tag eftersom hon får typ 50 på träckprov, men veterinären sa att det inte hade blivit så om jag hade maskat hästen ändå.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 257
Senast: Enya
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 363
Senast: Mirre
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 687
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama