Äcklig vildkatt...

Sv: Äcklig vildkatt...

Ärligt talat, skulle du jaga rätt på katterna som bott ensamma i minst 2 år på egen hand, då det inte verkar finnas hjälp att få, och gladeligen punga upp för avlivning för samtliga katter?

Givetvis skulle personen i fråga det. Förmodligen även tämja dem allihopa och omplacera dem till bra och livslånga hem dessutom...

Jag håller med dig om vad du har skrivit.
Jag vet också många fall där förvildade katter har skjutits där det har funnits ungar kvar. En del har hittats medan andra har svultit ihjäl.
Det finns en metod kallad TNR som går ut på att man fångar in katten och kastrerar den +om det är något annat som behöver åtgärdas.Sedan släpper man ut katten i sitt gamla område men då ska det finnas någon där som ger den mat dagligen och de ska ha tillgång till värme.
När det gäller värme kan man bygga katthus av en stor kartong och inreda den med frigolit och täcken, hö m.m. Det finns även värmekuddar man kan lägga in.
Här är mer information om TNR
http://www.neighborhoodcats.org/whatistnr.htm

Ja titta, det finns metoder!
Skönt att du förstod min andemening. Jag känner liksom ett ansvar för dessa katter också, trots att jag aldrig slängt ut eller övergivit en katt själv. Man får ta ett steg i taget, både försöka stoppa förökningen av de redan förvildade och stoppa att fler katter slängs ut.

Tack för ditt inlägg! :bow:

Jag kan förstå att du reagerar.
Men då kanske du skulle låta bli att som första reaktion rekommendera TS att skjuta katten. Det är väl inte första utvägen? Å som vi kan läsa inte heller TS första tanke, då hon försöker hitta hjälp/hem åt katten.

Skulle det vara nåt fel på att hjälpa övergivna, förvildade katter?

Å ja, ibland är det bättre att avliva/skjuta en katt än låta den lida, absolut. Jag är inte dum ;)

Jag håller med dig om vad du har skrivit.
Jag vet också många fall där förvildade katter har skjutits där det har funnits ungar kvar. En del har hittats medan andra har svultit ihjäl.
Det finns en metod kallad TNR som går ut på att man fångar in katten och kastrerar den +om det är något annat som behöver åtgärdas.Sedan släpper man ut katten i sitt gamla område men då ska det finnas någon där som ger den mat dagligen och de ska ha tillgång till värme.
När det gäller värme kan man bygga katthus av en stor kartong och inreda den med frigolit och täcken, hö m.m. Det finns även värmekuddar man kan lägga in.
Här är mer information om TNR
http://www.neighborhoodcats.org/whatistnr.htm

Inbilla dig att människorna som bor i området där de förvildade katterna lever inte har någon lust att lägga ut pengar på mat och skydd för katterna då? Vad gör man då?

Alla har inte intresse för att ta hand om djur, vissa har inte råd eller möjlighet. Jag tycker självklart att det är bra att man hjälper förvildade djur, men någonstanns måste man även ha överseende för människorna som får ta hand om djuren, de har inte heller bett om att katterna ska bli lösdrivande.

*delvis kl*
För det första -det finns inte "vildkatter" i Sverige, alla de katter som idag föds i det vilda eller lever som vilda är resultat av människan. Det är en katt eller ättlingar till en katt som slängts ut, blivit övergiven eller dylikt. Det har aldrig funnits en vildkattras naturligt i Sverige.

Det finns verkligen en stor drös ansvarslösa, hjärtlösa människor i Sverige som direkt eller indirekt orsakat att hundratusentals katter lever vilt utan mat, vatten eller en varm plats om vintern. Och riskerar att bli skjutna eller än värre plågade som man läser om titt som tätt.
Vi som faktiskt har hjärtat på rätt ställe och en högre intelligens har ett ansvar att försöka göra något. Annars är vi inte bättre än djurplågarna själva. Det är liksom så samhället är uppbyggt, det finns misshandlare, mördare och kriminella men vi andra tar ändå på oss ansvaret att motarbeta dessa, göra gott där de gjort ont, försöka stoppa våld osv.

Hur kan man som spontan reaktion tänka "äckliga vildkatt!" när man råkar på en katt som inte kan hjälpa att den blivit utslängd eller dess mamma blivit utslängd och tvingas leva som vild i ett land där det alls inte finns tillräckligt med mat för den? Varför tror ni s k vildkatter är så magra, det kryllar inte av "kattmat" i naturen året runt Sverige!
Vart är hjärtat? Oavsett om det är en katt, hund, häst eller svan, vart är medkänslan?! Skrämmande...
Bara för att katten slagits med din tama honkatt är den ÄCKLIG?
Skulle du säga detsamma om en annan häst sparkat din häst i hagen? Det är djur, det är deras instinkter!

Jag får en kall klump i magen när jag läser om er som skjuter katt!
Det finns ingen garanti för att man skadeskjuter istället för dödar på direkten, du har som Sassy skrev ingen aning om det är en förrymd tamkatt som någon saknat i månader! Döm inte hunden efter håren....
Jag tycker inte heller det är ett värdigt liv att vara förvildad katt, men det finns bättre metoder än att gå ut med bössan! Bryr man sig om djur och liv gör man vad man kan för att ta itu med orsaken och inte symptomen. Tex
* Kastrera alla tamkatter (även stallkatten!!),
* ge inte bort katter gratis eller för 20 spänn, katten behöver vara värd något i människans ögon och inget man kan slänga bort efter 2 månader
*och ska du skaffa katt -köp en av alla dem som sitter på katthem utan ägare och väntar på att någon ska vilja ge dem ett hem!
Då kan katthemmen sedan ta in flera halvvilda eller övergivna katter innan de blir för vilda.

Jag har för övrigt själv en katt som varit helt förvildad de 4 första åren i sitt liv, föddes i en en övergiven lada av en redan folkskygg mamma, smög runt på en bondgård för mat men var livrädd för människor, vågade inte ens äta om det fanns en människa inom synhåll... Hon blev någon gång under de åren påkörd, slog ut de långa tänderna i hennes käke, svansen gick av och hela höftkulen på höger bakben hoppade ur led.. Brydde sig någon att stanna och se hur det gick? Tog någon hand om henne efter skadan? Nej det var väl ändå bara en äcklig vildkatt... :mad:
Hur hennes veckor efter olyckan var kan jag bara föreställa mig... :( Men hon överlevde och höften växte ihop ur led, konstaterade veterinären när jag kastrerade henne, säkert flera år senare.
Hon är den mest underbara vän idag, lever ett gott liv sedan 4 år tillbaka som innekatt (självvalt, vill INTE gå ut) och är keligare än någon katt jag mött.

Vi, människan, har satt dessa katter i den skitsituation de lever i, de är värda mer än en kula från oss eller elaka försök att jaga ut dem i skogen igen.... :mad:
:bow::bow::bow:Det är ÄCKLIGA människor som inte bryr sig om dessa katter.

Det gemensamma för TNR-projekt är infångning, kastrering+ev vård och sedan släppa ut men hur man löser det är olika från fall till fall.
Det kan vara några förvildade katter som har bosatt sig i en familjs uthus där familjen engagerar sig och fångar in katterna och sedan kastrerar dom och betalar allting själv och sköter sedan om katterna.
För en annan familj kan det vara så att de ser gärna efter katterna men det är andra kattvänner som fångar in dom och betalar kastreringen.
Det kan röra sig om en stor koloni på över 50 katter som bor på en industritomt.Där är det ofta tanter som har gått och matat i åratal men så finns det även voluntärer som går dit och ser till katterna och bygger hus åt dom.
När det gäller en stor koloni tar det lång tid innan alla katterna är infångade och åtgärdade.Det kan röra sig om ett år. En del katter är svårfångade och sedan kanske man måste vänta på att man har samlat ihop mer pengar.
Kattungar och tamare katter tas in och placeras i jourhem tills ett permanent hem hittas.
Ibland kan det saknas jourhem och då får även de tamare katterna släppas ut men då slipper de i alla fall få kattungar när de går ute och så kan det hittas ett jourhem senare.
I en del fall kan man inte släppa ut katterna där de har bott och då får de bo instängda i en bod eller något i ett par månader på ett annat ställe där de kan släppas ut sedan så lär de sig förhoppningsvis att de får mat där.
Det kan ju bli problem om det är många katter som behöver flyttas men man får lösa lite i taget.
När det gäller den ekonomiska delen kan det vara katthem/ föreningar , privata kattvänner som engagerar sig.Det är många där som har dåligt med pengar men det finns några som skänker pengar, kanske kommunen kan bidra med något.
Men mest får man jobba in pengar loppisar, tradera, Cat aid- de har förekommit flera konserter där alla pengar går till katterna.Banden har väl inte varit så kända men de har ställt upp gratis och det har kommit in lite pengar i alla fall. Man försöker att få in pengar på alla sätt man kan.
Göteborgs katthjälp och djurhemmet tigerharen har en TNR-sida under uppbyggnad http://www.tnr-metoden.se/

Delvis KL.

Jag är kattälskare. Antaligen skulle jag ha tokmånga katter om inte min sambo satte stopp (tack!).

Men det finns en vildkatt som stryker runt vår gård som är riktigt, riktigt läskig. Det är en okstrerad hane. Han har inget hem. Dock är han i gott hull (han har bla tagit gårdens kycklingar (tror jag)). Hans ögon utstrålar något jag inte kan ta på men jag blir rädd för honom han ser ond ut. En dag satt han i vårt köksfönster och glodde på oss och man blev så illa till mods.

Han attackerar andra kastrerade hankatter. Han våldtar (jag har själv sett det) kastrerade honor. Han är störd.

Lyckas vi fånga honom kommer processen bli kort.

Ond? :crazy: Att slåss med andra hankatter och försöka para sig med honkatter innebär inte att han är störd.

Han är störd - tro mig !

Jag har sett katter i hela mitt liv och jag ÄLSKAR katter.
Men den här katten är tammejtusan störd.

Jag har aldrig sett en katt försöka para honor som inte är villiga.
Jag har aldrig sett en katt slåss som denna gör.
Den ger sig på kattungarna.

Den är urläskig.
Hans blick är helt ... ond.
Vi är många kattmänniskor på gården och alla gör samma bedömning.
Katten är störd.

*Uppdatering*

Har haft äcklet inne i natt å ätit på kattmaten... :devil:

Har haft kontakt med katthemmet och de tyckte att det verkar väldigt konstigt... :confused:

Men iaf så verkar det som att den hör hemma ngnstans. Pratade med sonen idag via msn (uppkäftig :devil: ) som tyckte det var "skitkul" :confused: att den biter vår lillkisse. Var till veten här om dagen inte lika kul. :smirk:
Ska ringa och prata när föräldrarna kommer hem.

Det är en sak att den springer ute, men den ska faan inte in i huset... :crazy:
Våra kissar, speciellt den lilla, börjar känna sig otrygga inne. Vore inte så roligt om de får för sig att flytta för att de inte trivs hemma längre. :eek:

Tyvärr så kan vi inte sätta halsband på våra och lösa det på det sättet. Synd eftersom vi har möjlighet att "selektera" med hjälp av halsband vilka katter som kommer in.

Hoppas iaf att det ska gå att lösa på ett förnuftigt sätt. :cool:

Varför låser du inte kattluckan då? :confused: Då kan "äcklet" inte komma in...

Varför?! Okej att vi får ha det nu tills vi har pratat med den eventuella ägaren, men Tyko bli sjövild om han inte får gå ut och in som han vill.
Varför ska våra katter behöva anpassa sig efter en som inte ens är våran och som bor ett par km bort åt vägen??? :confused:

Och med tanke på vart den bor så är jag förvånad över att den inte blivit överkörd på väg mellan oss. :cool:

Har du ens egna katter?

Japp 4 stycken, de är innekatter eftersom vi bor mitt i stan. Frågan är iofs om jag skulle släppa dem fritt även om jag bodde på landet...

Katten har alltså en ägare? Är katten ifråga kastrerad? Är dina kastrerade?

Ja, vi tror iaf att den har en ägare, det är ju inte många katter som är svanslösa så.
Har ingen aning om den är kastrerad...

Våra är självklart kastrerade, id-märkta osv. :cool:

Ja, hur vida man vill ha sina katter ute eller inte är ju upp till en själv.
Vår stora håller möss börta från stallet och sorkarna borta från gräsmattan. :D Den lilla jagar väl ibland också men det är mest fjärilar. :p

Varför låser du inte kattluckan då? :confused: Då kan "äcklet" inte komma in...

Får jag fråga varför man ska anpassa sitt hem för andra djurs skull?
Har man skaffat en kattlucka så gör man ju det för de egna katternas frihet, förmodligen bor man passande till.

Ska man behöva anpassa sig för att någon annan inte kan hålla rätt på sin katt? :crazy:

Egentligen ska man ju inte behöva det nä, men det är ju en temporär lösning tills man förhoppningsvis fått ordning på problemet.

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: Alexandra_W
·
S
Övr. Katt Hej! Sitter här hemma och funderar. Jag hittade min katt (hona som nyligen passerat 1år) på golvet igår (på morgonen) hon kunde inte...
Svar
3
· Visningar
10 587
Senast: gorano
·
M
Övr. Katt Våran katt som är ett år beter sig konstigt, när vi ska klippa hans klor håller han på att klösa sönder oss och fräser och tjuter. När...
Svar
7
· Visningar
1 003
Senast: Yrja
·
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 660
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama