Äcklig vildkatt...

Sv: Äcklig vildkatt...

De allra flesta katter som springer vind för våg och ställer till oreda är inte borttappade och eftersökta. ALLA hundar och hästar som kommer spingandes är eftersökta. Skillnad.

Så därför får man fritt skjuta katter bara för att man inte känner ägaren??

Det är Gnist och jag som skrivit om att skjuta vildkatter.

Gnist var säker på att det var vildkatter, liksom jag som lät skjuta en vildkatt springandes här.

Men du vet ju inte att det är en vildkatt förrän du kontrollerat om den är id-märkt?

Jag har inga problem med att folk skjuter kolonier eller enstaka störande vildkatter, men då ska de vara infångade och man ska ha gjort klara försök att identifiera katten eller ägaren! En sliten katt på 5 meters avstånd kan vara någons älskade familjemedlem som kommit bort.

Katten jag sköt var kvarlämnad av folk som tidigare bott på gården. De ville inte ha den, inga andra tog hand om den, så den hade blivit förvildad.

Möjligt att jag skulle låta kolla en katts eventuella ID om det kom en ny vildkatt som jag inte kände till. Troligt till och med.

håller med, man går inte omkring och skjuter katter hur som helst! :crazy:

fattar inte hur ni sk. kattälskare utan att blinka kan skjuta en katt bara för att den är "äcklig". :mad:

jag tog hand om den "äckliga" katten istället och han är nu världens underbaraste lilla keldjur, han är som en liten hund och följer mig överallt! :love:

Katten jag sköt var inte äcklig. Bara förvildad, okastrerad, oskött hankatt som skrämde skiten ur mina stallkatter och åt upp deras mat. Jag tror inte hans liv var så värst trevlig. Jag tycker synd om katter som ingen tar hand om, dvs kastrerar, avmaskar, vaccinerar och föder. Bättre att göra slut på deras lidande.

Jag håller med, om denna katt inte tillhör någon och katthemmet inte kan hitta nånstans att placera den så hoppas jag att den får komma till de sälla jaktmarkerna... :)

De allra flesta katter som springer vind för våg och ställer till oreda är inte borttappade och eftersökta. ALLA hundar och hästar som kommer spingandes är eftersökta. Skillnad.
Ett bra argument för att man inte ska låta sin katt springa ute, vind för våg.

Tja, en hund som springer vind för våg behöver inte alls vara borttappat och eftersökt utan kan vara utsläppt vind för våg då ägaren räknar med att den hittar hem vad det lider. Som jakträttssinnehavare har man då rätt att skjuta lösa hundar som anses kunna skada och störa viltet och/eller betesdjur även om man ska försöka fånga in den som första alternativ. En lapp försöker inte ens utan skjuter alla hundar som inte är deras egna om de påträffas i renbetesland. :cool: En hund som jagar på min mark oavsett årstid sitter skinnet löst på om den är där utan att ägaren har tillstånd av mig.

Känns lika bra va?

*delvis kl*
För det första -det finns inte "vildkatter" i Sverige, alla de katter som idag föds i det vilda eller lever som vilda är resultat av människan. Det är en katt eller ättlingar till en katt som slängts ut, blivit övergiven eller dylikt. Det har aldrig funnits en vildkattras naturligt i Sverige.

Det finns verkligen en stor drös ansvarslösa, hjärtlösa människor i Sverige som direkt eller indirekt orsakat att hundratusentals katter lever vilt utan mat, vatten eller en varm plats om vintern. Och riskerar att bli skjutna eller än värre plågade som man läser om titt som tätt.
Vi som faktiskt har hjärtat på rätt ställe och en högre intelligens har ett ansvar att försöka göra något. Annars är vi inte bättre än djurplågarna själva. Det är liksom så samhället är uppbyggt, det finns misshandlare, mördare och kriminella men vi andra tar ändå på oss ansvaret att motarbeta dessa, göra gott där de gjort ont, försöka stoppa våld osv.

Hur kan man som spontan reaktion tänka "äckliga vildkatt!" när man råkar på en katt som inte kan hjälpa att den blivit utslängd eller dess mamma blivit utslängd och tvingas leva som vild i ett land där det alls inte finns tillräckligt med mat för den? Varför tror ni s k vildkatter är så magra, det kryllar inte av "kattmat" i naturen året runt Sverige!
Vart är hjärtat? Oavsett om det är en katt, hund, häst eller svan, vart är medkänslan?! Skrämmande...
Bara för att katten slagits med din tama honkatt är den ÄCKLIG?
Skulle du säga detsamma om en annan häst sparkat din häst i hagen? Det är djur, det är deras instinkter!

Jag får en kall klump i magen när jag läser om er som skjuter katt!
Det finns ingen garanti för att man skadeskjuter istället för dödar på direkten, du har som Sassy skrev ingen aning om det är en förrymd tamkatt som någon saknat i månader! Döm inte hunden efter håren....
Jag tycker inte heller det är ett värdigt liv att vara förvildad katt, men det finns bättre metoder än att gå ut med bössan! Bryr man sig om djur och liv gör man vad man kan för att ta itu med orsaken och inte symptomen. Tex
* Kastrera alla tamkatter (även stallkatten!!),
* ge inte bort katter gratis eller för 20 spänn, katten behöver vara värd något i människans ögon och inget man kan slänga bort efter 2 månader
*och ska du skaffa katt -köp en av alla dem som sitter på katthem utan ägare och väntar på att någon ska vilja ge dem ett hem!
Då kan katthemmen sedan ta in flera halvvilda eller övergivna katter innan de blir för vilda.

Jag har för övrigt själv en katt som varit helt förvildad de 4 första åren i sitt liv, föddes i en en övergiven lada av en redan folkskygg mamma, smög runt på en bondgård för mat men var livrädd för människor, vågade inte ens äta om det fanns en människa inom synhåll... Hon blev någon gång under de åren påkörd, slog ut de långa tänderna i hennes käke, svansen gick av och hela höftkulen på höger bakben hoppade ur led.. Brydde sig någon att stanna och se hur det gick? Tog någon hand om henne efter skadan? Nej det var väl ändå bara en äcklig vildkatt... :mad:
Hur hennes veckor efter olyckan var kan jag bara föreställa mig... :( Men hon överlevde och höften växte ihop ur led, konstaterade veterinären när jag kastrerade henne, säkert flera år senare.
Hon är den mest underbara vän idag, lever ett gott liv sedan 4 år tillbaka som innekatt (självvalt, vill INTE gå ut) och är keligare än någon katt jag mött.

Vi, människan, har satt dessa katter i den skitsituation de lever i, de är värda mer än en kula från oss eller elaka försök att jaga ut dem i skogen igen.... :mad:

Att jag skrev äcklig vildkatt hade faktiskt med att göra att jag var väldigt upprörd! (Jag vet att det inte finns äkta vildkatter i Sverige)
Denna katt är dessutom vad jag kan se inte ett dugg mager även om den är rätt tuffsig i pälsen... Saknar svans gör den, hur den har förlorat den går bara att spekulera i. :crazy:

Försöker få tag i katthemmet...

Kan tillägga att våra andra två katter kommer från katthemmet, vilket jag också skrivit i ett tidigare inlägg.

JAG har aldrig kallat vildkatter för äckliga. Jag vet liksom du att vi inte har riktiga vildkatter, att de katter som springer omkring utan skötsel någon gång kommer från människor.

Jag skyller absolut inte på katten att den inte har ett hem och lever efter sina instinkter, dvs slåss med mina katter och äter mina katters mat. Däremot vill jag inte ha herrelösa katter springades hos mig, även för kattens skull. Den får inte den vård och skötsel den behöver.

Jag tycker också att katter ska kastrera och ses efter, inte säljas för billigt eller ges bort.

Behjärtansvärt av dig att du tagit hand om en förvildad katt och fått den tam och välmående, men jag har inte lust med det. Där skiljer sig våra åsikter. Någonstans måste man sätta sin egen gräns för vad man orkar och förmår. Jag tar väl hand om mina egna djur, och kan inte samla på mig andras som de inte vill ha.

Katten jag lät skjuta avled direkt av ett välriktad skott från en jägare. Den lider inte mer av att sakna mat, värme, avmaskning osv.

Töntigt argumenterat av dig att likställa mig med djurplågare bara för att jag inte samlar in och tar hand om herrelösa katter.

Jag menade inte att du hade sagt det heller.
Jag borde kanske skrivit delvis knapplån på TS istället, men mina tankar är inte enbart riktat emot en person, utan emot den allmänna inställning som kanske främst Gnist representerar i denna tråden.
Att skjuta utan att fånga in, kolla id eller veta vem som från start orsakat kattens vilda liv.

Alltså, jag kan förstå dig, att du sköt katten du hade fångat in. Du visste vem som övergivit den, att den mådde dåligt och kunde inte ta hand om den själv. Man kanske kunde önska att alla förvildade katter fick ett hem, men världen är inte perfekt. Om man nu inte kan hitta en lösning och katten är sjuk är det ju bättre att den får dö än försätta lida. MEN, du fångade in katten, hade kunnig jägare (om jag fattar rätt?) att skjuta den och kontrollerade att den inte sprang iväg skadeskjuten. Så gör inte alla tyvärr. Det är klart man önskar den fått en till chans, men det är kanske önsketänkande än så länge. Jag önskar dock att vi kan komma dit i Sverige att de förvildade katterna minskar och till slut försvinner och den dag man hittar en förvildad katt reagerar starkt och gör allt för att hitta dess ägare/ta hand om den själv.
Sedan är väl inte bössan något att rekommendera folk, alla är inte kunniga nog att avliva en katt humant med ett skott :crazy:
Det jag reagerar på är att på ett forum där vem som helst läser, gå ut och (som kanske främst gnist men indirekt kanske du med gör) tycka att skjuta vildkatter skulle vara nån lösning på problemet.... förstår du hur jag menar? Det var säkert inte meningen, men jag och fler härinne reagerade ju uppenbarligen på skjut-budskapet :(

Nämen, jag har väl ändå inte jämställt dig med en djurplågare??
Däremot om du själv gick ut i skogen med bössan och jagade katt, eller satte dig på verandan och sköt katter som vandrar in i din trädgård (det FINNS såna människor :crazy:) så ja, då var det dig jag syftade till ;) Det var inte så jag menade. Men faktum är att katten är nog det mest utsatta husdjuret i vårt land, man hör ständigt om makalösa fall av vanvård eller hjärtlöshet när det gäller katter, de är inte värda ett smack. Som de killarna för några år sedan som svarade på en annons med kattungar bortskänkes, åkte dit och hämtade en kattunge direkt, ägarna tog varken betalt eller kollade upp nya hemmet, hängde upp kattungen i ett rep och bussade hunden på den.... :crazy: mitt i Malmö!
Förstår du bättre min andemening nu då? Jag tror inte du är djurplågare om det var det du trodde.

Just för att jag mött så enormt många människor som inte tycker katten är värd något, vill inte bekosta kastrering, vill inte bekosta vet-besök om den varit i slagsmål, avskyr och tycker man gott kan skjuta alla "vildkatter".... Ingen, ingen trodde på mig när jag tog hem min lilla vildtös. De flesta människor verkar övertygade om att de inte behöver bry sig om dessa förvildade katter och absolut inte vill/kan ta in en och få dem tam. Jag tycker INTE om denna avsmakskänsla många har för förvildade katter, som om de var någon slags ohyra :crazy:
Sedan förstår jag dig om du inte kunde ta in en själv, jag skulle inte kunna det just nu heller. Jag anser att man behöver ett utrymme/del av sitt hus där det är "kisståligt", där en vildkatt kan lära sig livet med rumsrenhet och kattlåda utan att man riskerar förstöra golv, för vissa vilda katter speciellt innan man hunnit kastrera dem, har svårt för lådan i början. Sen ska man ju ha tid att hålla på med dem, så de vänjer sig vid människor och ha mkt tid och tålamod.
Men ett alternativ är ju att om man inte kan ta in sådana katter själv, men är i tagen att skaffa katt/känner ngn som ska skaffa katt, försöka köpa katt från katthem istället, så att de får plats ledigt för vilda katter och jobba med dem....

För även om man inte kan hjälpa själv, kan man iaf bry sig.
Det är där hjärtat kommer in i bilden..

Då kanske du förstår att man reagerar på din rubrik ;)
Bra, hoppas du får tag i ett katthem!
Jag förstår dig bättre nu, men ibland speciellt på internet får man passa vad man skriver :angel:

Jag får en kall klump i magen när jag läser om er som skjuter katt!

Min pappa köpte sig en gård för några år sedan, långt från civilisationen, detta skulle fungera som jaktstuga för hans del.

Något han upptäckte snart var dock att gården var invarderad av katter. Inte 1 eller två utan uppemot 30 stycken, som ständigt förökade sig. Förmodligen har katterna blivit kvarlämnade av tidigare ägare.

Pappa kontaktade först veterinär och fick ett prisförslag på avlivning för samtliga katter - då summan skulle sluta på ett 5 siffrigt belopp släppte han den idén och ringde istället katthem - som inte ville åta sig vildkatter som bott ute i såpass länge.

Sist kontaktade han kommunen och de rekomenderade honom att skjuta alla katterna, så länge han inte var sugen på att föda dem resten av deras liv.

Ärligt talat, skulle du jaga rätt på katterna som bott ensamma i minst 2 år på egen hand, då det inte verkar finnas hjälp att få, och gladeligen punga upp för avlivning för samtliga katter?

Tror du mfl seriöst att så fort vi ser en katt, så skjuts den :confused:

Här snackar vi om katter som är så förvildade att de ej går att komma nära, katter som uppenbarligen inte är skötta, toviga, skabbiga, sjuka eller skadade katter som ingen känns vid i byn.

Fast det är klart; Det är ju ett mycket bättre alternativ att låta dessa katter dö pga sina sjukdomar, skador eller svälta ihjäl när vintern kommer, än att skjuta dem eller? :crazy:

den allmänna inställning som kanske främst Gnist representerar i denna tråden.
Att skjuta utan att fånga in, kolla id eller veta vem som från start orsakat kattens vilda liv.

Hörredu!! :mad:

Jag skjuter inte en enda katt, som ser välmående och skött ut. De katter vi skjutit har ingen känts vid, ingen skött och ingen tagit hand om. Dessa katter har lidit till följd av sin avsaknad av ägare :cool:

Ge fan i att utmåla mig som en sjutkåt galning som pepprar varje katt jag ser :mad::mad::mad:

*Kattägaren Gnist som blir förbannad på dina antaganden om min person

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: Alexandra_W
·
S
Övr. Katt Hej! Sitter här hemma och funderar. Jag hittade min katt (hona som nyligen passerat 1år) på golvet igår (på morgonen) hon kunde inte...
Svar
3
· Visningar
10 587
Senast: gorano
·
M
Övr. Katt Våran katt som är ett år beter sig konstigt, när vi ska klippa hans klor håller han på att klösa sönder oss och fräser och tjuter. När...
Svar
7
· Visningar
1 003
Senast: Yrja
·
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 660
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama