Accepterar inte den nya hästen!

T

_Tessan_

Jag fick igår hem mitt nya föl som är 9 månader. Jag har sedan tidigare en valack på 8år och ett sto på 12år.
jag släppte in fölet i hagen med dom andra och valacken jagade henne runt i hagen hela tiden, efter ett tag trodde jag att dom hade lugnat sig, men då kom valacken och jagade fölet rätt igenom stängslet....
jag ställde in fölet i boxen och stängde ihop hagen,sen ställde jag in valacken så fölet fick gå ihop med stoet under natten i hagen det gick jätte bra.. imorse tog jag ut vallacken och höll i honom när han "hälsade" på fölet som tuggade och visade sig undergiven, jag släppte honom och trodde att det skulle gå lite bättre, vilket det gjorde till en början men sen började han jaga henne igen och jagade henne rätt emot grinden som hon välte över och sen stod hon på stall backen och undrade vart tusan hon har kommit någonstans:confused: hur ska jag göra för att få det att funka? Kan tillägga att jag ska sälja stoet, så hon ska snart flytta.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Bygg en sk. creepfeeder, dvs en del av stängslet som är så högt att valacken ej kommer under, men fölet gör det?

alternativt ta bort valacken. men en sån liten skall ju inte gå själv.
kan du inte ha den bland jämnåriga? :confused:
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Prova med att ta ut stoet och låt valacken och fölet gå själva. Det kan vara så att han skyddar "sitt" sto. Så gör min valack. Efter ett tag brukar det vara ok att släppa in stoet igen.

Lycka till

MVH Russin8
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

jag skulle ha valaken i en hage bredvid ett tag ( ca 2 veckor) och sen släppa in honom till dom andra.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Blir ofta bara samma sak. En rang hög häst vill skilja den nya hästen från den gamla. Så har det i alla fall fungerat när jag släppt ihop med min extremt ranghöga valack.

MVH Russin8
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Prova med att ta ut stoet och låt valacken och fölet gå själva. Det kan vara så att han skyddar "sitt" sto. Så gör min valack. Efter ett tag brukar det vara ok att släppa in stoet igen.

Lycka till

MVH Russin8
Så gjorde vi med när min valack toksprang efter förra "inkräktaren". Den elaka först tillsammans med nykomlingen i några dagar. Därefter släpper ni ihop alla tre. Då kommer det säkert gå bra;)
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Jag hade en valack som åxå jagade alla nya hästar som kom in i hagen, om det inte var ett ranghögt sto. Då vågade han inte. Jag delade hagen så att valacken fick gå själv 1 månad. Sen var det inga problem att släppa ihop. Han beteede sig kostigt flera gånger mot nya hästar, även föl. Sen vart allt jätte bra. Han var den bästa lekfarbrodern.
Tror att det här beteedet kom sig av att valacken igentligen var ranglåg men hade av ålder och att han varit längst i hagen blivit högst i rang. En uppgift han inte klarade av.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Har sagt det många gånger förut och säger det nu igen..
Vallaker kan vara farliga för föl.
Många otäcka olyckor har hänt med dessa parter inblandade.

Låt ungen och stoet gå för sig själva så länge och skaffa sen en jämnårig kompis till ungen sen.

AM
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Håller med.

Vallacker och föl kan vara en farlig kombination. Det är ett hingstbeteende där hingstar dödar avkommor som inte är deras egna.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Va??
Detta har jag då aldrig hört? :confused:
Att det skulle vara problem med valacker och föl??

Jag trodde att det var det allra vanligaste att man släpper ihop hingstfölen efter avvänjning med ett gäng äldre herrar? För ston lär man ju knappast släppa dem med?
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Vi släpper på ledarvallack hos unghingstarna när dom är över året och ska ut på bete. Och inga ston finns i närheten.

Vallak till föl skulle jag aldrig ta med.

AM
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Har sagt det många gånger förut och säger det nu igen..
Vallaker kan vara farliga för föl.
Många otäcka olyckor har hänt med dessa parter inblandade.

Låt ungen och stoet gå för sig själva så länge och skaffa sen en jämnårig kompis till ungen sen.

AM

Håller med!!!!
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Tror du inte att det är stoets medverkan som triggar betéendet?

Jag hade en val. som Mentor till min val som ung.
Den var mkt snäll o vettig.
Den tog sig an uppgiften med bravur. skyddade, fostrade o lekte med den. Den jämnåriga "kompisen" brydde sig åringen aldrig om.

Skulle dock inte släppa in TS häst igen, utan att ta bort stoet o sen hålla val i lina eller så:angel:
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Tack för alla kloka svar.. stoet kommer flytta idag men jag släpper inte ihop fölet och valacken förrens i helgen och jag tror jag har vallacken i grimskaft till att börja med och hoppas att det går bra.:)
dom går nu i varsin hage bredvid varandra.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Tror du inte att det är stoets medverkan som triggar betéendet?

Jag hade en val. som Mentor till min val som ung.
Den var mkt snäll o vettig.
Den tog sig an uppgiften med bravur. skyddade, fostrade o lekte med den. Den jämnåriga "kompisen" brydde sig åringen aldrig om.

Skulle dock inte släppa in TS häst igen, utan att ta bort stoet o sen hålla val i lina eller så:angel:


Det finns en stor chans att du har rätt där.
Men valacker litar jag inte på när det gäller umgänge med föl.

Eller om vi säger så här.
Vi har haft många hingstar uppstallade hemma och dom har aldrig strykit öron åt föl då dessa springer runt på stallgångarna i stället för att gå med mamma hem.
Vi har öppna galler vid boxdörrarna så alla kan titta ut och ungarna hälsar på hingstarna utan problem.
Lite typ:
-Du och jag Alfred...

Däremot har jag sett på dom valackerna vi haft att dom kan bli tvärarga och hugga ungen på ryggen. Detta trots att ungen tuggar undergivet.

Så nej. JAg skulle inte ens prova med en valack i hage hos föl.
Men däremot så är det ok med ettårshingstar som går i flock. Då till betet.

Dom gamla hingstarna börjar visa aggressivt beteende däremot då stofölen börjar brunsta under tidig vår..

AM
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Så du menar att det är ett betende som finns hos valacker men inte hos hingstar, eller fattade jag fel nu:confused:

Kan det bero på att en vallack är lite "avtrubbad" när det gäller att läsa tecken hos andra hästar?

Har faktistk aldrig hört det förut, tänk vad man får lära sig här.

MVH Russin8
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Så du menar att det är ett betende som finns hos valacker men inte hos hingstar, eller fattade jag fel nu:confused:

Kan det bero på att en vallack är lite "avtrubbad" när det gäller att läsa tecken hos andra hästar?

Har faktistk aldrig hört det förut, tänk vad man får lära sig här.

MVH Russin8

Jag skrev bara om vad vi har erfarit hemma.

Men i denna tråd kan du läsa om vad som hänt andra.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=847495

AM
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Jo beteendet finns hos hingstar. Och valacker kan ha var en del av det hingstbeteendet.
dvs instinkten att "göra sig av" med föl som inte är deras egen avkomma.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

När räknas fölet inte som föl längre, då menar jag i hästars ögon. Så när är det säkrare att släppa ihop med en valack?

Jag släppte in min hingst unge till min valack när han var sex månader. Som tur var gick ju det jätte bra. Värre var det med med stoet jag hade i hagen. Hon blev skit förbannad på honom. så det vara bara att låta henne gå i en annan hage.
Valacken och hingstungen är bästa kompisar idag (han har hunnit bli två år nu).

Så lite måste det väl bero på individen.

MVH Russin8
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Ja, min och min kompis valacker gick tillsammans med sto med föl en sommar. Fölisen var mer med min kompis valack än med mamman tror jag, och aldrig att det var några sura miner.

Däremot fick valackerna lite stryk av mama i början, bara så de visste att hon kunde :angel:

Jag tycker bara att jag hört att folk släpper sina 6-månaders hingstföl med ett par valacker... skiljer det sig kanske inom islandshästvärlden?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 374
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp