Accepterar inte den nya hästen!

Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Min gammel valack gick även en sommar tillsammans med en flock islands ston. Den ena fölade i hagen. Det var aldirg några problem. Men då var han ensam valack och fölet föddes ju in i flocken så han kanske trodde det var hans föl:)

MVH Russin8
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Jag hade en ranglåg valack som alltid varit lite hackkyckling och när vi släppte ihop han med ett sto m föl så betedde han sig precis likadant. Nu kämpade vi inte jättehårt för att det skulle funka men det kändes inte som att det var värt att riskera fölungen... valacken fick helt enkelt gå själv. Trist i dit fall då det innebär att även fölungen blir ensam... Går det inte att fixa jämnårigt sällskap till fölungen? Har inte läst hela tråden så detta kanske har skrivits innan...
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Lite trådkap är jag rädd men blev så nyfiken.

"Valacker är farliga för föl"
"Valacker hugger efter och jagar föl"

Tycker helt plötsligt man hör detta hela tiden.
Vad beror detta beteénde på?
Jag har själv aldrig lagt märke till det men är heller ingen fena när det gäller just föl. Blev bara nyfiken nu eftersom det är nytt för mig.
Saknar valacker nån "fölinstinkt" eller vad är det som gör att de skulle beté sig på detta märkliga vis?
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

precis såhär inträffade mig idag, släppte ihop mitt föl (6 månader) hennes mamma och mina andra, en shettis som dom gårr ihop med sista tiden, mitt halvblod och min travare..
allt gick bra men rätt vad det är så gör min travare utfall mot fölet, hugger mot henne och jagar henne igenom staketet..
jag trodde min snällaste häst ever blivit sjuk eller slagit slint i skallen och började ringa runt, men alla gav mig samma svar-
kan va så att han 'r avundsjuk för den tiden jag la ner på han delas nu med fölet, plus att han ska försöka ta rang över henne då mitt halvblod är kungen i hagen, jag tog beslutet att dela på dom igen.
Riskerar inte att mitt föl far illa så dom får gå ihop med shettisen igen..
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Tendensen eller beteendet hör samman med att valacker är kastrerade hingstar, och hingstar har av naturen en naturlig instinkt att stöta bort och i det vilda rent av döda fölungar som inte är deras egna. Våra hästar är domesticerade och vi kastrerar de flesta av våra hingstar, men naturen är stark och en del såna här instinkter går inte bort oavsett.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

En fråga...
I mitt stall finns en ettårig vallack, ok två år snart. Stallägaren vill släppa ihop honom med antingen min 8-åriga vallack (väldigt lekfull) alt mitt treåriga snart fyraåriga sto.
Vallacken klarar inte av stora flockar pga ranglåg, klarar inte av blandflock pga starka instinkter. Han blir rätt knäpp när ett sto brunstar trots att han är snöpt vid ett års ålder.
Stoet är trots sin ålder rätt ranghög, båda mina har gått ihop (bara de två) i somras när vi var på semester. Hon bossar runt honom som attan, och tenderar att bossa över hästar som inte har en väldigt tydlig plats över henne.
Hon är inte alls lika lekfull som vallacken, däremot väldigt fysisk och gillar att klias och pussas.

Känns inte som ett smart alternativ hur man än gör, men lillen behöver en hagkompis. Nu är väl rätt tid att släppa in lillen till vallacken då inga brunstar, men då det går ston en bit ifrån hagen så är jag orolig att han ska jaga honom ändå. Med stoet är jag rädd att han inte kan slappna av och få i sig mat ordentligt utan hela tiden vara på sin vakt.
Vad är smartast? (Smartast är såklart jämnåriga kompisar, men pga andra omständigheter är det tyvärr ej möjligt)


Just nu går unghästen med en vallack som för lillen är aptråkig, leker INGET och intresserar sig inte ens för uppfostran. Vill mest vara ifred. Unghästtiden ska ju vara rolig! Tycker jag:)
Och iom att min vallack är så lekfull och aktiv i hagen vill jag gärna att han har en likasinnad vän såklart.

Nu när jag läser vad jag skrivit känns det dumt att släppa ihop med någon av mina öht, men då ska ni veta att mina är de mest lämpliga i stallet..... heh.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Jag hade provat att släppa med endera eller, tror bägge kan funka.


Stoet: Det är skönt för en unghäst med ngn som är ranghög och trygg som ledare. Så vida den inte är hingstig och betäcker eller uppvaktar. Det är sällan två hästar som bara går två, inte alls kommer överrens och hittar en balans i fråga om harmoni/rang.

Valacken: om den bara ska gå med denna enda unghäst så borde det inte vara några problem. Har svårt att tänka mig att den även om den reagerar på ston, har så stark drift att den inte funkar med en enda valack i en hage som inga ston går i? eller har du varit med om att den reagerar på ston i angränsande hagar så drastiskt att den blir aggressiv mot hagkompis? Även om den är ranglåg har jag svårt att tänka mig att två åringen skulle ta över, men det är klart - det händer.
 
Senast ändrad:
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Min vallack går just nu med en 12-årig vallack, och om lillen ska in så stannar 12-åriga kvar också. Så de blir 3 i den hagen. Den äldre vallacken är den som är högst i rang. Garon blir alltså 2:a och lillen såklart sist.

I höstas gick min Garon tillsammans med Amir, hans bästis. En ny häst kom till stallet och skulle gå med dessa 2, men det gick bara inte. Garon jagade honom rätt mycket, sparkade inte men lät honom inte slappna av. Det var ju ohållbart så den nye togs därur. Så det är lite det jag är rädd för med unghästen. Då gick det ston i närliggande hagar, det gör det nu med men han är inte lika "fäst" vid dem. Min gubbe kom igång ordentligt med ridandet i somras, då jag köpte honom. Innan har han gått med ett sto x antal år, och jag märker på honom att han håller stenkoll på alla ston. Tom när man är ute och rider. Är vi tre st ute tex, 2 vallacker och ett sto, så blir han lite knäpp om han inte får hålla koll på stoet. Det är skitjobbigt, jag vet inte riktigt hur jag ska bli av med det. Förutom att träna järnet nu under vintern, då jag hoppas att drifterna kanske inte är lika starka!?

När han däremot hamnade i en flock om 4 vallacker, då hans Amir flyttade, blev han utmobbad och fick inte vara med i gänget alls. Nya sår varje dag, vet-räkning på 2000 pga infekterat sår...

MEN, unghästen tuggar så fort den ser Garon men inte mitt sto. Och tuggar han så frenetiskt, då borde Garon inte jaga honom?! Unghästen blev kastrerad ca 2 månader sedan och jag vill INTE ha något klättrande på mitt sto. Hm, lutar åt vallacken.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

hmm, jag fick hem en snart 2 åring i Tisdags, och det är ganska lugnt i hagen, min valack på snart 5 styr och ställer lite , men vårt sto på 16 är ju lugnet själv.
MEN när jag ska ta in dom, eller jag är med så ska min valack anfalla den nya damen.
Han lägger verkligen öronen bakåt och jagar henne, och då hjälper det inte att jag står i vägen så att säga, jag flög in i vägg f-n i går när jag hamnade mellan dom, så jag är helt mör i kroppen.
Jag har inte sett detta beteende hos honom förut.
Den som gav lunch i sa att det var jätte lugnt i hagen, för jag sa att var lite försiktig så att ingen råkar illa ut, men som sagt i hagen är allt bra, det är när jag är i närheten.
Jag har den nya på prov, men med det här vet jag inte om jag vill längre.. Har ju barn också som är med i stallet och vill ju inte att någon kommer till skada!
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

Det där är ju typiskt i början innan den nya fullt ut rättat in sig i rangen. Din valack markerar att den nya helt enkelt propsar på att vara för nära när du kommer med i bilden. Din valack ska ha dig "först". 2 åringen gör ju ngt för att utlösa dessa attacker, dvs den står för nära eller är för närgången eller signalerar inte tillräckliga "jag håller mig på avstånd" signaler. Det där tror jag går över efter hand!
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

*kl*
Min erfarenhet är också att en ensam fölunge med en vallack inte blir något lyckat om inte vallacken är en riktig gentleman....

Vi hade en gammal travare som funkade som mentor till små halvblodskillar på lösdrift. Den fick senare gå med ston med föl vid sidan. Vid ett tillfälle hade ett av fölen trillat ut ur hagen under en tupplur. Vi hjälpte den såklart tillbaka in i hagen, men när den kom in själv i hagen blev vallacken som förbytt! Mamman hade hållit sig på lite avstånd, rutinerad som hon är så brydde hon sig inte om att vi höll på och grejade med hennes bebis:laugh:. Men det blev fart på henne när vallacken var så jäkla knäpp och hon fick spöa upp honom ordentligt för att försvara sin fölunge.
 
Sv: Accepterar inte den nya hästen!

KL
Oj vad tur jag inte läste denna tråden innan vi släppte in litet 2 månaders föl till valackarna och stona i hagen. I våran hage iallafall är alla valackar otroligt snälla mot fölet, detsamma gäller min väldigt ranghöga hingstiga häst. Även stoet blev väldigt accepterat direkt av alla utom dom två stona i hagen. Min häst gick direkt och försvarade stoet och fölet när stona började tjaffsa med det nya. Fanns inte en tendens till att köra bort fölet faktiskt.

Har aldrig hört talas om att valackar just skulle vara så hemska mot föl.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 374
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp