Sv: Accepterar inte den nya hästen!
En fråga...
I mitt stall finns en ettårig vallack, ok två år snart. Stallägaren vill släppa ihop honom med antingen min 8-åriga vallack (väldigt lekfull) alt mitt treåriga snart fyraåriga sto.
Vallacken klarar inte av stora flockar pga ranglåg, klarar inte av blandflock pga starka instinkter. Han blir rätt knäpp när ett sto brunstar trots att han är snöpt vid ett års ålder.
Stoet är trots sin ålder rätt ranghög, båda mina har gått ihop (bara de två) i somras när vi var på semester. Hon bossar runt honom som attan, och tenderar att bossa över hästar som inte har en väldigt tydlig plats över henne.
Hon är inte alls lika lekfull som vallacken, däremot väldigt fysisk och gillar att klias och pussas.
Känns inte som ett smart alternativ hur man än gör, men lillen behöver en hagkompis. Nu är väl rätt tid att släppa in lillen till vallacken då inga brunstar, men då det går ston en bit ifrån hagen så är jag orolig att han ska jaga honom ändå. Med stoet är jag rädd att han inte kan slappna av och få i sig mat ordentligt utan hela tiden vara på sin vakt.
Vad är smartast? (Smartast är såklart jämnåriga kompisar, men pga andra omständigheter är det tyvärr ej möjligt)
Just nu går unghästen med en vallack som för lillen är aptråkig, leker INGET och intresserar sig inte ens för uppfostran. Vill mest vara ifred. Unghästtiden ska ju vara rolig! Tycker jag
Och iom att min vallack är så lekfull och aktiv i hagen vill jag gärna att han har en likasinnad vän såklart.
Nu när jag läser vad jag skrivit känns det dumt att släppa ihop med någon av mina öht, men då ska ni veta att mina är de mest lämpliga i stallet..... heh.