Accepterar inte bettet

F

Fluffy

Min unghäst som just blivit inriden (= insutten) vill absolut inte ta stöd på bettet. Han tuggar och slänger med huvudet, och ju mer man tar i tygeln desto argare blir han. Håller man jättemjukt i tyglarna så lunkar han på, men tar ite precis stöd.

Jag försöker att "mata" med lillfingret (det säger min ridlärare i dressyr att jag ska göra).
Jag försöker hålla emot alldeles stilla (det säger min westernridande kompis att jag ska göra. )
Jag ger ledande tygeltag, och lyftande tygeltag och alla andra tygelrörelser jag kan komma på för att hitta något som kan passa herren, men det fungerar inte!

Någon som har någon idé om hur man får en ung häst att acceptera bettet och börja ta stöd.
Eller är det bara att vänta?

OBS!
Han är kollad i munnen, och jag är (enligt andra) inte hård på handen.

Sv: Accepterar inte bettet

Bra att hästen är kollad i munnen men du ska veta att om det är en häst under 5 år händer det saker titt som tätt i munnen så att ha kolla EN gång räcker inte. Är vargtänderna bortplockade?

Många unghästar blir störda av ett för rörligt bett och trivs ofta bättre på ett enkelt rakt bett. När hästen accepterat det kan du gå över på ett delat senare.

När jag rider min unghäst begär jag inte att hästen ska ta stöd. Det kommer vartefter hästen litar på min hand och jag stör henne så lite som möjligt. Under hösten här har jag enbart använt sidepull då hon haft fula vargtänder som togs bort i fredags...det är bra att varva med det ibland. Jag rider också med kapson då och då...

Kanske du ska koncentrera dig på att få hästen att vilja gå framåt och stärka sig och jobba med formen lite längre fram...?

En kompis till mig hade en unghäst som hade svårt att ta stöd på bettet.
Hon tog hjälp av en jätteduktig instruktör och hon visade henne uppsuttet hur skillnaden blev när hon släppte fram hästen i lite längre form.
Inget tjafs med bettet och hon sökte sig i lång form framåt nedåt.
Hon sa att man får låta hästen ha ett lite högre grundtempo när den är så grön och inte klarar samling så bra ännu.
Sen kan man korta hästen efterhand och efterhand kommer även stödet.

Sen kanske du kan testa ett lite mjukare bett som är lite mer "tuggvänligt".
Nåt sånt med lite pill på, så hästen blir mer manad att suga lite på bettet och greja lite med det.
Kanske nåt med äppelsmak?

Önskar dig lycka till!

Jag hade samma problem (dock inte i ridning utan i körning men det borde vara samma sak ändå) med min fyraåring. Han pillade och försökte liksom putta ut bettet hela tiden. Verkade inte alls tillfreds och ville inte ta stöd på bettet.

När det råkade vara rea på sprengerbett köpte jag ett - trots att de var hiskeligt dyra enligt mig. Hade ju hört så mycket positivt om just Sprenger...

Lite skeptisk bytte jag bett och gav mig ut och se... hästen verkade helt nöjd. Förstår det inte själv för JAG ser ingen som helst skillnad på mina tredelade bett men hästen känner tydligen skillnad.

Det jag vill säga är att du kanske ska prova att byta bett, prova några olika och se om problemet kvarstår.

Sen kanske du kan testa ett lite mjukare bett som är lite mer "tuggvänligt".
Nåt sånt med lite pill på, så hästen blir mer manad att suga lite på bettet och greja lite med det.
Kanske nåt med äppelsmak?

Jag hade ett äpple-bett - i fem minuter. Sedan var det helt söndertuggat :crazy:.

Men jag kanske ska prova med lite olika bett. Verkar vara en bra idé.
Och så ska jag öka grundtempot lite.
Och så ska jag nog sluta lyssna på min ridlärare, och låta pållen lunka på tills han hittar formen själv så småningom.
Han kan liksom bara start och stopp ännu så länge och det känns lite dumt att sitta och mecka i munnen på honom redan ...

Ja du ska inte hålla på att greja med munnen nu.
Lite längre tyglar, högre grundtempo. ;)
Sen kommer du känna när hästen är mer o mer redo för samling och kortare trav m.m
Börja arbeta han väldigt försiktigt och korta hästen i skritt i första hand.

i den där åldern tappar ju hästarna tänder titt som tätt. och som piraja säger så trivs många unghästar bättre med rakt bett i början. Min 2-åring accepterar rakt tränsbett utan problem men blir väldigt irriterad om jag sätter delat bett på henne.

Att ta stöd på bettet är ingenting som hästen kan av sig självt. Man måste lära hästen att ta stöd på bettet.
Jag tycker att följande ridning är lämplig:
Rid på lite längre tygel. Börja på stor volt, det är enklast. Led (observera LED, inte dra!) mjukt med inner och när hästen följer tygeltaget så rätar du ut.
Mjuk innerskänkel som flyttar hästen lite utåt. Tänk att bogen ska flyttas utåt.
Så småningom kommer hästen att sänka sig i nacken och då är det bara att fortsätta enligt ovan tills hästen blir stadigare. (det tar lång tid, inget som gör på en timma)
Så småningom kommer du att kunna fånga upp hästen på yttertygeln.

Att plocka med fingrarna och tro att hästen ska ta stöd på grund av detta känns dumt. Varför skulle den förstå att den ska gå fram och ta stöd bara för at du rör på bettet?
Tvärt om! Du ska hela tiden vara stilla, stadig och mjuk i handen. Hästen måste känna förtroende för din hand.

Att hålla emot går inte heller, finns det inget stöd kan du aldrig "ta" ett stöd!

Ang tempo så är det väldigt olika häst till häst. Det du ska vara nogrann med är takt och balans! Har din häst svårt att hitta och behålla takten måste du ta ner tempot tills du hittar ett tempo där hästen hittar sin egen takt, först efter att hästen börjar bli mer taktfast kan du öka tempot!
Har du en häst med en bra och stadig takt är det bättre att rida fram i ett friskt tempo!

Men takt och balans är A och O. Utan detta kommer din häst aldrig att komma fram till handen på ett bra sätt.

Nu råkade detta inlägg bli ganska långt, ursäkta:angel:
Hoppas du förstår vad jag menar!
Lycka till

prova byt bett. Många unghästar gillar raka bett.

Breda, mjuka händer och alltid försöka hålla hästen i balans. Mina unghästar har fungerat bäst med smala, tredelade bett.

Och du kan ju alltid prova bettlöst om inget annat funkar..

Klart det inte fungerar, eftersom hästen inte alls förstår vad du gör eller vad du vill med dina olika tygeltag.

Börja i andra änden, framåtbjudning, då brukar de själva komma på formen och börja förstå mera.

Ha en stilla och gärna bred handställning det hjälper hästen att hålla balansen.

När jag hjälpte till och red in några ungähstar så reds de på helt vanliga 2 delade bett som de lidades några varv med wet-flex runt. Bettet blir då som en blandning mellan rakt och 2 delat och lindan gör bettet lite roligare och intressantare.

Hästen ska inte komma åt att bita på bettet.
Du känner kindtänderna utanpå hästens mun, ca 2 fingrar nedanför ska bettet sitta. Dra sen bettet rakt ut från hästens mun, du ska bara kunna dra ut ca 1-1½ cm innan bettringen "stoppar" på andra sidan.

testa rak,tredelat osv. Har du lagt på wet-flex på bettet? Jag hade en ung foder häst på tillridning för ett par år sedan,k och han var suuuper känslig i sin mun och var tvungen att ha gummibett eller wet-flex runt ett vanligt 3-delat bett.
Har du kollat så att du inte har för tjock bett? och att tränset sitter korrekt på han, alltså att bettet verkligen ligger bra i hans mun?
och framförallt har du framåtbjudning på han?
hur är han när du tömkör han ?
och en annan fråga: hur ligger sadeln på han?
sadlen kan kännas ok så länge man inte kräver ngt av han,tex trava frammåt-att ha bjudning, så tjafsen ligger kanske i att han inte har bjudning och bristen på bjudningen kanske ligger i att sadeln inte ligger/passar bra?

Du kan inte ta i bettet för att få stöd. Du måste trycka på med skänkeln bakifrån tills hästen själv söker stöd på bettet. Då fångar du mjukt upp det med handen.

Ingen frammåtbjudning - ingen form/stöd

tycker du borde testa dig fram på bett. samt strunta i formen alls, att han ska ta stöd. alldeles för tidigt, det är nu du ska rida ut och luffsa o ha kul! det står ju inget om åldern.. men jag antar att hästen är tre. tänk på att inte rida för länge i heller, tjugo minuter en halvtimme. räcker, för att hästen ska bli både trött i knoppen o kroppen (gud vad fyndig jag låter :D)

oftast så lär sig hästen sig bettet bättre om du rider ut, och måste svänga, för ojsan där stod ju ett träd osv. ta med en kompis så att du får lite framåt bjudning, det är nu du lägger grunden för senare i livet. då ska ju hästen ha lärt sig att det ska vara kul, samt ha framåtbjudning.

Senast ändrad:

När jag red in min unghäst så tyckte jag det tog rätt lång tid innan han började söka stöd, men det lossnade mycket när jag istället koncentrerade mej på att rida fram i ganska friskt tempo men mjuk kontakt med bettet. Jag började varje pass med att trava några varv i friskt tempo i båda varven o samma sak i galopp. Rid i friskt tempo så hästen får jobba o komma igång. Det funkade jättebra på min o han lossnade bra o började söka stöd. Det är viktigt att man inte börjar "rida med händerna", för hästen hittar sin form ändå så småningom när den blir lösgjord.
Man ska nog inte ha alltför bråttom med detdär... låta hästen få lite tid på sej. Lycka till!

Jag har inte läst hela tråden så det finns risk för upprepning:)
Mitt råd är skynda långsamt. Pröva en metod en längre tid. Byter man ofta vilket lätt händer när man vill att det ska "hända" något får man bara en osäker häst som inte vet vad som gäller från gång till gång.

tror som alla andra prova olika bett.

men oxa vad har du gjort innan du sutigt upp for att vanja honom vid bettet, varfor inte longera honom med ett nytt bett sa han kan fa ha sin mun i lung och ro litegranna innan du sitter upp och rider.

Prova med ett annat bett, jag har ett bett som jag använder som är till för att dom ska "suga fast" och ta stöd, Sprenger bett heter det ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 974
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar