F
Fluffy
Min unghäst som just blivit inriden (= insutten) vill absolut inte ta stöd på bettet. Han tuggar och slänger med huvudet, och ju mer man tar i tygeln desto argare blir han. Håller man jättemjukt i tyglarna så lunkar han på, men tar ite precis stöd.
Jag försöker att "mata" med lillfingret (det säger min ridlärare i dressyr att jag ska göra).
Jag försöker hålla emot alldeles stilla (det säger min westernridande kompis att jag ska göra. )
Jag ger ledande tygeltag, och lyftande tygeltag och alla andra tygelrörelser jag kan komma på för att hitta något som kan passa herren, men det fungerar inte!
Någon som har någon idé om hur man får en ung häst att acceptera bettet och börja ta stöd.
Eller är det bara att vänta?
OBS!
Han är kollad i munnen, och jag är (enligt andra) inte hård på handen.
Jag försöker att "mata" med lillfingret (det säger min ridlärare i dressyr att jag ska göra).
Jag försöker hålla emot alldeles stilla (det säger min westernridande kompis att jag ska göra. )
Jag ger ledande tygeltag, och lyftande tygeltag och alla andra tygelrörelser jag kan komma på för att hitta något som kan passa herren, men det fungerar inte!
Någon som har någon idé om hur man får en ung häst att acceptera bettet och börja ta stöd.
Eller är det bara att vänta?
OBS!
Han är kollad i munnen, och jag är (enligt andra) inte hård på handen.