accepterar inte bettet??

Sv: accepterar inte bettet??

Kolla med en duktig veterinär, ang ev s k vargtänder, kanske har han inte tappat alla tänder eller att bettet ang tänderna inte är som det ska, uppe jämfört med nere.

Kanske är inte tänderna raspade som de ska.:smirk:

Jag tycker det ser ut att sitta i något av bakbenen, men kan inte säga vilket. Men som sagt, det kan sitta i ryggen också.

Eftersom du har kollat hästen och den är frisk, utgår jag ifrån detta.
I mina ögon tycker jag det ser ut som om hästen inte bjuder framåt. När han inte tar stöd på bettet utan backar av dig blir han även hackig och "tygelhalt". Jag skulle vilja ha lite mer engagemang och lite mer kraft i honom. Utan att öka takten. Mjukt stöd i båda händerna, det får inte glappa, dina armar ska fungera som ett gummiband. Det är jätteviktigt att du hjälper honom med balansen så han litar på dig och vet att du är där för att stödja honom. Skit i var han har huvudet, det är inte alls intressant, det viktiga är att du får en ärlig bjudning. Om han skulle vilja stanna eller backar av dig så är fram det enda som gäller. När du får en ärlig bjudning och han hittar balansen kommer han att "böja på nacken" automatiskt. Det blir lite unghästridning över det hela, lite mera opretantiöst.
Lycka till!!!!

till alla!!
där e inget fel med honom visst ser det märkligt ut när hon travar i början på filmen.. men jag ska be en kompis till mig filma en liten snutt så kan ni se hur han går nu utan film klipp m.m..

Har du kollat att sadeln sitter korrekt...? om hästen är ojämn och ryckig i munnen så kan det vara något som stör den..t.ex sadeln.

annars är det nog bara mer markarbete som krävs.

hackmore har jag provat det funkar bar för övrigt men man får sitta å dra å dra inan han stannar lyssnar bra på det med att gå i form men går över hand då bättre att gä över hand i början ön gå högt!

När man rider på hackamore så ska man inte sitta och dra och dra. Man ska ta tag rejält, lätta på en gång, ev ta tag igen om det behövs. Men framför allt så rider man MYCKET mera med sätet än vad man gör vid vanlig tränsbett. Så avsaktningen måste komma mer från din kropp än från att dra i tyglarna. Det är en helt annan teknik att rid på hack. När man byter till hackamore så blir det väldigt tydligt om man rider enbart med tyglarna eller om man använder sätet.

För övrigt så tyckte jag inte det såg ut som om din häst hade problem med bettet, utan snarare att han inte orkar pga bristande muskler - då slår hästarna gärna med huvudet. Det är väldigt jobbigt för en häst att gå i form, även om det bara är i skritt, så det är viktigt att lägga in korta pauser där den för sträcka ut sin överlinje.

/Lizzie

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 387
Senast: Tiffany
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 432
Senast: caballus
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 722
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 607
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar