Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Silverkedjan skrev:En bra häst med gång och utstrålning FÖRTJÄNAR en vacker färg
Jag håller helt med Lena Mannerheim (länksidan)
Det är viktigt att vi i avelsarbetet KOMBINERAR de för rasen unika färgerna och variationen med de andra egenskaper vi vill ha. Det behöver inte vara antingen eller.
ang - mina gamla ridvalacker är en svart och en brun
Men de jag föder upp har oftast mer färg än så - som bonus för att glädja sina ägare, andra som ser dem och för att bevara ett viktigt kulturarv för framtiden.
Här kommer ett bildfjäsk till sambaengi, jag tror hon gillar färgkombinationen på den här:
(tack matte/ryttare Anna för det modiga modellandet )
Sveipur skrev:Nej, jag ser ingen skillnad i att gilla att se olika färger eller se på höga benlyft. Det är en syn för ögat i båda fallen. Personligen tycker jag det verkar betydligt mysigare att rida en häst som tuffar på i en mjuk tölt med små benlyft, än en massa trixande med att få till stora rörelser med boots.
Tycker det är fantastiskt med alla olika färgvarianter inom rasen. Tycker det är trist med alla fuxar och jag antar att det beror på att det avlades starkt på dem för ett antal år sen. Mina personliga favoriter är isabell, mörk gråskimmel (eller heter det kanske stickelhårig?), bork, vissa typer av blackar.
Själv har jag tre halvtrista färgar som svart, bleksvart och fux...
Silverkedjan skrev:Tack, han är silversvart och ögonfransarna ljusgrå, fotad på Hrimfaxis tävling i helgen. Jag tar alla bilder själv, det är ju inte så svårt med tacksamma objekt. En vit man är fin både i med och motljus...
Svarta utan tecken är däremot en större utmaning att få läckra på bild då måste man kravla runt och leta rätt ljus etc...
Det märks på tex tidningen Eidfaxi som nästan alltid har en färgad häst på omslaget för att det ofta gör sig bättre rent fotomässigt.
Däremot är jag urdålig på att plåta mina egna hästar, det blir liksom aldrig av när man ser dem varje dag
ang skrev:Kan som en parantes nämna att repron för tryck gör att just svarta och vita fält är lite svåra att nå. Har för mig att man räknar att RGB (skärmvisningen) har runt 16 miljoner nyanser, medan offsettryck som de flesta tidningar trycks i tillåter runt 2.000 nyanser. Och med den begränsningen så blir det gärna urfrätt i vitt (inga punkter i bilden) eller beckat svart utan kontrast i de allra mörkaste delarna.
Dessa nyanser kräver alltså extra bra foton från början för att inte bli tråkiga eller totalt katastrof i färdiga repron ... En hästtidning har nog inte heller resurserna för avancerad repro som en fototidning kan tänka sig att prioritera.
Javisst! Jag har faktiskt en förkärlek för bruna hästar med svart man och svans.AnnBritt skrev:Det är väldigt många som har en favoritfärg, fast det är lite fult att erkänna det.
Taggad skrev:varför är det så svårt att acceptera hästar med bra färg och gångarter? jag vet, man ska inte avla på färg, men är det inte bara folk med svarta hästar som tycker så? jag menar, det finns ju många bra hästar med fin färg, men fel ryttare, och några hästar med vanlig färg och rätt ryttare. En liten undran bara....
josse skrev:Jag har en svart häst, men om jag fick välja färg så skulle jag gärna ta en anna färg (det låter somom man ska köpa bil, jag hör det själv)
Däremot kan det kanske vara så att om man som stoägare ska betäcka och inte riktigt är så noga med att ta en häst med bästa blup, så kanske man väljer en hingst som är helt Ok, men med en fin färg, det ena behöver ju inte utesluta det andra :smirk:
Jag är mer förvånad över de som väljer en hingst som har de abolsut högsta poängen på bedömningen, jag menar det är ju ingen garanti att just den hingsten passar ens eget sto...
Men det är väl så att färgen är väldigt lätt att se, och därför kritisera, herregud folk ska ju alltid klaga när de blir avundsjuka eller inte har ngt annat att bekymra sej över
Mist skrev:Har ingeting med tråden att göra egentligen men jag ville bara berätta om det är ngn som har missat det att Islands högst bedömda 4-åriga hingst i år är silversvart (8,54 för ridegenskaper om jag minns rätt). Han heter Glymur frá Innri-Skeljabrekku och hans pappa är Gaukur frá Innri-Skeljabrekku, som väl bor i Sverige nu.
Taggad skrev:varför är det så svårt att acceptera hästar med bra färg och gångarter? jag vet, man ska inte avla på färg, men är det inte bara folk med svarta hästar som tycker så? jag menar, det finns ju många bra hästar med fin färg, men fel ryttare, och några hästar med vanlig färg och rätt ryttare. En liten undran bara....