Sv: acceptans

Angående färg på hästarna!
Jag har lyckats att köpa två stycken, ett sto och en valack, båda är svarta med stjärn och snopp :rofl: Det bara blev så ;) Fast drömhästen är en silversvart :D
Kram Suss :love:

Silverkedjan skrev:
En bra häst med gång och utstrålning FÖRTJÄNAR en vacker färg ;)

Jag håller helt med Lena Mannerheim (länksidan)

Det är viktigt att vi i avelsarbetet KOMBINERAR de för rasen unika färgerna och variationen med de andra egenskaper vi vill ha. Det behöver inte vara antingen eller.

ang - mina gamla ridvalacker är en svart och en brun :p

Men de jag föder upp har oftast mer färg än så - som bonus för att glädja sina ägare, andra som ser dem och för att bevara ett viktigt kulturarv för framtiden.

Här kommer ett bildfjäsk till sambaengi, jag tror hon gillar färgkombinationen på den här:

heimuroval.jpg

(tack matte/ryttare Anna för det modiga modellandet :) )

Tjusig bild! Silversvart antar jag (Lite svårt att se i det ljuset med solen på min bildskärm. Skulle kunna vara en mycket mörk fux med flax, vilket också är tjusigt, dessutom kan jag inte se att ögonfransarna är vita.). Dessutom mycket utstrålning. Måste ställa en fråga: är det du som tar alla proffsiga bilder på era hästar eller anlitar du en proffsfotograf? Jag måste säga att jag beundrat hur väl fotona framhäver hästarna på ett fördelaktigt sätt.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Sveipur skrev:
Nej, jag ser ingen skillnad i att gilla att se olika färger eller se på höga benlyft. Det är en syn för ögat i båda fallen. Personligen tycker jag det verkar betydligt mysigare att rida en häst som tuffar på i en mjuk tölt med små benlyft, än en massa trixande med att få till stora rörelser med boots.

Tycker det är fantastiskt med alla olika färgvarianter inom rasen. Tycker det är trist med alla fuxar och jag antar att det beror på att det avlades starkt på dem för ett antal år sen. Mina personliga favoriter är isabell, mörk gråskimmel (eller heter det kanske stickelhårig?), bork, vissa typer av blackar.

Själv har jag tre halvtrista färgar som svart, bleksvart och fux...

Jag håller med det där om färg och rörelser. Min skimmelskäck på 145 tex har stora rörelser men hon kräver ordentlig ridning med sätet för att gå bra. Annars blir tölten lätt travaktig och lyften obefintliga. Dessutom är hon het och ser ut som en lättbyggd connemara. Jag lovar att ingen gissar på islandshäst när de ser henne, om hon inte rids i tölt förståss... Många har gissat på arab, arabkorsning, welsh eller connemara. Men hon är ren islänning o egen uppfödning. Man gör sina erfarenheter och så lär man sig av dem och agerar därefter. Hon är bra, bra exteriör osv och blir säkert kanon som tävlingshäst, men det är då rakt ingen allemanshäst och jag har inga planer på att avla fram fler av den typen så hon är betäckt med en kompakt hingst med lugnt temperament men bra gångarter, Hlekkur från Hofi. Det trots att han faktiskt är brun......

Anette

Tack, han är silversvart och ögonfransarna ljusgrå, fotad på Hrimfaxis tävling i helgen. Jag tar alla bilder själv, det är ju inte så svårt med tacksamma objekt. En vit man är fin både i med och motljus...

Svarta utan tecken är däremot en större utmaning att få läckra på bild :p då måste man kravla runt och leta rätt ljus etc...

Det märks på tex tidningen Eidfaxi som nästan alltid har en färgad häst på omslaget för att det ofta gör sig bättre rent fotomässigt.

Däremot är jag urdålig på att plåta mina egna hästar, det blir liksom aldrig av när man ser dem varje dag :o

Silverkedjan skrev:
Tack, han är silversvart och ögonfransarna ljusgrå, fotad på Hrimfaxis tävling i helgen. Jag tar alla bilder själv, det är ju inte så svårt med tacksamma objekt. En vit man är fin både i med och motljus...

Svarta utan tecken är däremot en större utmaning att få läckra på bild :p då måste man kravla runt och leta rätt ljus etc...

Det märks på tex tidningen Eidfaxi som nästan alltid har en färgad häst på omslaget för att det ofta gör sig bättre rent fotomässigt.

Däremot är jag urdålig på att plåta mina egna hästar, det blir liksom aldrig av när man ser dem varje dag :o

Vi har tydligen ännu en sak gemensamt än spännande, robusta islandshästar med bra gång och vacker färg. Jag är själv väldigt fotointresserad sedan många år men jag är också slarvig med att fota mina egna. Uppställningsbilder tycker jag inte är så svårt men den här typen av bild är ju mer spännande i upplägget än så. Just sådana kräver känsla för fotografering och rätt ögonblick och jag har sett att du lyckats ta några sådana här riktigt bra foton, tex på din snygga skäckhingst, som jag jämnt glömmer stavningen på. Vad för typ av kamera använder du? Motorkamera som kan ta flera bilder i följd? Svarta hästar kan man få bra bilder på när solen står lite lägre nästan i ryggen på fotografen och det blänker i hårremmen. Men visst är det färggrannare med iögonfallande färg på ett omslag...

Anette

Kan som en parantes nämna att repron för tryck gör att just svarta och vita fält är lite svåra att nå. Har för mig att man räknar att RGB (skärmvisningen) har runt 16 miljoner nyanser, medan offsettryck som de flesta tidningar trycks i tillåter runt 2.000 nyanser. Och med den begränsningen så blir det gärna urfrätt i vitt (inga punkter i bilden) eller beckat svart utan kontrast i de allra mörkaste delarna.

Dessa nyanser kräver alltså extra bra foton från början för att inte bli tråkiga eller totalt katastrof i färdiga repron ... En hästtidning har nog inte heller resurserna för avancerad repro som en fototidning kan tänka sig att prioritera.

ang skrev:
Kan som en parantes nämna att repron för tryck gör att just svarta och vita fält är lite svåra att nå. Har för mig att man räknar att RGB (skärmvisningen) har runt 16 miljoner nyanser, medan offsettryck som de flesta tidningar trycks i tillåter runt 2.000 nyanser. Och med den begränsningen så blir det gärna urfrätt i vitt (inga punkter i bilden) eller beckat svart utan kontrast i de allra mörkaste delarna.

Dessa nyanser kräver alltså extra bra foton från början för att inte bli tråkiga eller totalt katastrof i färdiga repron ... En hästtidning har nog inte heller resurserna för avancerad repro som en fototidning kan tänka sig att prioritera.

Här hade vi en riktig expert. Mycket intressant!

Anette

Inte bara inom hästaveln är det "extremerna" som komplicerar det hela ;)

Ett av de svåraste motiven att göra bra repro på (eller kolla kvalité på scanner eller digitalkamera) är faktiskt ett bröllopsfoto; svart kostym och vit klänning - där båda skall behålla detaljrikedomen i högdagrar och skugga så att veck och skiftningar syns. Därav också dilemmat med svarta hästar ...

PS förlåt för utsvävningarna, ska inte bli långrandigare än så!

Det är väldigt många som har en favoritfärg, fast det är lite fult att erkänna det.
Och som jag ser det, finns det så många fantastiska hästar att välja på, att det går finfint att både få en häst med den färg man önskar, i kombination med alla andra bra och viktiga egenskaper inkluderat.
Om man petar lite under skalet på de avlare jag känner, finns nästan alltid en favoritfärg, men de verkar ändå inte förhastade i sina val av avelshingstar, utan använder sin klokhet och kunskaper i ämnet, när de går vidare i sin avel.

AnnBritt

AnnBritt skrev:
Det är väldigt många som har en favoritfärg, fast det är lite fult att erkänna det.
Javisst! Jag har faktiskt en förkärlek för bruna hästar med svart man och svans. :love:

Men; jag väljer inte häst utifrån färg, även om det är ett plus i kanten om den antingen har en färg jag gillar eller en färg som "märks" i gemene mans ögon.

//ägare av ett musblacksto.

Taggad skrev:
varför är det så svårt att acceptera hästar med bra färg och gångarter? jag vet, man ska inte avla på färg, men är det inte bara folk med svarta hästar som tycker så? :confused: jag menar, det finns ju många bra hästar med fin färg, men fel ryttare, och några hästar med vanlig färg och rätt ryttare. En liten undran bara....

Jag förstår vad du menar. Kommer man med en färghäst så är det första man ser färgen och den som kommenteras, inte exteriören, lynnet och rörelserna! Det beror på vilken krets. I den del "fina" avels- och tävlingskretsar ser man ner på "färghästar" så till den milda grad att man ratar dem även om de är bra och bara ser negativa saker hos dem. I andra kretsar är det tvärtom. Hästen är gullig om den är silversvart och de bryr sig inte så mycket om det övriga. Ingetdera är bra!

Gudskelov tycker jag att i takt med att det blivit mer silverfärgade hästar så har i den skarpa gränsen mellan de två lägren ett lägger som resonerar sunt oavsett färg på hästen, börjat växa sig större. Silversvart är inte längre en så stor sensationsfärg utan finns på både mycket bra och dåliga hästar. Sedan är det ju en definitionssak vad som är bra för den enskilde individen. En tävlingshäst med massor av vilja eller en lugn familjehäst som är trygg, säker och viktbärande så alla kan rida ut på den. Båda sorter skall finnas, båda ha bra lynne och rena gångarter samt var lättränade och lättlärda, tycker jag.

En bra häst är en bra häst om den är svart eller silversvart. Vi råkar ha 6 bra hästar med silverfärg, 5 silversvarta och en silvermusblack, och säkert kan någon ondgöra sig över det. Men har man ett sto eller en hingst som är bra och är silverfärgad samt avlar på det djuret, ja då blir det ju en del bra silverfärgade avkommor! Men jag har också 6 svarta och en musblack. Mina hästar är alla omtyckta och det har med deras personlighet och egenskaper att göra, inte med färgen. Favoritstoet är svart medan favorithingsten är silversvart och favoritvalacken är svart.

josse skrev:
Jag har en svart häst, men om jag fick välja färg så skulle jag gärna ta en anna färg :p (det låter somom man ska köpa bil, jag hör det själv)

Däremot kan det kanske vara så att om man som stoägare ska betäcka och inte riktigt är så noga med att ta en häst med bästa blup, så kanske man väljer en hingst som är helt Ok, men med en fin färg, det ena behöver ju inte utesluta det andra :smirk:

Jag är mer förvånad över de som väljer en hingst som har de abolsut högsta poängen på bedömningen, jag menar det är ju ingen garanti att just den hingsten passar ens eget sto...

Men det är väl så att färgen är väldigt lätt att se, och därför kritisera, herregud folk ska ju alltid klaga när de blir avundsjuka eller inte har ngt annat att bekymra sej över :o

Jag måste hålla med dig! För den delen tycker jag det är trevligt om det fanns lika många av alla färger så blev det ju rättvist, eller? :D

Jag är bara lite tanspridd och svarade igen på ditt inlägg som jag tyckte var bra.... tråden är ju gammal och jag kände inte igen den genast... :o

Har ingeting med tråden att göra egentligen men jag ville bara berätta om det är ngn som har missat det att Islands högst bedömda 4-åriga hingst i år är silversvart (8,54 för ridegenskaper om jag minns rätt). Han heter Glymur frá Innri-Skeljabrekku och hans pappa är Gaukur frá Innri-Skeljabrekku, som väl bor i Sverige nu.

Mist skrev:
Har ingeting med tråden att göra egentligen men jag ville bara berätta om det är ngn som har missat det att Islands högst bedömda 4-åriga hingst i år är silversvart (8,54 för ridegenskaper om jag minns rätt). Han heter Glymur frá Innri-Skeljabrekku och hans pappa är Gaukur frá Innri-Skeljabrekku, som väl bor i Sverige nu.

Ja det gör han och det är en GÖRMYSIG häst med härligt lynne och enorm lång, tjock man! För den delen är hans ägare lika trevlig! Om jag inte har fel så har Glymur höjt poängen ytterligare till 8,67, tror jag det var.

tycker man om hästen och är nöjd med den....betyder den allt för en och man älskar den då finns det ingen färg på den....även den "fulaste" färg skimrar vackert och utstrålar glädje om man älskar den hästen för hur den är inte hur den ser ut....vet ni inte att skönhet kommer innifrån.

Men det ska ju tilläggas att för den som inte känner hästen så ser ju den bara en ex svart häst som står där längt bort i hagen o ser allmänt tråkig ut.

Taggad skrev:
varför är det så svårt att acceptera hästar med bra färg och gångarter? jag vet, man ska inte avla på färg, men är det inte bara folk med svarta hästar som tycker så? :confused: jag menar, det finns ju många bra hästar med fin färg, men fel ryttare, och några hästar med vanlig färg och rätt ryttare. En liten undran bara....

Jag har lite svårt att förstå problemet. "Fin" eller "bra" färg är ju upp till betraktaren enligt ett känt ordspråk! Färgen bör ju vara helt fristående från ridegenskaperna...

Och jag måste säga att det vore skräptråkigt om alla islandshästar år 2030 skulle vara svarta ELLER bruna ELLER silversvarta ELLER brunskäckar ELLER vindotter... Jag vill ha islänningar med alla olika färgerna! :love:

Det viktiga är väl ändå att vi behåller MÅNGFALDEN inom färgerna. Och då måste ju förmodligen några uppfödare vara "färg"-medvetna i val av hingstkandidater och ston...

Och varför skall man inte få avla på färg som ett kriterium om man vill det? :confused:

Om man använder det som ENDA kriterium, då är det ju tveksamt... Annars är det välan helt OK. Var och en måste ju få bestämma själv hur man bedriver sitt avelsarbete inom de regler som finns uppställda!

Håller med Sjoberga, det är mågfalden färger som är kul, att fösa en hjord på kanske 60 hästar med alla möjliga färger över svart lavasand (färgerna blir så snygga mot det svarta) och se dem med alla de olika färgerna glittra i solen.... det är underbart. Konstantskimmelfärgen har varit "utrotningshotad" här på Island men för några år sen bildades en förening för att bevara färgen och deras mål har bla varit att få fram en 1:a klass hingst (lyckades i år). De bad avelschefen på Hólar om hjälp, föreslog att de skulle använda några av de förstklassiga avelsstona som finns där för att få fram bra konstantskimmlar och "rädda" färgen, men de fick bara ett dj... trist svar att de fina Hólastona skulle minnsan inte användas til sånt!!!!

Har följt med avelsdiskussioner bla här på buke och undrar över en sak. Kan ni som vet mer berätta för en novis...

Utdrag ur SIF:s avelsmål:

"... samt den stora färgvariationen måste alltid bevaras."

Bedöms fägen på avelsbedömning? Dvs premieras ovanliga färger?

Som jag ser det bör häst med ovanlig färg godkännas med lite sämre gångarter. Om färgen inte har någon betydelse så har den ju ingen betydelse, med stor risk för likriktning. Vilket inte är enligt med avelsmålen, som jag ser det...

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: MML
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka