Abortvirus!!!

Sv: Abortvirus!!!

Har man ett dräktigt sto bör man absolut vaccinera anser jag. Lägg frågan på avel istället så får du mer och bättre svar än här.

Abortvirus eller virusabort är väl samma sak?!

Ja, man kan vaccinera, men det ger inte 100%-igt skydd. Kan dock ändå vara värt att göra det om man står i ett stall med tävlingshästar etc. Har dessutom för mig (men kan ha fel) att smittan är luftburen, så då kan det vara ännu bättre att ge vaccin.

När jag vaccinerade mot detta för några år sedan var dock rutinen att man måste ge flera gånger i en viss intervall, så det kanske är försent att göra det nu (om hästen nu är dräktig).

jag har hittat en massa trådar gällande detta nu i efterhand och det finns ett vaccin mot både abortvirus o influensan. hon är inte dräktig ännu men ska på betäckning längre fram. Tack så mycket.

Det stämmer det som du skrivit, det finns kobinerat vaccin mot både flunsa och abortvirus. Vaccinera mot abortvirus tycker jag blir en mer självklar sak att göra, och det är ej dyrt. Vi har ej haft ston, men min förra valack vaccinerade vi mot abortvirus, då risken finns att även dom kan få det, även om det är vanligast på ston. Vaccinet skadar inget, så då tyckte vi att vi även kunde vaccinera valacken.

virusabort är en av tre former av rhinopneumonit (ett herpesvirus).
de andra två formerna är en respiratorisk form, där hästen får förkylningssymtom (vuxna hästar som haft viruset visar ofta inga symtom), och en centralnervös form där hästen får förlamningssymtom och kan få ataxi av det.

Om man har ett dräktigt sto som ej är isolerat från tävlingshästar tex bör man vaccinera ja. man vaccinerar i månad 5, 7 & 9.
Jag var dock kall & vaccinerade inte, det gick bra ändå.

Har idag vaccinerat med eqieffa, stavas nånting ditåt och detta gör man innan dräktigheten, idag o om 4-6 veckor och sen i andra halvan av dräktigheten.

kryptisk skrev:
Hur visar sig abortvirus på valacker?

Jag är ej säker eftersom jag inte sett det i verklighet om man säger så, men jag har hört att de kan bli vingliga, alltså svårt med kordinationen, sämre aptit, svettningar, darrningar etc. Men som sagt, det är ej så vanligt men om det finns vaccin så varför inte ta chansen att spara hästen från sjuldom. =)

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka