Abortspruta

C

Clintan

Vår tax har parat sig med vår basset griffon tik. Hon har bara löpt en gång förut när hon var 2 år, nu är hon 4 och första gången märkte vi det direkt för jämten blev helt galen, taxen visar aldrig något förrän tiken är helt redo. Denna gång märkte vi inget förrän hon ställde upp sig för taxen för 2 v sedan och verkade villig, jämten är numera kastrerad så han bryr sig inte, höll dem då åtskillda. Satte ihop dem i början på veckan igen och de verkade inte intresserad av varandra tills igår, då de helt plötsligt satt ihop.:crazy: Pratade med svärföräldrarna, som han kennel och de sa att det inte var bra med abortspruta, varför blev jag inte klok på. Själv känner jag att jag inte orkar med valpar nu, då jag har en liten bebis och så är jag emot blandrasavel. Min sambo säger att det nog inte blir några problem att bli av med valparna eftersom bägge hundarna är duktiga jakthundar och han vet ev några som skulle vara intresserade. Raserna är ju inte helt olika, de är av samma storlek, bägge strävhåriga och används till samma sort jakt.
Några frågor ang abortsprutan:

Biverkningar?

Hur lång tid efter parning ska den tas och när ska den senast tas?

Sv: Abortspruta

Gav abortspruta åt min gammeltik för flera år sedan. Hon klarade det bra. Det jag hört om är att dom kan få livmoderinflammation av det. Har dock också hört att risken är liten.

Personligen skulle jag föredra abortspruta framför oönskade valpar.

Bäst är att vänta 28 dagar, ta ett ultraljud och se om hon är dräktig. Sen kan tiken få abortspruta.

Jag skulle göra som KickiH skriver, annars riskerar du att spruta en tik i onödan ( om du är osäker på valpar eller ej )

Ok, så kommer jag nog att göra. Får prata med sambon om vad han tycker. Har en jättebra veterinär så jag får väl ringa henne höra. Sambon tror ev att hon inte blir dräktig, dels för hon inte löper normalt plus att hon för tillfället är väldigt mager, äter dåligt och springer mest rundor. Har aldrig varit med om en hund som är "så full i spring".

I alla händelser är riskerna med en valpning större än de med abortsprutan.

Om man anvænder anti-progesteron, vilket iaf ær vanligast hær i Danmark, kan man spruta tiken ænda fram till dag 45. Men effekten ær bættre ju tidigare i dræktigheten man sprutar och det ær dessutom mer skonsamt før tiken. Så som Kicki sæger kan man vænta tills dræktigheten ær konstaterad innan man sprutar.

Det dær med økad risk før livmoderinflammation har jag inte hørt, det gæller væl p-sprutor? Jag har lite svårt att se varfør ett medel som nedsætter progesteron-nivån skulle orsaka livmoderinflammation eftersom det ofta orsakas av just høga progesteron-nivåer efter løp.

Det finns en risk för partiell abort om man inte sprutar tidigt vilket innebär att man då bör kontrollera resultatet.
Två ultrajlud plus två behandlingar blir många tusenlappar förutom att det är jobbigare för tiken att klämma ur sig 28 dagarsfoster än 5 dagarsfoster.
PL

Så mao ær det bættre att spruta direkt før sækerhets skull?

Håller med Peter, omdu är säker att det har skett en parning - ta sprutan. Inte trevligt att ta reda på foster...

Min kompis gav sin greyis tik en spruta nu i veckan, eller två var det. iaf så hade det kommit lite på pälsen,vilket inte är bra för kvinnfolk att få isej då det kan resultera i sterilitet...bra att veta iaf

Det är iofs oekonomiskt av mig att resonera så, vi skulle dra in bra mkt mer pengar om vi körde dubbla ultraljud.
PL

Ett alternativ är ju också att ta vaginalskrap för att se var i löpet tiken är, och på så sätt värdera hur stor risken är att hon verkligen är dräktig. Sen är det optimala egentligen att göra en progesteron-mätning innan man sprutar, eftersom sprutan är effektlös och onödig om det inte skett någon ägglossning. Men hur värt detta är om man ser till den ekonomiska biten kan jag inte uttala mig om eftersom det inte är något som våra reproduktions-lärare lägger någon större vikt på... :angel:

Det är iofs oekonomiskt av mig att resonera så, vi skulle dra in bra mkt mer pengar om vi körde dubbla ultraljud.
PL

Min ungtik har konstaterats varit dräktig men troligtvis resorberat spontant och jag har blivit rekommenderad att ta tre sprutor (en igår, en idag och en nästa fredag). Gjorde ultraljud igår och "måste" göra ett nytt nästa fredag med. Så nog går det att dra in pengar...

Senast ändrad:

Så det bästa för tiken (och även ekonomin) är alltså att ge henne en abortspruta direkt (måndag)? Vad händer när hon fått sprutan, antar att hon får en blödning, men får hon det även om hon inte är dräktig? Får ringa min veterinär på måndag och höra. Man måste inte vänta på att hon löpt färdigt, vet inte exakt när hon gör det eftersom hon inte visar löp. Vad kostar ungefär en abortspruta och vad kostar ett ev ultraljud?

Ger du tiken en spruta nu kommer hon att löpa om direkt och få en ny ägglossning och en ny risk för tjuparning....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten...
2
Svar
24
· Visningar
3 641
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 358
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka