• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kristalia
  • Startdatum Startdatum
K

kristalia

Hur vanligt är det att man gör abort på Ston? Det är väl så som det är med människor att ju längre tiden går ju mera komplikationer det bli. Hur går det till i så fall?

Sv: Abort

kristalia skrev:
Hur vanligt är det att man gör abort på Ston? Det är väl så som det är med människor att ju längre tiden går ju mera komplikationer det bli. Hur går det till i så fall?
Om man har en oönskad betäckning (tjuvbetäckning t.ex.) på sitt sto kanman ge den en "abortspruta" d.v.s. samma sorts spruta som när man sprutar igång ett sto, som ej behagar visa brunst (prostaglandin, finns som naturligt (Dinolytic (R)..) och syntetiskt (Pregnyl (R)..)hormon, där jag personligen föredrar det naturliga hormonet)....
Minns inte på rak arm hur länge man kan ge den som aborterande spruta, men gissningsvis är det upp till 45: e dygnet c:a eftersom ägget därefter fastnar på livmoderslemhinnan, medan det mellan 20:e och 45:e (c:a) dygnet vandrar fram och tillbaka.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka