Aachenrem på rundsydda träns?

Etoile

Trådstartare
Efter att ha kikat i en tråd om någon som beställt en nosgrimma så kom jag på en sak..
Denna personen hade ett rundsytt träns som var jättefint, och en bred nosgrimma och det var också fint. Men sen kom det en helt vanlig aachenrem, som verkligen inte passade till resten. Hur brukar det vara när man köper rundsydda träns, kan man inte få en smal aachenrem eller t.o.m. en rundsydd (om det går)? Såg inte alls snyggt ut (enl. mig) när det var en vanlig aachenrem på detta tränset.

Sv: Aachenrem på rundsydda träns?

Tycker dom flesta aachenremmar brukar vara platta även till rundsydda träns. Har dock en rundsydd till mitt globusträns så finns gör det.
Tycker att det är snyggast med rundsydd aachenrem till nosgrimmor om dom inte är xx-vida. Då ser en rundsydd aachenrem "pluttig" ut på nåt sett och med tanke på att min häst har ett så litet huvud så är en sån nogrimma inte snygg på henne då den skulle ta över hela huvudet...

Senast ändrad:

En rundsydd achenrem skulle inte jag vilja ha. Det måste bli ett obehagligt tryck ifrån den tycker man.

Själv tycker jag att det är snyggt med vanlig rem trots att resten är rundsytt. Och jag har aldrig sett en rundsydd achenrem så jag tror inte att det är ssk vanligt. På mitt rundsydda så är det platt.

Okej, jag har aldrig sett en rundsydd aachenrem, skulle vara kul om du ville lägga upp en bild när du får tid över :idea:

Nej, jag har som sagt aldrig sett någon. Men det jag har sett är att alla remmar på ett rundsytt är väldigt smala, men sen kommer det en aachenrem som är helt bred och platt, inte snyggt alls :crazy:

Rundsydd aachenrem känns inte som någon hit, borde väl bli ganska "vasst".

Men spelar det någon roll hur remmen ser ut då? Den plockar man ju bort när den inte längre behövs...;)

självklart måste den remmen vara platt! varken snyggt eller bra om den är rund... :crazy:

har sett det på enstaka hoppträns, men då är själva nosgrimman rund och smal också. skulle inte min häst ville ha runt nosen iaf...

på mitt rundsydda så är inte aachenremmen bredare än sidostyckena, utan det är ungefär samma bredd. tycker inte der ser konstigt ut..?
17208285_edited.jpg

Senast ändrad:

Humm.. nä på ditt träns såg det inte konstigt ut.
Det tränset jag tänkte på är det i tråden "Nu har nosgrimman kommit".

Min är då inte det minsta vass! Fast då är hela tränset väldigt mjukt och jag drar inte direkt åt för kung och fosterland heller utan har remmen mest för att bettet ska ligga stadigare.

Ska se om jag kan hitta en bild...

självklart måste den remmen vara platt! varken snyggt eller bra om den är rund... :crazy:

skulle inte min häst ville ha runt nosen iaf...

Varför skulle det inte vara bra? Det måste ju ge samma effekt som en tunn platt achenrem, eller??

/Magini

Jo men trycket blir ju fördelat på en enormt liten yta med en rund rem. Prova själv att dra åt (äv om det inte är så hårt) en rund rem runt ditt smalben och jämför med en platt. Det blir garanterat obehagligare med den runda.

Okej jag kan ta det du säger.. men...

Nu är jag lite ute i fantasins värld här :D men om man gör en bredare rundsydd rem, kan det då bli samma tryckyta som en tunn platt rem? I teorin liksom? :smirk:

Jo det kan du ju, men det hade ju behövts ganska så grov rund rem då för att uppnå samma tryckfördelning som på en platt. Skulle jag tro skall tilläggas ;)

ja precis så är det. tror den ska vara jättejättetjock för att det ska hjälpa.

sen tycker jag inte det ar snyggt heller, räcker med att det andra är rundsytt:p

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 717
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr Jag planerar att beställa ett rundsytt kandar till min häst, men har en del bekymmer för hur jag ska lösa det utan att det passerar...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 470
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈