Aachennosgrimma?

Sv: Aachennosgrimma?

Jag har aachen med snokrem för att min häst tycks gilla det bättre, jag tror det stabiliserar bettet, men den är löst spänd, inte hårt åtdragen. Det har varit olika på olika hästar, en gillade att gå helt utan nosgrimma (men det ser verkligen bonnigt ut:o) så jag låter hästarna avgöra till viss del.
Remont avskyr min häst däremot, det brukar jag ha på en ung häst men den här tyckte inte om det alls. Vid tävling har jag haft engelsk och oftast med snokrem beorende på häst.

Som många har sagt är det en sak hästen kan få bestämma. En del trivs med att den håller bettet på plats och andra gillar den inte, behöver väl inte vara svårare än så.

Jag använder olika nosgrimmor lite beroende på vad jag vill uppnå. Mitt sto är väldigt känslig i sin mun och jag rider därför mkt med remont som håller bettet på plats och stilla i hennes mun.

Jag använder aachen också för att det är bra enligt "min" lära att växla nosgrimma ibland. Jag tycker att aachen är snyggast om jag får välja men det ger fortfarande lite stöd åt bettet via snokremmen.

Engelsk nosgrimma använder jag då och då lite beroende på hur det passar in med vad vi tränar på. Jag vill att hon ska kunna fungera även på det eftersom det krävs senare i hennes utbildning.

Nosgrimman är för mig dels en estetsik detalj och dels ett sätt att hjälpa till att hålla bettet på plats i hästens mun. Annars skulle jag säkert kunna rida min häst utan nosgrimma. Jag spänner den aldrig hårt och jag har aldrig sett/hört/upplevt att den behövs för något annat syfte.

Valacken däremot går gärna och gapar, inte för att man drar i honom, det är nog mer lite ticks för han kan göra det även på lös tygel och problemet kommer och går lite grann. Han rids också växelvis på remont och aachen samt engelsk vid enstaka tillfällen samt då han rids på kandar.

Sedan finns det ju många andra hästar att ta upp från tidigare men det besparar jag er ;)

Nej, jag använder inte snokrem. Endast engelsk nosgrimma. Min häst uppskattar inte att ha nåt som klämmer ihop munnen på henne + stör dom känsliga känselhåren hon har på mulen. (Hon går heller inte att rida på remont.)

Sen hade jag behövt hissa upp bettet minst 2 hål för att få plats med en rem.

Men håller med många andra, jag låter hästen bestämma. Min valack däremot ville gärna ha achen med rem, då det gjorde att bettet stabiliserades lite extra. Då trivdes han.

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Ja det gör jag, spänner den ganska hårt så hästen inte kan gapa för mycket.

jag har kommit på att min häst inte tycker om aachen och pullar träns :/, hos förra ägaren så gick hon med aachen och snok rem, och hos mig så var det pullar nosgrimma som gällde, men på sista tiden så har hon börjat lägga huvudet på sne så fort man tränsat med pullarnosgrimman (oavsett bett och innan man ens spänt grimman). samma sak när jag testade ett aachen träns på henne, bytade då till en remont nosgrimma och en engelsk vilka hon tycker är mycket bättre ^_^. har aldrig tyckt om achen egentligen.

ja hon hade sår förra året så det kanske är det som krånglar nu igen. får ta hit vet så att hon får kollas igenom igen :/.

Använder inte aachennosgrimma. Enda anledningen att ha den är väl för att få hästen att sluta gapa? Och gapar hästen är den inte eftergiven och man måste då lära sig rida den rätt istället för att trycka igen munnen på den. Skapar bara massa spänningar...

Använder ni aachen (med "snokrem") när ni dressyrar?

Nej.

Använder ingen nosgrimma till vardags - vid tävling eller "tjusigare" träning så används engelsk.

Varför/varför inte?

Gillar varken hur aachen fungerar eller hur den ser ut rent estetiskt. Less is more.

Nej, jag använder den inte. Anledningen är att dels tycker jag den är vansinnigt ful och sen ser jag ingen anledning till att använda den. Gapar hästen och man måste snöra ihop munnen på den för det anser jag att det ev kan vara nåt fel på antingen utrustning, ryttarens hand eller hästen... (och ja, jag vet att undantagsfall finns)

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 087
Senast: Reshästen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Veckans tävlingar i Aachen är av stor betydelse för de svenska dressyrryttarna. De två sista platserna till OS i Paris ska delas ut...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sveriges OS-lag i hoppning, dressyr och fälttävlan är nu – nästan – klara. Läs namnen på de som representerar Sverige vid OS här. Två...
Svar
0
· Visningar
112
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kraftsamling och långsiktig satsning på svensk dressyr presenterar Svenska Ridsportförbundet ett nytt upplägg för...
Svar
0
· Visningar
58
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI