A2-smitta och travtävlingar!

Linna

Trådstartare
Vad tycker ni om att dom kör travtävlingar trots att det är konstaterat A2 i ett stall på banan?:eek:
Det finns en annan travbana utan Sjuka hästar som kan hålla i tävlingarna i stället..
Och....Skulle ni anmäla och starta på en bana där ni vet att det finns hästar med A2?:confused:

Sv: A2-smitta och travtävlingar!

Jag skulle nog känna mig lite sur om det uppkommit & ingen informerat om A2 smitta. Personligen skulle jag inte anmäla om jag visste att det förekom smitta på banan. Men A2 kan juh smittas lite varsom, eftersom det är luftburet.

Fattar inte vaför dom kör på Umåker trots konstaterad A2 på banan. Smittan är ju luftburen så nog tusan kan den smitta trots att man stängt stallet för tävlande gäster.:eek: För någon vecka innan var smittan konstaterad på Solänget och där var det tävlingar ett par dagar innan med gästande hästar.

Skulle vara mycket bättre att flytta V65 tävlingarna till Skelleftetravet!

Senast ändrad:

Jo jag håller med dig! Jag har ett lopp till min häst nästa fredag (18) men jag kommer inte att anmäla tycker det är fullkommligt vansinne att köra tävlingarna även då!
:bump:

banorna vill ju ine förlo en travdag och kör ju därför. tråkigt men sant...

men jag hade strykt om det var min, fast smittan kommer ju förr eller senare. gemensamma trnasporter osv ger ju stor smittorisk

Jo visst man kan ju inte undvika smitta i all oändlighet men att åka till en stallbacke där man vet att det finns smitta känns ju väldigt onödigt när det finns andra alternativ.. Sen är det väl inte så kul att köra en tävlingsdag med massor av strukna hästar för det kommer det ju säkert att bli!

Jag anmäler inte om jag vet att det finns smitta. Likaså undviker jag att anmäla om smitta går på intilliggande banor.
Har jag redan anmält och smitta finns så stryker jag direkt. Obönhörligt.

de där me a2 viruset lär komma till dom flesta travbanorna ändå, utan att man startar sin häst eller ej på en bana med viruset. de kryllar me folk på en bana o så åker dom hem me sin häst o sen åker dom till en annan bana eller så besöker dom ett stall o så vips så har smittan flyttat sig från plats a till b och c och sen finns de överallt. har själv jobbat på en travbana där vi fick viruset pga att där va en häst som åkt samma transport som en smittad häst. men visst ja skulle stryka min start häst men desällan hästägarna bryr sig om de, så länge hästen springer in pengar åt dom så e de bra.

*kl*

jag tycker det är otroligt dåligt att dom inte kan ställa in loppen (& skjuta upp dem) på t.e.x. umåker där smittan fortfarande blomstrar!

Jag tycker dom borde ställa in tävlingarna om dom vet att det finns A2 på banan självklart kan man få med sig smitta ändå men dom vet ju!
Jag tror säkerligen att smittspridningen skulle minska om man gjorde så alt. flytta tävlingarna till en annan bana.. Det är väl inte så kul heller att köra trav med lite anmälda hästar och många strykningar..

precis! men det är så synd att det bara handlar om pengar, och sen går dom ut i pressen och säger "vaccinera era hästar". jag menar, det hade ju kanske inte spridits lika häftigt om dom bommat igen banan!

som på umåker, förra veckan hade dom stängt hela veckan förutom på söndagen då det var trav, måndag stände dom igen pga. smittorisk och har öppet idag för trav!!!

det är ju bara tragiskt!!

Jo mycket! jag hade ett lopp där idag som jag kunde ha anmält till hade dom flyttat travet till skellefteå så skulle jag ha anmält..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 046
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka