A1 jämfört med A2

Sv: A1 jämfört med A2

vad täcker A2 då?

Vad gör att endel har sina hästar A2 försäkrade istället för A1?

Senast ändrad:

A1 är liv med användbarhet, A2 enbart liv (i princip får du ut på denna om hästen dör knall och fall eller skadas så illa så att den måste tas bort direkt).

Läs försäkringsvillkoren på respektive bolag, där står det exakt vad som gäller!

Jag har satt min quarter i enbart A2 och vet vård idag. Det sparar jag nästan 5000:-om året på.

Skillnaden är att jag inte får något om hon måste triangelmärkas eller avlivas pga skada som ej är akut.

Det är väl bara Folksam som fortfarande använder begreppen, de flesta andra bolag har en mycket mer flexibel mix av försäkringar idag.

Så här klassar Folksam enligt sin hemsida:

Fullständig livförsäkring A1
Gäller för alla sjukdomar och skador som kan drabba din häst. Kan tecknas för alla hästar, utom de som tränas för och deltar i trav- och galopptävling.

Begränsad livförsäkring A2
Detta är en ren "dödsfallsförsäkring". En billig och bra försäkring som kan tecknas för alla hästar.

Begränsad användbarhetsförsäkring A6
Grunden utgörs av A2-försäkringen som har byggts på med ett skydd för vissa skador och sjukdomar. En billig försäkring i förhållande till sin omfattning. Kan tecknas för alla hästar.

Användbarhetsförsäkring för avelsto A7
Grunden utgörs av A2-försäkringen, som har byggts på med ett skydd för vissa skador och sjukdomar. En unik försäkring som lämnar ersättning för förlorad användbarhet som avelssto.

Det är väl bara Folksam som fortfarande använder begreppen, de flesta andra bolag har en mycket mer flexibel mix av försäkringar idag.

Visst är det så att de gamla begreppen inte används längre, men principen är ju densamma även om försäkringarna kallas något annat än tidigare.

Visst är det så att de gamla begreppen inte används längre, men principen är ju densamma även om försäkringarna kallas något annat än tidigare.

Anledningen att jag vänder mig mot de gamla begreppen är att det ger ett "slarvigt" språkbruk som kan göra att man inte korrekt jämför innehållet i försäkringarna mellan bolag. Eftersom det för många rör sig om stora fasta utgifter så är det viktigt att köpa "rätt" försäkring. "Rätt" försäkring beror på många olika faktorer och att bara välja en likadan försäkring som alla andra har kan vara ett riktigt dåligt val.

Av de otaliga trådar som gäller försäkringar kan man ana att hästägare inte kollar sina försäkringar förrän efter att olyckan skett. Det går oftast utmärkt att göra ändringar i försäkringsskyddet om man är uppmärksam på de karenstider som gäller.

Fullständig livförsäkring A1
Gäller för alla sjukdomar och skador som kan drabba din häst. Kan tecknas för alla hästar, utom de som tränas för och deltar i trav- och galopptävling.

Så travare eller f.d travare kan bara försäkras inom de begränsade försäkringarna? Gäller reglerna även om det veterinärbesiktas EFTER att den blivit för gammal för travet och mao inte kommer kunna starta mer? :confused:

Aktiva travare och galoppörer kan inte A1:as.

Däremot f d travare och galoppörer (användning ridhäst) kan A1:as.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022