A1-försäkring på fullbod

Martina_m

Trådstartare
Vad jag förstått det som, är fullblod dyrare att försäkra än exempelvis halvblod. Hur kommer det sig?
Hur mycket betalar du i försäkring för ditt fullblod? Och i vilka summor (liv och vet)?

Sv: A1-försäkring på fullbod

Jag har min i A2. Livförs 25' och vetvård 60' (eller om jag höjde den till det dubbla ..?)
Min står i Agria.
Jag kan återkomma med kronor och ören, eller så tror jag att du kan göra räkneexemplet på hemsidan :idea:

A1 är en försäkring som kallas fullständig, täcker nästan alla sjukdommar.
A2 är en begränsad försäkring, sk dödsfallsförsäkring
Mina hästar har A2 liv 30.000 och A1 veterinärvård 50.000
Kontakta gärna ditt försäkringsbolag så berättar dom hur just deras lösningar ser ut, det skiljer lite mellan bolagen

Förra stoet, 15 K i liv, 120 000 kr i vetvård, utökad vetvård (ingen procentsjälvrisk, täcker resor, mediciner etc). Agria. 9900 kr ungefär (kan återk med exakta siffror)

Nuv valacken, 15 K i liv, 100 000 i vetvård, utökad vetvård (fast självrisk, rehab ingår, mediciner ingår etc). IF. Ca 4500 kr.

Oj det var skillnad!

till TS:

A2 25'
Vet 60' och Agria plus
grundsjälvrisk 2.800 0 % rörlig

årspremie: 5698

Ja det är dyrar att försäkra fullblod för att de har större skaderisk, de är livligare, så se de till mig.

jag har 2 hästar, ett hbl och ett fbl.
båda är försäkrade i agria.
båda har 30.000kr i liv och 60.000kr i veterinärvård.
fullblodet är nästan 2000kr dyrare/år.

Jag har mitt försäkrat i Agria, har en A1, 20 tusen i liv och 60 tusen i veterinärvård. Har även plusförsäkring. Betalar 480 kr i månaden.

Oj det var skillnad!

Det är stor skillnad i försäkringarna med. Agria täcker mer, både att de täcker 120 och IF 100 K. Men även sådana saker som t ex att Agria täcker avlivning punkt, IF täcker avlivning upp till max 3000 kr. Samma sak med mediciner, Agria täcker punkt, IF täcker upp till 300 kr.

Agria har en bra bit lägre fast självrisk, och längre självriskperiod.

Jag hade velat ha Agria om jag fått välja, dvs jag hade gladeligen betalat dubbelt så mkt för att få det extra skyddet.

Det blir överlag alltid orättvisande att jmf försäkringar mellan olika bolag, då de sällan är identiska i detalj. Men vill men inte ha just det specifika skyddet som Agria ger så är det ju bra att veta att lite lägre men ändå ordentligt skydd hos annat bolag kostar si och så mycket =)

(men ja, jag trodde IF räknat fel eller gav mig någon halvårspremie eller något först. Och ombudet 'beklagade' ändå att det blev så dyrt och började kolla på andra lösningar. Jag bara log och tyckte 'det blir bra sådär'. För i jmf med vad jag innan betalat var/är det ju 'ingenting'..)

Jag har mina 3 ston i 12000kr i livvärde på en begränsad livförsäkring (dvs plötslig död eller pga yttrevåld) samt den "stora" veterinärvården för 100000kr hos IF.

Då kostar stona mig 2200/2400/2900kr vardera/år.
Anledningen till att premierna skiljer är att ena stoet är dubbelt så gammal som de andra två samt att den ena har jag utnyttjat försäkringen på = ingen bonus.

Anledningen till att jag har dom i 12000kr är att då ingår foster och fölförsäkring till samma värde vilket också är max ersättningstaket för det.

Samma försäkring eller ja snarlik hos Agria skulle gå på ca 6100kr/sto och år, visserligen hade jag då fått 700kr mindre i självrisk, 20 extra dagar på sjukperioden och 20000kr extra i veterinärvård men jag resonerade som så att eftersom försäkringen blir så mycket billigare i premie kan jag stå ut med att betala nån extra självrisk. Skulle de dessutom behöva veterinär vård för över 100000kr så skulle jag nog seriöst fundera på om det inte vore bättre att avliva.

Jag valde bort Folksam och Sveland eftersom jag ville ha fast självrisk.
Har inte haft nån halvblod försäkrat på länge så jag vet inte riktigt prisskillanderna men jag gissar på att i mina försäkringar hade jag säkert haft en 500 billigare om de hade varit hbl.

Jag valde bort Folksam och Sveland eftersom jag ville ha fast självrisk.
Har inte haft nån halvblod försäkrat på länge så jag vet inte riktigt prisskillanderna men jag gissar på att i mina försäkringar hade jag säkert haft en 500 billigare om de hade varit hbl.

Nu vet jag inte när du tecknade, men Sveland erbjuder numera fast självrisk med.

Gör dom? Så bra.

Den första tecknade jag i feb -06 sen gjorde jag om den i mars -07när jag tecknade försäkring nummer 2.
Jag teckande den sista försäkringen i juli -07 men då kollade jag inte ens på andra bolag utan tog bara samma som de andra två damerna har.
Men jag tror fortfarande IF är betydligt mycket billigare än Sveland så nåt byte är inte aktuellt just nu. Däremot är det ju intressant att veta inför våren när fölungarna fötts!

Mm, det de dock tyvärr inte har (än iaf) är att mediciner även på receot ersätts, veterinärens resor, avlivning och 'sånt' som både IF och Agria ju ersätter (dock med något olika omfattning). Tyvärr.

Tror de började med fasta självrisken förra året Sveland, men inte säker, det är hyfsat nytt men inte 'nytt-nytt'. Dock har de marknadsfört det synnerligen dåligt. Min arabvalack är ju Svelandförsäkrad, och jag fick ingen info så direkt från Sveland om att de har fast självrisk, utan fick reda på det första ggn på någon mässa där jag snodde en broschyr.

Förra stoet, 15 K i liv, 120 000 kr i vetvård, utökad vetvård (ingen procentsjälvrisk, täcker resor, mediciner etc). Agria. 9900 kr ungefär (kan återk med exakta siffror)

Nuv valacken, 15 K i liv, 100 000 i vetvård, utökad vetvård (fast självrisk, rehab ingår, mediciner ingår etc). IF. Ca 4500 kr.

Vad är det för sjilnad egentligen? mer än priset. Förstod inte det där med självrisken.

Läste att du även skulle valt agria istället för IF om du fått välja, vad är det de har för extra skydd? Kan du förklara lite djupare? (har lite svårt att förstå :angel:)

Verkligen en djungel det där med försäkring.

Tack för alla svar!

Aha nä men iom att jag kollade i våras och det skillde så mycket så jag brydde mig inte ens om att kolla vid nästa tillfälle.

Däremot kollade jag för skojs skull på försäkring till mina kommande föl. 25000kr i beg liv och stora veterinärvården, fast självrisk på 2800kr ger en kostnad på 2221kr/år hos Agria medans hos IF kostar den 3389kr/år (25000kr i sporthäst samt vet extra, självrisk på 2500kr)
Så där var helt plötsligt Agria billigare?
Ändrade man från halvblodskorsning till fullblod sjönk priset med ca 350kr hos IF på ovanstående försäkring :confused:

Skrev du in dem som föl? En del bolag har ju rätt häftiga rabatter för föl, vilket gör det lite knas att jämföra? SVeland har i sin Juniorförsäkring 50% rabatt på premien t ex. Ser ju sjukt billigt ut när man jämför vid tecknande då, men några år senare kan det ju vara helt annorlunda.

Men det är en djungel därute, helt klart.

Vet att hos Agria så arabiskt fullblod och halvblod ligger i SAMMA rasgrupp. Men exakt samma försäkring, exakt samma häst så var det betydligt dyrare med halvblod än arab. Jätteknasigt.

Vad är det för sjilnad egentligen? mer än priset. Förstod inte det där med självrisken.

Läste att du även skulle valt agria istället för IF om du fått välja, vad är det de har för extra skydd? Kan du förklara lite djupare? (har lite svårt att förstå :angel:)

Verkligen en djungel det där med försäkring.

Tack för alla svar!

Självrisken är hos Agria som lägst 1800 kr (om de inte höjt igen), hos IF är lägsta 2500 kr. (Man kan givetvis välja högre självrisk med om man vill). Dvs du får betala mer per självriskperiod hos IF än hos Agria.

Självriskperioden, dvs den period som självrisken gäller, är hos IF 100 dagar, och hos Agria 125 dagar. Dvs om du har en skada som kräver flera behandlingar och drar ut på tiden t ex, så har du hos Agria 25 dagar (dvs dryga 3 veckor) 'längre tid' innan du behöver betala ny självrisk.

Som ett exempel. Hästen skadar sig och är in till klinik. Det kostar 5000 kr. Har du Agria får du betala 1800 kr för det besöket. Har du IF får du betala 2500 kr för det besöket.

Hästen behöver en ny behandling efter 2 månader, 60 dagar. Det besöket kostar 5000 kr. Du betalar ingenting i något av bolagen.

Sen behöver hästen ännu en behanding efter ytterligare 60 dagar, dvs 120 dagar efter första behandlingen. Det besöket kostar 5000 kr. Har du Agria betalar du ingenting för det, har du IF betalar du en ny självrisk, dvs 2500 kr.

Så i just DET hypotetiska fallet så betalar du ur egen fick 2500 kr totalt om du har Agria, och 5000 kr totalt om du har IF.

Båda försäkringarna i sin utökade form täcker medicin. Agria täcker det utan tak, annat än vetvårdstaket 120 000 kr. IF täcker upp till 3000 kr. Så en kur med dyr medicinering gör att du hos AGria inte behöver betala någonting, medan du hos IF får betala det som överstiger 3000 kr.

Samma med avlivning. Agria ersätter det utan tak annat än veterinärvårdstaket. IF ersätter det upp till 3000 kr. Om du avlivar hemma med lantbrukstjänst a 3900 kr så betalar du ingenting om du har Agria, har du IF får du betala 900 kr själv. Om du avlivar på klinik a 6 800 kr så har du Agria betalar du ingenting själv, har du IF får du betala 3 800 kr själv.

Som du ser så kan det innebära ganska stora pengar det skiljer på om man har maxat otur (som jag tyvärr har alltför god erfarenhet av). Dock är Agrias premie (iaf för mina fbl) BETYDLIGT dyrare än IF: premie. Och där får man fundera på om det är värt XXX kr mer år, i mitt fall 4500 kr/år för att ha det där extra skyddet OM något hände`?

För mig, som haft djävulsk otur (fått ta bort flera hästar efter långa och kostsamma skadeperioder, som inkluderat både operationer och många, många återbesök och behandlingar, men det har slutat i avlivning.) så är det utan minsta lilla tvekan värt att ha det extra skyddet. Men för någon förskonad från skador, någon som har en liten sparad peng att ta av OM olyckan är framme etc, så kan det ju kännas onödigt. Man måste ju också tänka på att om man har otur FÖRSTA året så ja då 'lönar' det sig absolut att ha i det dyrare bolaget. Men om det går åt skogen TIONDE året, då har man betalat (i mitt fall) 45 000 kr mer än den billigare försäkringen, och så mycket 'tjänar' man ju inte på att ha den dyrare.

För mig är det som är A och O att jag i alla lägen ska VETA rent mentalt att jag har råd att ge hästen den behandling som krävs, de mediciner som krävs, och att OM den måste avlivas tillslut, då kan jag välja det sätt som känns bäst, utan att behöva fundera på om jag har råd eller inte. Dvs jag köper känslomässig 'trygghet' med den dyrare premien. (Och hitills har den tyvärr lönat sig med.. =/

Så jag skulle vilja ha Agria om jag kunde välja. Dock byter jag aldrig bolag på en redan försäkrad häst, så sen jag fick ta bort fblstoet i november (stod i Agria) har jag haft två i Sveland och en i IF. (Och from i förmiddags har jag en i Sveland och en i IF.. )

Ja nu kunde jag ju inte skriva in dom födda i maj som dom kommer blir utan det blev 2008-01-01 som född datum, det kan ju blivit nåt knas med det.
Ska kolla närmre sen, vet att agria hade rabbat på fölförsäkringen när man hade modern försäkrad där, men det var ju några år sedan :)

När jag tecknade försäkring på hunden när hon var valp så hade Sveland jätte mycket billigare försäkring fram tills valpen blev 1 år, sen blev den ca 3 ggr dyrare så då bytte jag bolag.
Vill också minnas att jag läst någonstans att Svelands fölförsäkring är mycket förmånligare än andra bolag - åtminstone första året.
Det känns lite extra viktigt med rätt försäkring från första början på fölungarna eftersom då får man väl sån dolda fel försäkring och sån med som känns extra bra när man ska sälja sen..

Nåja det ska jag funderar på och kolla upp när jag ligger i stallet och fölvakar. Det är ju ett tag kvar :D

Ja precis, dolda felskyddet är trevligt att ha =)

Du kan ju prova skriva att de är födda 1998 (dvs 10 år gamla), så får du ju iaf ett hum om hur det kommer skilja sig sen.

OK, vad gäller med A2, i förhållande till A1?

En A:1 försäkring ger ersättning även för förslitningsskador medans en A:2 försäkring endast ger ersättning vid akuta skador.

Det finns inte en tjans att försäkra i A:1 på ett fullblod som står i träning och är en s.k tävlings galoppör vilket man lätt kan förstå.

Köper man som privat person en f.d. Galoppör som varit i träning så kan man göra en veterinärbesiktning och sedan efter sex månader en ny besiktning och är allt då ok och den används som "ridhäst" så vet jag flera bolag som ger klartecken till att A:2 an läggs om till A:1 om man så önskar (och har råd med den premien).

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 504
Senast: Sofie.S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 155
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka