Sv: A1-försäkring på fullbod
Vad är det för sjilnad egentligen? mer än priset. Förstod inte det där med självrisken.
Läste att du även skulle valt agria istället för IF om du fått välja, vad är det de har för extra skydd? Kan du förklara lite djupare? (har lite svårt att förstå
)
Verkligen en djungel det där med försäkring.
Tack för alla svar!
Självrisken är hos Agria som lägst 1800 kr (om de inte höjt igen), hos IF är lägsta 2500 kr. (Man kan givetvis välja högre självrisk med om man vill). Dvs du får betala mer per självriskperiod hos IF än hos Agria.
Självriskperioden, dvs den period som självrisken gäller, är hos IF 100 dagar, och hos Agria 125 dagar. Dvs om du har en skada som kräver flera behandlingar och drar ut på tiden t ex, så har du hos Agria 25 dagar (dvs dryga 3 veckor) 'längre tid' innan du behöver betala ny självrisk.
Som ett exempel. Hästen skadar sig och är in till klinik. Det kostar 5000 kr. Har du Agria får du betala 1800 kr för det besöket. Har du IF får du betala 2500 kr för det besöket.
Hästen behöver en ny behandling efter 2 månader, 60 dagar. Det besöket kostar 5000 kr. Du betalar ingenting i något av bolagen.
Sen behöver hästen ännu en behanding efter ytterligare 60 dagar, dvs 120 dagar efter första behandlingen. Det besöket kostar 5000 kr. Har du Agria betalar du ingenting för det, har du IF betalar du en ny självrisk, dvs 2500 kr.
Så i just DET hypotetiska fallet så betalar du ur egen fick 2500 kr totalt om du har Agria, och 5000 kr totalt om du har IF.
Båda försäkringarna i sin utökade form täcker medicin. Agria täcker det utan tak, annat än vetvårdstaket 120 000 kr. IF täcker upp till 3000 kr. Så en kur med dyr medicinering gör att du hos AGria inte behöver betala någonting, medan du hos IF får betala det som överstiger 3000 kr.
Samma med avlivning. Agria ersätter det utan tak annat än veterinärvårdstaket. IF ersätter det upp till 3000 kr. Om du avlivar hemma med lantbrukstjänst a 3900 kr så betalar du ingenting om du har Agria, har du IF får du betala 900 kr själv. Om du avlivar på klinik a 6 800 kr så har du Agria betalar du ingenting själv, har du IF får du betala 3 800 kr själv.
Som du ser så kan det innebära ganska stora pengar det skiljer på om man har maxat otur (som jag tyvärr har alltför god erfarenhet av). Dock är Agrias premie (iaf för mina fbl) BETYDLIGT dyrare än IF: premie. Och där får man fundera på om det är värt XXX kr mer år, i mitt fall 4500 kr/år för att ha det där extra skyddet OM något hände`?
För mig, som haft djävulsk otur (fått ta bort flera hästar efter långa och kostsamma skadeperioder, som inkluderat både operationer och många, många återbesök och behandlingar, men det har slutat i avlivning.) så är det utan minsta lilla tvekan värt att ha det extra skyddet. Men för någon förskonad från skador, någon som har en liten sparad peng att ta av OM olyckan är framme etc, så kan det ju kännas onödigt. Man måste ju också tänka på att om man har otur FÖRSTA året så ja då 'lönar' det sig absolut att ha i det dyrare bolaget. Men om det går åt skogen TIONDE året, då har man betalat (i mitt fall) 45 000 kr mer än den billigare försäkringen, och så mycket 'tjänar' man ju inte på att ha den dyrare.
För mig är det som är A och O att jag i alla lägen ska VETA rent mentalt att jag har råd att ge hästen den behandling som krävs, de mediciner som krävs, och att OM den måste avlivas tillslut, då kan jag välja det sätt som känns bäst, utan att behöva fundera på om jag har råd eller inte. Dvs jag köper känslomässig 'trygghet' med den dyrare premien. (Och hitills har den tyvärr lönat sig med.. =/
Så jag skulle vilja ha Agria om jag kunde välja. Dock byter jag aldrig bolag på en redan försäkrad häst, så sen jag fick ta bort fblstoet i november (stod i Agria) har jag haft två i Sveland och en i IF. (Och from i förmiddags har jag en i Sveland och en i IF.. )