A1-försäkring på fullbod

Sv: A1-försäkring på fullbod

Två besiktningar:confused: har jag aldrig varit med om. När våra galoppörer sålts har de besiktigats och sedan A:1 försäkrats direkt utan problem.

Du har rätt. Min var inte heller något problem att lägga i A1 efter vetbes. om jag hade velat.

Nu vet jag inte vad Coari skrev, men om det handlade om fbl från banan och försäkring så hade inte heller jag minsta problem att med en fullständig veterinärbesiktning försäkra in i A1 direkt när hästen kom från banan. Det de krävde var fullständig veterinärbesiktning med böjprov och arbetsprov. Sen fick hon frånd ag till annan en A1 utan reservationer.

precis, så gjorde vi också. Om hästen "går igenom" en fullständig besikting varför kräva en till?

Tack för ditt utförliga svar! Nu är det klart i huvudet på mig ;)!
Usch, låter tråkigt att du haft sådan otur med dina hästar. Hoppas du inte behöver användning för din IF-försäkring.

Jag har förstått att man inte bör byta försäkringsbolag på en redan försäkrad häst. Men gäller det även om man köpen en fd. galoppör? För då måste man ju ändå teckna om den, spelar det då någon roll om man samtidigt byter bolag då?

Tack för ditt utförliga svar! Nu är det klart i huvudet på mig ;)!
Usch, låter tråkigt att du haft sådan otur med dina hästar. Hoppas du inte behöver användning för din IF-försäkring.

Jag har förstått att man inte bör byta försäkringsbolag på en redan försäkrad häst. Men gäller det även om man köpen en fd. galoppör? För då måste man ju ändå teckna om den, spelar det då någon roll om man samtidigt byter bolag då?

Det spelar mindre roll, helt klart. Däremot så rent teoretiskt kan det finnas fall då det skulle ha varit en fördel att ha samma bolag, men det är ganska få fall och ska då i så fall i princip handla om att hästen hade någon sjukdom som fanns vid köp/försäkringtecknande men inte hade visat sig än (dvs låg dold).

Men det som man brukar tänka på när man tycker 'byt inte bolag' är ju sådana saker som oftast inte täcks av försäkringen de har på banan iaf. Men förutom vissa saker så även om man har samma bolag som när den var på banan, har man nästan lika dåligt skydd som om man byter försäkring rakt av på en ridhäst, och det försämras minimalt om man byter bolag när man köper från banan. Men skulle hästen visa sig ha en infektion som bryter ut strax efter köp, och man bytt bolag, så kan det göra skillnad. (Brukar vara 20 dagars karens på sådant som inte är olyckshändelse/yttre våld).

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 504
Senast: Sofie.S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 155
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka