A-kassa och mammaledig

Jolanta

Trådstartare
Hej!

Mina dagar håller på att ta slut, och sambon vill vara hemma med Arvid, vilket jag är jätteglad över! (Han har alla sina dagar kvar)

Sambon vill inte vara hemma på heltid, utan ca 50%. Får jag vara hemma 50% mammaledig och gå 50% på a-kassa?

Jag var på¨AF idag och skulle försöka få lite klarhet i det, men tanten som var där menade på att a-kassan inte gillade att man skulle vara mammaledig 50%, för då var man inte tillräckligt tillänglig för arbetsmarknaden. Kan a-kassan neka mig att gå 50% på a-kassa?

Har någon gjort något likande?

Sv: A-kassa och mammaledig

Min man har gjort så. Varit hemma 60% och A.kassa 40%. Har inte varit några problem. Nu ska vi dock snart byta tillbaks så jag är hemma ett par månader till (100%) innan skrutten börjar på dagis.

Vi gjorde så för att jag fick erbjudande om fast tjänst när Elivia var 6 mån (jobbade som vikarie innan). Mannen blev i samma veva arbetslös så det passade oss utmärkt att jag jobbade 60% och han var pappaledig den tiden.

Klart de inte gillar att du tar ut 50% A-kassa, de vill ju inte att du ska ta ut någonting alls! Och hur hårda de är beror nog på vart man bor, för att ha rätt till a-kassa måste man ju söka efter jobb. Och där du bor kanske de inte finns några deltidsjobb?

Kan inte du gå på a-kassa på 100% medans din sambo tar ut 50% FP? De spar ni ju dagar på om inte annat.

Men det kan jag inte göra. Jag kommer vara tvungen att vara med i bemanningsenheten, ochhar jag då 100% a-kassa så kan jag inte tacka nej till jobb när de ringer, eftersom jag ska vara tillänglig för arbetsmarknaden till 100%.

Jobbar då M 50% så blir det ju problem

Tänkte inte på de *smartskaft*

Har oxå lite panik över att dagarna faktiskt inte räcker i evigheter! Att Rasmus dessutom fyller 1 år snart och det är dags att börja hos dagmamma/förskolan var han nu hamnar :eek:

Jag tror jag har glömt bort hur man gör när man jobbar :angel: är ju över 1 år sen jag jobba sist :o

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nog min första dagbokstråd. Vad jag minns. Men just nu tycker jag synd om min själv och behöver kräkas ut min skit någonstans...
Svar
14
· Visningar
1 052
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?