A eller B-ponny?

S

Suskiv

Hur ska man tänk om man ska köpa en ponny till riktigt små barn?

vi ska köpa häst. Det blir en stor ridhäst till mig och en ponny till barnen. Den stora frågan är om man ska satsa på a eller b-ponny. Äldsta barnet är 4½ år. En a ponny passar nu, hon skulle kunna borsta mm själv eftersom hon skulle nå ordentligt. Men när hon börjar bli duktig i ridning så har hon vuxit ur ponnyn, är det så kul att sälja den då? En B ponny är för stor nu, men det är sånna (samt C och D ponnyer) hon rider på ridskolan. fördelen där är att hästen inte skulle vara urvuxen lika snabbt utan skulle passa bra när hon börjat bli duktigare.

I grunden blir det ju mitt ansvar att sköta och motionera hästen (dvs körning för min del). Det känns spontant som det borde vara lättare att hitta bra utrustning till en b-ponny jämfört med en liten a-ponny.

Stallet rymmer endast två hästar så att köpa en a-ponny och sen behålla den samtidigt som man går upp i häststorlek skulle innebära att ett nytt stall skulle behövas.

Sv: A eller B-ponny?

tror att barnet skulle bli ledsen om man säljer, b ponny låter bättre:idea:

Barn sitter bättre på lite större hästar/ponnyer. Större hästar tar normalt längre steg villket gör att barnet inte skumpar lika mycket som en tultig A-ponny. Dessutom om du tänker dig A-ponny ala Shettis så är väl inte en shettis en ultimat barnhäst direkt. Storleksmässigt JA; men inte psykiskt. Dom må vara liten, men i litenheten döljer sig oftast en stor häst.

Barn sitter bättre på lite större hästar/ponnyer. Större hästar tar normalt längre steg villket gör att barnet inte skumpar lika mycket som en tultig A-ponny. Dessutom om du tänker dig A-ponny ala Shettis så är väl inte en shettis en ultimat barnhäst direkt. Storleksmässigt JA; men inte psykiskt. Dom må vara liten, men i litenheten döljer sig oftast en stor häst.

Jag håller med där.

En av mina stallkamrater har två döttrar, de är fyra och nio år men de är väldigt små till växten båda två. De skulle lätt kunna rida på en liten a-ponny men de fick en b-ponny ändå och han passar utmärkt för dem. Dels så kommer de ha glädje av honom en längre tid.

Och sen är det ju det här med att du ska kunna motionera hästen också. För när deras b-ponny hade stått i en månad en gång så red jag igång honom, och det hade jag ju knappast kunnat göra om det varit en liten shettis :D

vi ska köpa häst. Det blir en stor ridhäst till mig och en ponny till barnen. Den stora frågan är om man ska satsa på a eller b-ponny. Äldsta barnet är 4½ år. En a ponny passar nu, hon skulle kunna borsta mm själv eftersom hon skulle nå ordentligt. Men när hon börjar bli duktig i ridning så har hon vuxit ur ponnyn, är det så kul att sälja den då? En B ponny är för stor nu, men det är sånna (samt C och D ponnyer) hon rider på ridskolan. fördelen där är att hästen inte skulle vara urvuxen lika snabbt utan skulle passa bra när hon börjat bli duktigare.

I grunden blir det ju mitt ansvar att sköta och motionera hästen (dvs körning för min del). Det känns spontant som det borde vara lättare att hitta bra utrustning till en b-ponny jämfört med en liten a-ponny.

Stallet rymmer endast två hästar så att köpa en a-ponny och sen behålla den samtidigt som man går upp i häststorlek skulle innebära att ett nytt stall skulle behövas.

Det finns också små b-ponnyer som är bara lite större än shettisar. ca:110cm

Jag tycker inte alls om det här med att ha en häst "att växa i".

Barnen kommer växa ur en a-ponny, ja, självklart. Men den kommer växa ur en b-ponny med och antagligen en c eller d också.

Det är NU som barnen ska få ha roligt med hästen, inte om tre år. Jag menar en 4½ åring, den kan ju rida shettis många år till och jag antar att det finns småsyskon med?

Det ska vara en häst som är lagom i storlek, som barnet kan nå upp att rykta o pyssla med själv. Klart de kommer bli ledsna vid en ev. försäljning, men så är livet. Hästar kommer och hästar försvinner, ibland måste man välja. De kanske inte ens vill rida om några år, de kanske hellre har kvar a-ponnyn och kör den eller inte vill hålla på med hästar alls, vem vet.

Vill du gå i för stora skor nu för att de kommer passa om några år? Vill du rida en häst du inte klarar av nu för att du kommer kunna det när du blir lite duktigare?

Vill du rida en häst du inte klarar av nu för att du kommer kunna det när du blir lite duktigare?

Det ar mer troligt att ett litet barn klarar av att rida en storre ponny eller tom hast an en shettis faktiskt.

Shetlandsponnyer ar oftast for tuffa och egensinniga for en liten osaker ryttare.

Da ar det battre med en storre fyrbening med ett fromt lynne till barnet.

Jag skulle hellre satta upp grannens barnbarn ( som fyller 5 i sommar) pa min gamla nordsvenska hingst pa 146 cm an pa varan busiga lilla b-ponnyvalack som ar ca 115 cm i mankhojd.

/KT

Varför inte hyra en a-ponny? Gärna en som är inkörd för då kan ni ha kul både du och barnen + att ponnyn blir motionerad ordentligt..
Så har jag tänkt göra den dagen jag får barn.. :)
Dessutom så tror jag att barnen har roligare med en häst passar i storlek än med en för stor häst. Spelar ju egentligen ingen roll vad för sort du köper för barnen kommer ju att ngn gång växa ur den och du får sälja..;)

Jag håller med dig. Barnet tycker det är roligare med en ponny som är lagom så att det kan klara mycket "själv". Det får de självförtroende av och lär sig massor.

MEN se till att köp en BRA a-ponny! Det är det viktigaste av allt. Annars tar det död på intresset.
En 4,5-åring kan rida Shettis länge och det finns faktiskt stora a-ponnysar som är ganska rejäla.
En Shettis, förutsatt att man hittar en bra, är kanon att lära sig häst-vett och enklare ridning på.
När det blir dags att finslipa och ev ut och tävla är det bättre med en lite större ponny med de rätta förutsättningarna.

Min dotter som är 10 år kan fortfarande lulla i skogen på våran Shettis. (storleksmässigt, men han är "stor" för att vara Shettis) Hon har lärt sig MASSOR på honom, men har nu själv gått vidare i sin ridning och tävlar en c-ponny i hoppning tom L:B. Den införskaffades i somras, så det hon kunde då har lill-ponnyn stått för.

Köp ett russ!!:love: Den kan barnen fortsätta rida på tills de är uppe i 50 kilosklassen, då kan man beroende på ålder och längd gå över till något större.

Storleksmässigt så tycker jag inte att det är så noga, köp något mittimellan som den kan rykta, men köp inte häst med tanken, den här ska de kunna ha om fem år. En liten fråga bara, är ditt barn hästintresserat? För jag har sett både en och fem små tjejer som får en liten ponny och sen efter ett år har de tröttnat och så står hästen där. Om du inte är säker kan det ju vara en ide att hyra en ponny över sommaren eller nåt. Men om hon redan rider på ridskola eller liknande och visar intresse och om du också har intresset så tycker jag att det är en bra ide. Bara det inte är påtvingat, då tappar de oftast intresset tyvärr.
Va du gör, köp en barnvänlig ponny, hellre en lite större och snäll än en liten jävlig busponny! Shettisar är enligt mig inga nybörjarhästar, knappt ens med ledare.

Hästintresserad är hon. Rider som sagt på ridskola och vill rida ännu mer. :) Två hästar behövs i vilket fall som helst eftersom det är eget stall som gäller och det är trots allt mitt ansvar att ta hand om ponnyn. Krav på henne blir det ju inte mer än att man faktiskt borstar mm om man ska rida (med ansvar blir det med åldern, allt för att behålla intresset).

Såklart är barnvänlighet ett grundkrav på ponnyn oavsett storlek. Ponnyn bör ju även vara inkörd eller kommer att köras in för att jag ska kunna ge den motion.

Va du gör, köp en barnvänlig ponny, hellre en lite större och snäll än en liten jävlig busponny!
Instämmer helt! Annars dödar du garanterat det intresse som ev fanns.

Shettisar är enligt mig inga nybörjarhästar, knappt ens med ledare.
Fast där kan man inte dra alla över en kam! Visst är många riktiga :devil:, men det beror oftast på att det är småbarn som fått fostra dem också.
Våran Shettis är en riktig klippa som anpassar sig efter ryttarens kunskaper. Är ALLTID supersnäll att hantera för barn i alla åldrar. Går som om han hade ägg på ryggen med nybörjare och ställer upp på lite mer avancerad ridning med den lite duktigare.
:love:Jag önskar att alla barn kunde få lära sig rida på en sådan som han!:love:
Finns bara vänlighet i denna klippa! Fast å andra sidan kanske han inte är så rastypiskt???

jag är 14år och tkr att jag borde veta har 4 yngre syskon och ett stall med 7 ponnier.... först borde du ta en ponny på foder eller köpa minishettisar är jättetrevliga dom är som storhästar i psyket och väldigt små ca 85 och sen när den äldsta är ca 5-6-7 år beroende på längden. köp en MAXAD b ponny som är snäll och duktig dock inte allt för gammal vara van och tävla och allt då hinner dom rida in sej på den och tävla jättelääänge om dom vill det.. önskar att min mamma gjorde så "/

Antar att du menade att svara trådskaparen även om det råkade bli till mig? Jag har hästar så jag klarar mig! :smirk:

Fast det var en klok idé du hade!

Hej svarar på din fråga utifrån vår erfarenhet.
Vi köpte den första egna ponnyn åt barnen när de var 7 & 8 år.
Funderade länge på hur vi skulle göra just med tanke på att de kunde växa ur den.
Vi gjorde som så att vi köpte en "genomsnäll" A-ponny. Detta har vi inte ågrat.
Idag är flickorna 11 & 12 år och ar vuxit ur ponnyn. Men vi har inte ångrat en dag att vi köpte "liten" ponny.
Detta då de hela tiden har känt att de klarat av ponnyn.
Idag är båda två tjejerna tuffa och framåt som ryttare.
Med tanke på ålder på dina barn skulle jag absolut rekommendera dig att köpa en A-ponny.
Sedan har du en shettis med papper kan du ha stor glädje av den även när barnen vuxit ur den.
Våran lilla dam är år dräktig och lilltjejen ser nu fram emot att få visa blivande fölet på utställning.
Så just nu är det träning inför utställning som gäller istället för ridning
Hon går även att köra, men det ligger på is just nu...Bäbis kommer ju snart.

Sedan om du kikar så finns det även många "miniponnyridskolar" som bygger nästan hela sin verksamhet på små shettisar, vilket talar för att de fungerar utmärkt med barn.

mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill nog inte säga att shetlandsponnyer är varken bra eller dåliga barnponnyer. Det beror på individen. Jag har två damer de är som dag och natt. Den ena är perfekt nybörjarponny och den andra kräver en duktig ryttare.

B-ponny tycker jag. A- ponnysar är oftats mkt svårare för barn att rida, färsmt för att dom är otroligt studsiga att sitta på :P Sen tycker jag att a-ponnys som framför allt är shettisar ? är väldigt envisa, vilket har sina för och nackdelar.. men jag tror nog ändå en B-ponny är bättre att satsa på. framför allt om barnet i fråga är van att rida större ponnys på ridskolan.

Lycka till !!

KL

För ngr år sedan hade jag samma tankar. Har en dotter o en son. Dottern som då var 4 år var den som då var intresserad av hästar (och jag då...) Jag resonerade såhär, vilket blev bra för oss...till slut

Min flicka är en tuff och framåt tjej. Red stora hästar på 165 lika gärna som små ponnysar. Till henne sökte jag en trygg och vänlig b-ponny. En shettis ville jag inte ha då jag ville att hon skulle kunna ha den kvar länge. Hon var och är mycket lång för sin ålder. B-ponnyn skulle säkert stå sig bättre i både värde rent ekonomiskt och i längden som en framtida kompis för många år. Vi köpte ett russ. Vänlig och trygg som gått på ridskola, utbildad och tävlad. Det var ett bra köp tyckte jag. Dock hade hon svårare eksem än ägaren berättat samt att hon "vände och gick hem" när dottern ville rida en sväng ensam. Nej det var inget bra och dottern kände inte 100 för hästen. Hon såldes efter ett år.

Idag, flera år senare rider hon d-ponny trots att hon bara är nyss fyllda 10. Men ponny-individen var helt rätt och vi kunde inte stå emot. Mitt råd är att du ska låta individen avgöra. Låt även barnet vara med i köpet.
Ställ upp de kritierier du söker hos ponnyn och leta. Ge dig inte förrns du hittat det ni söker, lås dig inte vid en viss storlek, var petig och fråga frågor om hur ponnyn gör i vissa kritiska situationer som du har tänkt ut.
Titta både på a och b ponnysar och låt hjärtat avgöra när ni hittat rätt. Det känner barnet, så var det iallafall här.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 308
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar