A eller B-ponny?

Sv: A eller B-ponny?

A-ponny, absolut. En väl inkörd och inriden shettis mellan 8-12 år gammal. Travshettisar brukar vara mkt hanterade och mycket körda= väluppfostrade och i bra trim, fångfria.

Min uppfattning är att liten ryttare ska ha liten häst, mycket för säkerhetens skull. Större häst är oftast=större skada.

Min snart fyraåriga tjej fick en ett äldre shettissto för snart två år sedan. Stoet är 89!cm över havet, TOTALT barnsäker i all hantering, omhändertagande och försiktig hur hon rör sig kring små barn. Hon är nu 16 år gammal, lite grå om nosen o lite stel i sina knän men älskar ridturer i sakta mak. Denna lilla ponny kommer dottern att ha i åtminstone 2-3 år till. Efter det står en ungponny på ca 1,10 på tur. Han är tre år i dag och min körponny så länge. Den räknar jag med at hon kan ha tills hon är åtminstone 12-13 år gammal. Därefter får hon låna min maxade D-ponny som då kommer att vara lagom i ålder, 12 år gammal och matchad av mamma:)

Själv hade jag följande storlekar på ponny; fr 4-11 år shettis ca 1 m i mankhöjd, 11-14 år C-ponny ca 137 i mkh, fr 14 år - stor häst.
Shettistiden innebar att jag själv klarade av all skötsel, kunde rida ut själv m m.

Min uppfattning är att liten ryttare ska ha liten häst, mycket för säkerhetens skull. Större häst är oftast=större skada.
Exakt!
Och barnen tycker att det är SÅ mycket roligare om de får känna att de klarar av att hantera så mycket som möjligt själva kring hästen.

Jag har ett halvblod som är världens snällaste, så min dotter på 13 (snart 14) rider honom ibland, men han är för stor och tung för henne. Hon klarar ju av honom, men man får inte ut så mycket av ridningen då.
Bara att inse att har man ponny och vill komma någon vart, så lär man byta vartefter man växer ifrån varandra...:cry:

Jag har förmånen att ha plats både med en a-ponny och en b-ponny och båda är små änglar... :love:
Men - min teori är att man kanske inte skall stirra sig blind på mankhöjden, utan mer på hästen som individ? Jag ser ju att det är lättare även för min yngsta dotter att sitta rätt och få balans på b-ponnyn, än på a-ponnyn - som annars är lagom i höjd till henne. Å andra sidan är a-ponnyn alldeles perfekt i storlek för henne att pyssla med.. så jag skulle nog, som sagt - gå på individen och hur den beter sig, inte hur hög den är... Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 308
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar