8-åring första hopptävling

S

speedygirl

Är det dumt att låta en 8-åring hoppa en B-ponny på klubbtävlingar??

Sv: 8-åring första hopptävling

Det beror ju på hur bra hon/han klarar av sin ponny.
Men om de klarar av att träna hoppning och hoppa en bana på träning så varför inte?????
började själv tävla när jag var 8 år och det var bara kul. Hoppade Ld och Lc på lokal nivå nästan hela året började i juni månad tror jag och sen har det bara rullat på år efter år.

Varför skulle det vara det??? ungen rider väl inte med ålder utan med sin ridning, rider hon tillräckligt bra så är det väl inga problem, rider hon som en kratta så träna mer istället först.

Jag har sett 6-åringar klara sig med brauvr på tävlingsbanan medans klart mycket äldre borde hållt sig så långt ifrån en tävling som möjligt.

Så länge barnet har balansen och inte ramlar av när ponnyn hoppar så är det väl helle ringen fara!

Vi har en tävlingsryttare på 6 år som tävlar ända upp till LB på en liten B-ponny (som visserligen går som tåget och ungen håller i sej). ;)

Det är ju helt upp till individen, hur fort hon har utvecklas, hur pass hon klarar av sin ponny etc. Och så beror det på innerbörden av klubbtävling med, är det typ en LD, LC eller är det en clearround på valfri höjd?

Om hon rider balanserat (för att vara så ung då), kan kotrollera sin ponny, tycker att det är kul och hoppa och gärna själv skulle vilja vara med och tävla? I sådana fall ser jag inga hinder, i annat fall kanske man ska vänta ett tag med tävlandet.

är hon tillräckligt duktig och vill så är det väl inga problem.

Vad ville du få fram med den här tråden eftersom du inte själv har svarat en enda gång?????

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 940
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: Askur2017
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama