7 sorters fång?

B

BeastieBabe

spinoff på tråden om fångnacke där Mizz sa något intressant om att det finns sju sorters fång.. någon som vill förklara lite bättre?

belastningsfång är det enda jag har kommit i kontakt med.. har för mig att det finns en fång som kopplas till dräktighet/fölning också? nån som vill hjälpa mig att reda ut det här? :bow:
 
Sv: 7 sorters fång?

Det finns inte olika sorters fång, däremot olika uppkomstmekanismer. Hit räknas fång orsakat av infektion, vanligen livmoderinfektion där bakterierna frisätter toxiner som skadar kärlbädden i hoven, belastningsfång (lite oklart hur) och fång orsakat av störningar i tarmfloran. Det senare kan man förstås dela upp hur många ggr som helst; kraftfoderförätning, antibiotikainducerat, giftinducerat mm.

Det finns också olika allvarlighetsgrader av fång, allt från lindrig till kraftig med hovbenssänkning till följd. Dessa grader delas in i lite olika benämningar beroende på var i världen man befinner sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 644
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 658
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 092
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp