7-åring med väldigt ont i fötterna

Sonic76

Trådstartare
Min dotter började redan i somras klaga på väldigt ont i sina fötter. Hon har ont i hela fötterna och även vid palpering. HOn har ont upp till fotknölarna.
Min dotter brukar inte klaga och klagar bara när det gör så ont så hon knappt kan gå.
Vi har varit hos läkare som tagit sänka och reumatismprover men som vi inte fått svar på än. Dock menade läkaren att om de inte hittar något så ska de bara låta det vara. det går över menar de.
Jag är mest bekymrad över att detta är ett barn som kommer med stora blåmärken i ansiktet och på kroppen utan att veta vad hon gjort då hon bara säger hoppsan och springer vidare när hon slår sig.
Är jag bara nojig?

Sv: 7-åring med väldigt ont i fötterna

Har hon så ont så måste det bero på något tycker jag.
Är det efter att hon gjort något speciellt som hon får ont eller kommer det bara?

Kanske kontakta en annan läkare för att få någon mer bedömning på det?
Inte ska hon behöva gå och ha så ont heller

Håller tumme för att ni får hjälp:)

Hur ser hålfoten ut? Hon kanske behöver inlägg i skorna, prata med läkaren om det ev. Barnen kusin höll länge på med sina fötter och sedan även knäna och div prover togs tills en barnläkare tittade på hans fötter och konstatera att han var plattfot...

Nej hålfötterna är kollade, som tur var.
Jag funderar på att söka second opinion hos en annan läkare på vårdcentralen som är väldigt seriös och kollar allt noggrannt.
Vill inte att hon ska ha ont, hon leker ju och hoppar studsmatta fast väldigt lite och springer med kompisar men sen har hon ont när hon går hem eller när hon vaknar på nätterna. Hon har ju ont om man frågar, men som sagt hon låter inte lite ont hindra henne..

Jag har problem med hälsporre ibland. Då hjälper det att massera och stretcha hålfot och vad ordentligt. Min sexåriga dotter har också fått ont i hälar/fötter ibland och även på henne hjälper det med massage och stretching.

Ja reumatism har de tagit prover på då jag har gjort en positiv ana-screen och jag har en farmor, farbror och en massa på mammas sida som har det.
Väntar på svaren:)

Ursäkta, jag läste inte lite slarvigt. Men bra, hoppas proverna också är bra-ingen rolig sjukdom.

Ja nej reumatim hoppas jag på att det inte är, men har kört fast i alternativ vad det kan vara. Villl ha en röntgen och mer komplett blodtagning. Nu har de bara tagit sänka och reuma prover , det känns tunnt.

Jag håller tummar och tår för att ni ska slippa reuma.

Min 7åring är barnreumatiker med ständiga inflamerade fotleder, knutor under fötterna, inflamerade knän, handleder, armbågar och nacke.
Han klagar iprincip aldrig men han har ont, väldigt ont.

Precis som din dotter så har Oliver en hög smärttröskel men när han kommer över den tröskeln så har han så ont att han knapt tål att man petar på honom.

Jag är reumatiker jag med, född med sjukdommen och jag var precis som Oliver och din dotter när jag var liten.

Om det visar sej att din dotter har reuma så be om en kontaktperson, en stödperson för det är tufft att vara mamma till ett barn som är sjuk och har ont.
Att se barnet ha ont och veta att vad men än gör så kommer barnet att ha ont, ibland "bara" ont och ibland jävligt ont är väldigt jobbigt, psykiskt jobbigt. Man behöver stöd.

Jag har tyvärr inget tips på vad det kan vara förutom reuma men som sagt jag hoppas verkligen att ni slipper det.

Jag har inget råd att ge, men efter att ofta fastna i TV4-fakta-programmet Okänd diagnos så vill jag bara säga: gå vidare med att själv söka info på nätet och träffa andra läkare. Finns andra symtom som inte alls känns höra ihop med fötterna?

I nämnda tv-program berättas om personer som ofta levt med en massa smärta av åkommor som man först inte lyckas diagonsticera (eller oftast ger fel diagnos och därmed fel behandling).

Kanske du ska se ett program bara för att bli inspirerad hur lätt det är att läkare bara ser det uppenbara?!

Lycka till!

Jo jag vill gärna söka second opinion eftersom barn ofta har ont på andra ställen än vad de säger. De kan ha svårt att förklara vad de känner.
Vi har ju en del autoimmuna sjukdomar i släkten med så jag ska se om vi kan få en annan läkare att titta på det med.

Jo jag vill gärna söka second opinion eftersom barn ofta har ont på andra ställen än vad de säger. De kan ha svårt att förklara vad de känner.
Vi har ju en del autoimmuna sjukdomar i släkten med så jag ska se om vi kan få en annan läkare att titta på det med.

Be att läkaren kollar mineralerna, brist på magnesium kan ge smärtor i leder och muskler.
Jag vet att de kan ta de proverna för jag gjorde det i förrgår och jag hoppas så mycket att det visar brist så att jag kan bli lite bättre.

Kolla också upp hennes skor, se till att det är tillräcklig stötdämpning i dem och undvik att hon springer barfota för mycket.

Hoppas ni hittar felet och att det är enkelt åtgärdat.

Ja skorna är iaf jag noga med att det är bra och rejäla skor, barfota går hon nästan aldrig, gjorde det en gång i somras och skar sig då under foten. Det gick nästan 2 timmar innan hon såg att hon blödde:laugh:
Ska kolla med läkaren om att ta såna prover, ska försöka få tid hos ordinarie läkare istället.
Hon har också sandaler i skolan för det är så kallt på golvet.

Jag fick tyvärr stå på mig ganska rejält innan mineralproverna togs eftersom läkaren ansåg att mineralbrist var fullkomligt ofarligt och extremt ovanligt.
Jag sa då att på hästsidan är det bland det första man kollar efterom man vet hur sjuka hästarna kan bli av mineralbrist, jag vet inte om det var därför han gick med på det till slut eller om det var andra orsaker men det tog nästan en timme att övertyga honom och det tycker jag är synd att det ska vara så.
Det var första och jag hoppas sista gången jag verkligen har krävt något av en läkare men jag är verkligen desperat nu:( Jag vill utröna alla möjligheter som finns att få må om så bara ett uns bättre.

ja nu ska jag få en tid till hennes ordinarie läkare så får vi se vad hon säger, då bör ju provsvaren ha kommit med.
USch o fy för o vänta.

Ja skorna är iaf jag noga med att det är bra och rejäla skor, barfota går hon nästan aldrig, gjorde det en gång i somras och skar sig då under foten. Det gick nästan 2 timmar innan hon såg att hon blödde:laugh:
Ska kolla med läkaren om att ta såna prover, ska försöka få tid hos ordinarie läkare istället.
Hon har också sandaler i skolan för det är så kallt på golvet.

En liten tanke till detta - har hon dålig känsel i fötterna eftersom hon inte kände att hon skadade sig? Eller gör det redan så ont i grunden att en skärskada inte gör varken till eller från... :( men att blöda två timmar från ett sår på foten, det låter länge i mina öron. Och de här blåmärkena som kommer utan att hon vet vad hon gjort - det är väl inte riktigt som det ska!? Koagulationsstörningar? Blödarsjuka?

Hon äter iofs Singulair mot astma som kan ge ngt ökad blödningsbenägenhet men just att hon inte känner så mkt i fötterna.
Sen hon började gå har hon sprungit och slagit tån i tröskeln på ett sånt sätt att en annan legat o gråtit om jag gjort samma sak men hon har liksom oj hoppsan och fortsatt leka.
hennes stortåleder är röda och lite förstörda enligt en barnläkare men ingen har reagerat på att hon inte har ont.
JAg vet inte vart jag ska vända mig liksom. Den allra bästa läkaren på VCT talar ju knagglig svenska och det är svårt att förklara så han förstår och kan hjälpa.

Är det ett stort blåmärke så får man fråga tills hon kommer på om hon ramlat nånstans. Får leka detektiv:)
Ang skärsåret så kände hon att det gjorde ont när det hände men hon trodde det var gruset, först när hon såg blodet blev hon hysterisk.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 291
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: vinkelina
·
Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 660
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm