6 månader - sitta framåt i sittvagn

Koltinna

Trådstartare
Min lilla skrutta är 6 månader nu och tänkte byta till sittvagn nu framöver.
Jag vill egentligen ha henne mot mig, men har hittat en Teutonia Timmy som jag tycker verkar jätte bra på alla sätt och vis, förutom att hon sitter framåt. Man kan alltså inte ha den vänd mot sig.

Jag tycker att detta känns lite läskigt när jag inte ser henne.
Hur upplever ni det, ni som har barnen framåt när de är såhär små?

Sv: 6 månader - sitta framåt i sittvagn

Emilia (11 man) tycker inte sa mkt om att aka vagn sa jag provade att vända henne framat för att se om hon tyckte bättre om det. Det gjorde hon inte, snarare tvärtom.

Jag tyckte inte heller om att ha henne framatvänd och inte kunna se eller prata med henne.

Du känner ingen som har en framatvänd vagn du kan prova?

Jag hade inte köpt en framåtvänd vagn till en bebis. Hade sonen vänd mot mig i över två år och tycker att det underlättar kommunikationen betydligt att se barnet i ögonen under promenaderna. För mig skulle det inte kännas bra att vända bebisen utåt, jag tycker att det räcker gott med intryck som det är för de små.
Däremot kan jag erkänna att det är betydligt smidigare att köra framåtvänd sulky (nu har vi en Brio Sitty till 3,5-åringen, men han åker förstås inte så mkt i den längre). När sonen var kring året införskaffade vi dessutom en nätt paraplysulky för tex buss- och tågresor, för där är det en fördel att inte ha en pansarvagn som är tung, bred och allmänt irriterande :D.

Även jag har min stora tjej (3 år) allt som oftast mot mig (har vändbar sittdel så vi växlar). För mig är detta så viktigt att jag t.o.m köpt en syskonvagn där jag kan ha båda mot (eller från) mig.

Min lill-tjej är lite drygt 6 månader och jag skulle absolut inte sätta henne framåt i vagn mer än undantagsvis.

Till TS: Har du kollat på Mutsy, de har vagnar som är ganska små (kanske inte som Timmyn?) som är vändbara?

Jag kommer inte att ha Gustav sittandes framåt, han är också 6mån nu. Jag tror att de är för små för att sitta framåt faktiskt.

Alla barnläkare och barnpsykologer typ som jag hört uttala mig om saken är ju rätt övertygade om att det inte är bra för barnen att sitta framåt - för mycket intryck och ingen möjlighet att söka trygghet i form av ögonkontakt med föräldern. Jag skulle inte ha ett så litet barn vänt från mig. (Att de tycker att det är roligt eller blir nöjdare är inget bra argument tycker jag - det betyder inte att deras hjärna kan hantera alla intryck ändå.)

Jag kommer ha snäckan sittandes mot mig, det var enda kravet jag hade på sittvagnen.

Alla barnläkare och barnpsykologer typ som jag hört uttala mig om saken är ju rätt övertygade om att det inte är bra för barnen att sitta framåt - för mycket intryck och ingen möjlighet att söka trygghet i form av ögonkontakt med föräldern. Jag skulle inte ha ett så litet barn vänt från mig. (Att de tycker att det är roligt eller blir nöjdare är inget bra argument tycker jag - det betyder inte att deras hjärna kan hantera alla intryck ändå.)

Håller med :bow:

Vi köpte en begagnad vagn vid 6 mån för att slippa ha E framåtvänd när han var så liten. Nu måste jag använda den första vagnen pga av vädret, i den sitter han framåt. Även fast han är 15 mån, och klarar av att sitta så, så är det jättetråkigt! Det går ju liksom inte att "prata" med varandra.

Köp en annan vagn, jag ångrar jättemycket att vi köpte en vagn som är fråmåtvänd! Man vill ju se sin älskling...

Köp en annan vagn, jag ångrar jättemycket att vi köpte en vagn som är fråmåtvänd! Man vill ju se sin älskling...
om inte annat så är ju detta ett väldigt bra argument...

Senast ändrad:

Jag skulle inte skaffat en framåtvänd barnvagn som "enda vagn" så tidigt.. Det är så mkt lättare att prata med och se sitt barn om man har bakåtvänd vagn.

Beror en del på hur mycket man använder vagnen oxå tyxker jag. Vi bytte ju till en Timmy när Ludde var 9 månader, och jag var väldigt tveksam just p g a att den är frånvänd. Dock hade den så enormt många andra fördelar, inte minst för oss som både behöver en lite rejälare promenadvagn OCH en vagn som enlet går in i bagageluckan bredvid hundburen.

Nu är det dock så att Ludde inte åker mycket vagn alls, utan vi bär honom mest på ryggen (dåligt med vagnpromenadvägar, plus att ha alltid gillat bärsele mer än vagn), så det handlar ändå inte om mer än ett par timmar i vagnen i veckan, max. Synd är det tycker jag att Teutonia inte har gjort Timmyn vändbar som de gjort med alla sina andra vagnar, då hade den verkligen varit optimal - liten, nätt men ändå rejäl med fyra fasta hjul. Hade den varit vändbar hade den ju t o m funkat från födseln med mjuklift. Jag önskar mig att de uppfinner den vändbara Timmyn tills vi ska ha nästa barn (inte just nu).

Det har varan ocksa, men det gar ju ända inte att prata med barnet ända och inte ga och titta i luckan hela tiden.

Det har vår med, men jag tycker inte det går ens att jämföra med att ha barnet vänt emot sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 151
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 663
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar