6 kg hö till stor tävlingshäst?

B

BeastieBabe

läste i en bilaga till en kvällstidning (ganska ny) att en framstående svensk ryttarinna ger som häst 6 kg hö per dag.. detta låter inte normalt då denna häst säkerligen väger 550-600 kg..

Duktig praktiker är inte = duktig teoretiker.

Det finns människor som är värdelösa ryttare som utan problem skulle kunna vara rådgivare till elitryttare.

Minimum = 1,2kg hö/100kg häst.
Rek = 1,5kg hö/100kg häst.

Därefter bör man räkna på behovet kontra näringsvärdena men det är överkurs för de flesta :smirk:.

Ja men en sådan tävlingshäst behöver ju kanske mera kraftfoder och därför ger hon den "bara" 6 kg hö om dagen för att den inte ska bli så fet.. Min äter oxå "bara" 6kg hö / ensilage om dagen mitt i vintern och jag vet många fler som ger samma ranson..

Då måste din häst vara en liten ponny då??
Jag menar, 6 kg ensilage!?

herregud, du vet väl att 6 kg ensilage är lika med 3 kg hö :eek:?
och på vintern dessutom?

man ska alltid fodra kraftfodret efter grovfodret.
mer hö än kraft.

jag har inte sagt att det är hon som räknat ut det.. men man bör väl som en av sveriges bästa ryttare veta hur mkt stråfoder en häst bör ha per dag..

minimum är 1 kg TS per 100 kg häst.. det är 1,2-1,3 kg hö eller 2-2,3 kg ensilage..

Mina hästar får ca 20 kg hö per dag + fri tillgång till halm på vintern! (två varmblodstravare på lösdrift) De får endast kraftfoder om näringsvärdet i höt inte räcker till.

Att dra ner på grovfodret för att kunna ge en massa kraftfoder utan att hästen blir fet är ju idiotiskt!! :mad: Bättre att ge mindre kraftfoder!

Hästen blir inte mindre häst och förlorar inte sina naturliga behov bara för att den är en tävlingshäst!!!

Vi får inte våra hästar att äta mer än ca 6-7 kg per dag, hö alltså... Det är två isisar på ca 350 kg och en fjording på ca 500 kg... De lämnar bara kvar höet om man ger mer...

/Linda

Hur mycket hö det motsvarar beror på torrsubstansen. Det kan lika gärna motsvara 4-5 kg hö, men lite är det.

Vi pratade häst på jobbet häromdan, en tant har två shettiar. Hon sa att dom får 1 kg hö om dan var.... Och nu på sommaren får dom stå inne på spån halva dygnet för att inte bli feta. Det blir tolv timmar med en mage som pytsar ut saltsyra :eek:

Har man fått reda på vad hästen äter förövrigt?? Det kan ju faktiskt vara så att hästen får lusern, som även det räknas som grovfoder.
Men jag håller med 6 kg är i det minsta lagret.

nej, det var ingen utförlig foderstat utskriven.. men om man har en uträknad foderstat så bör man väl skriva:
"hästen får vanligt hö och två olika sorters kraftfoder samt mineraler och vitaminer" istället för att verkligen skriva exakt "6 kg hö och 4,5 kg kraftfoder samt mineraler och vitaminer"

står dessa hästar i en hage där de har något att äta? islänningar kan vara lite små i maten men en fjording.. och det var mig en riktigt stor fjording du hade.. hur hög är h*n i mankhöjd?

Det kan mycket väl vara en rimlig giva, om man har höga värden i grovfodret alternativt en lättfödd häst. Gräs och halm är också grovfoder, förmodligen (och förhoppningsvis) ingick även detta i foderstaten.

är det farligt att ha 2cm fett innan man känner revbenen om man är ett varmblod på 6 år? när går gränsen för fetma och vad är normalt... hur tjock får hästen bli på betet utan att man typ måste stalla in den för att den är för tjock? jag motionerar henne ca 1 timme nästan varje dag. är det bra eller dåligt att ha lite fett?
/Ewe Ewe.Has.It

OK, jag ska försöka svara så gott jag kan!
När man undersöker hull på hästen tittar man i grova drag efter hur väl man kan se/känna revbenen.

Kan man SE revbenen brukar man generellt säga att hästen är i underhull.
Kan man inte känna revbenen alls har hästen för mkt hull.

Om du kan känna på din häst (på sidan av bålen) skulle jag inte säga att den är i för mycket överhull. Det är ju svårt att avgöra hur många cm det är ned till revbenen. Men om du är fundersam, be någon med erfarenhet i din närhet att känna på hullet. (Svårt att bedöma över nätet...)

Hur tjock hästen "får" bli är väl en smaksak och en fråga av praktisk karaktär. Vissa hästägare tycker inte att det gör så mycket om hästen blir väl rund på betet. Andra vill hålla hullet i schack.

Det bästa är om hästen är i normalhull, att välja mellan lite för lite fett eller lite för mycket går inte att ge ett entydigt svar på.

Nu framåt sensommaren brukar betet generellt bli lite sämre (varierar, förstås!) så du kan nog låta din häst vara kvar.

Men som sagt, låt gärna någon i omgivningen hjälpa dig med bedömningen.

är det farligt att ha 2cm fett innan man känner revbenen om man är ett varmblod på 6 år? när går gränsen för fetma och vad är normalt... hur tjock får hästen bli på betet utan att man typ måste stalla in den för att den är för tjock? jag motionerar henne ca 1 timme nästan varje dag. är det bra eller dåligt att ha lite fett?
/Ewe Ewe.Has.It

Hästar är "biologiskt programmerade" till att lagra på sig extra under sommaren... för att klara sig på vintern...
Så länge det inte är en fång-häst och den inte blir extremt fet så låt han lägga på sig lite! Du motionerar ju den ändå så han håller sig i kondition...
Jag har en nordis som är lättfödd och lägger på sig en hel del på sommaren men jag har ALDRIG stallat in henne för det!

Svårt att säga här hur en häst ser ut som är FÖR FET. Fråga en veterinär nästa gång han kommer ut... :smirk:

Förut läste jag nåt ännu värre i ridsport, det stod en artikel om Pia-Lotta och R-G, där stod det att hon fick ca 7-9 kg kraftfoder (kommer inte ihåg exakt) och 2-3 kg hö! :eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
514
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 766
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar