6 ar och stamplad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 6 ar och stamplad

Hon AR ett underbart barn :love: Jag begriper inte hur jag med min egen trassliga bakgrund lyckats begavas med tva sa harliga manniskobarn, jag har haft mer tur an jag fortjanar. Det ar val darfor som lejoninnan i mig kryper fram nar jag kanner att mina barn ar hotade pa nagot satt :angel: ;)

Jag har nu ringt Miss X och lamnat meddelande pa hennes telefonsvarare att jag vill vanta och se. Om J's pennhallning paverkar hennes skolarbete negativt (vilket inte ar fallet nu) ska hon givetvis fa den hjalp hon behover.

Jag har mitt eget natverk av informatorer. Larare vet inte halften sa mycket som eleverna av vad som egentligen forsiggar pa skolan. Visste nagon larare att den har killen tafsat pa J? Nej. Vet nagon larare vad mina dottrar och manga andra tjejer kallats for av de tjejer jag namnde farut? Nej. Daremot sa vet JAG precis vilka elever som traffat/r Miss X, vilka elever som har problem hemma, vilka elever som smygroker bakom kvartersbutiken etc etc
Barn ar mycket mer observanta an man tror.

Kände du dig utpekad? Anser du att du hade någon nytta av specialundervisningen?

Jillybean skrev:
Hon AR ett underbart barn :love:

Jo, din beskrivning tyder ju på det :). Och visserligen ska man säkert ta föräldrars beskrivningar av sina ögonstenar med en nypa salt ;). Men det är först när en unge för tredje gången på en dag överfallit läraren med en linjal och föräldern säger "jaja, h*n är lite impulsiv..." - som jag drar öronen åt mig ;)

Nej, jag kände mig inte ett dugg utpekad. Jag tror faktiskt inte att någon av de som gick dit upplevde det så. Hos oss var det kul att få gå bort från den vanliga klassen och till någon av specialtanterna. Talpedagogen gav mig jättemycket, fortfarande som vuxen så talar jag tydligt och antagligen "rätt" i munnen.

Tycker inte trådskaparen att dottern behöver hjälp(hon kan faktiskt hålla en penna men vill göra det på sitt sätt när andra ser på ,om folk här kan läsa)så behöver hon säkert ingen hjälp.Trådskaparen känner ju sin dotter bra mkt mer än alla andra här gör.

Jag orkar inte svara, ni ska helt enkelt starta krig av allt ni läser.Ren sarkasm, dessutom handlade det om trådskrivarens dotter å ingen annan så jag orkar inte börja diskutera sånt, har ett liv oxå.Däremot har jag kontakt med mkt "problem elever"som behöver speciell hjälp.Men många behöver det inte, skolan ger sig bara f-n på att stämpla många barn.

Slutsats: Du har inte varit i den situation som Jillybeans dotter för närvarande befinner sig i (av vad jag kan utläsa av Jillybeans inlägg).

chrysler skrev:
Men många behöver det inte, skolan ger sig bara f-n på att stämpla många barn.

Om du tror att skolan kan diagnosticera barn hur som helst utan någon som helst urskiljning så tror du helt fel. Och om du menar stämpla utan diagnos så klarar många elever av den stämplingen med sitt eget beteende. Och ja, jag har arbetat i sådana klasser och med barn i behov av särskilt stöd. Sedan vad orsakerna till de destruktiva beteenden man ser i skolan är kan man ju diskutera i en annan tråd.

chrysler skrev:
Men många behöver det inte, skolan ger sig bara f-n på att stämpla många barn.
Det kan jag definitivt hålla med om.

I mitt fall hittades bara fel på allt utan någon som helst konkret bakgrund vilket ledde till att jag kände mig utpekad. De barn som uppenbarligen hade problem fick hållas och bråka som de ville.

Tänk så olika det kan vara !

När mina döttrar gick i ettan var jag med då och då i skolan. Och jag var uppriktigt förvånad över hur tålmodig deras lärare var med ungar som klängde omkring. Själv fick jag tamejfan noppran på dessa ungar som än låg på bänken än låg under bänken och hon brydde sig inte om att tillrättavisa dem. Till saken hör att detta är en lärarinna av "gamla" stammenm men så stor erfarenhet att hon VISSTE att många sjuåringar helt enkelt inte KAN sitta still, och än mer förvånande, barnen kunde ta in kunskaper ÄVEN om de krånglade runt. Eller rättare sagt, enligt henne så kunde koncentrera sig på kunskaperna så länge som de FICK krångla omkring

Jag kan ju säga som så att vi har högst kompletterande bilder och åsikter om den svenska skolan... :o

"Men många behöver det inte, skolan ger sig bara f-n på att stämpla många barn."

Vad får du allt ifrån ?

Tror du att det är nån sorts MÅL skolan har att stämpla x-antal ungar varje termin ? Och skolan, vem är det ?

Jo vi ar val kanske inte alltid sa klarsynta nar det galler vara barns ev. brister :angel: :D

Smart lararinna! De tar sakert at sig mer av undervisningen om de slipper behova koncentrera sig pa bade den OCH att sitta still!

Nja, de menade pa att eftersom grabben (som f.o. ar 10 ar) bett om ursakt sa visste han att det var fel att tafsa pa tjejer och ergo: skulle inte gora om det igen. Suck.

Jillybean skrev:
Jo vi ar val kanske inte alltid sa klarsynta nar det galler vara barns ev. brister :angel: :D

Om du visste hur sant ovanstående är (jag anser inte att DU saknar förmågan att se dina barn som de är).

Jag är nu i en skola där det finns oerhört många barn med psykosociala problem hemifrån, en del har diagnoser - andra inte. Här är kontakt med soc och dylikt vardagsmat och elevvårdskonferenser är ofta förekommande. Många av dessa föräldrar gör ingenting för att hjälpa sina barn, snarare är det så att föräldrarnas beteende och åsikter gör saken ännu värre för barnen.

Det ar val oftast sa att foraldrarnas beteende och asikter lagger grunden for barnens beteende och asikter? Jag har traffat mamman till de tva tjejerna som sager fula saker om andra ungar och de pratar precis som henne.

Starta krig? Vi som har både utbildning, erfarenhet och egna barn startar alltså krig om vi berättar om våra kunskaper och erfarenhetar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 069
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 384
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 023
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 135
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår