5-veckors kattunge!

maria85

Trådstartare
Hjälp! Min mamma har hittat en kattunge som är ca 5 veckor i vedboden, hur ska hon sköta den för att den ska klara sig? Min mamma kan inget om katter men jag gav henne instruktioner om att försöka få i den så mycket vätska som möjligt och hon har försökt få i den lite välling (för spädbarn). Behöver massor av tips och råd för hur vi ska rädda det lilla livet!

Sv: 5-veckors kattunge!

Har den ingen mamma i närheten?
Att föda upp en unge själv är ett enormt jobb, och ofta blir resultatet inte så bra eftersom ungen far både fysisk och psykiskt illa av att vara utan mamma och ev. syskon.

Det finns mjölkersättning för katter på apoteket (för människor fungerar inte), och är den så gammal som fem veckor är det läge att lära den äta själv. Ofta börjar man med rå nötfärs eller kokt fisk som man smetar in kring munnen så den "tvingas" smaka om den inte fattar själv. Vid den ålder ska den även lära sig använda lådan, ofta har man ungarna på en väldigt liten yta (några kvm) och sätter den på lådan efter mat, lek och sömn.

Bäst är om ni kan hitta någon som har katter (helst ungar) som ka ta sig an den, så att den får en normal uppväxt. Många katter får beteenderubbningar i vuxen ålder även om de verkar normala som ungar. Det är mamma och syskon som lär katten hur katter ska bete sig.

Tack för tipsen!
Om den har någon mamma eller inte vet jag inte, det springer så mycket katter runt gården så jag tror det blir svårt att hitta mamman till den. Det är ett typiskt sånt där område där alla har katt men ingen riktigt bryr sig om dom ändå tyvärr :smirk: .
Min mamma är inte så förtjust i tanken på att ha katt hon heller, så det bästa för både henne och katten vore att hitta ett hem åt den med andra katter. Men den måste klara sig till dess! Om hon nu inte skulle hitta ett hem åt den, finns det ändå en god chans att den klarar sig och blir en välmående vuxen katt så småningom? Är det kanske bättre att ta bort den isåfall?
Men jag ber henne köpa mjölkersättning (för katt ;) ) och tina lite nötfärs, så får vi se hur det går.

Har just pratat med min mamma och det verkar som att hon kan veta vem kattmamman är, problemet är att kattmamman inte setts till på några dagar (tror mamma hittade ungen idag eller igår kväll). Är det möjligt att kattmamman tappat bort sin unge, eller glömt kvar den?
Mamma är iaf på väg till apoteket nu, så snart får den mat!
Det är synd att jag bor så långt bort, annars hade jag tagit hand om den och så hade den fått växa upp med mina katter... Finns det ingen här som bor i Hälsingland (eller där i närheten) och kan tänka sig att ta sig an en liten kattunge?

Jag bor i hälsingland, men jag har ju nyss skaffat 2 kattungar, blir nog lite mkt me en till :crazy:
Vart i hälsingland bor hon då?

Nu är det ordnat! Men tack ändå unki för ditt intresse :)
Den lille kissen har nu fått flytta till Edsbyn, jag skrev en tråd på ett annat ganska stort kattforum och fick napp nästan direkt. Så vi får hoppas att det går bra för dom! :bump:

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama