5 mån. sheltie som morrar/skäller mot allt (människor,djur,papperskorgar)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Alisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 805
Sv: 5 mån. sheltie som morrar/skäller mot allt (människor,djur,papperskorgar)

Jag vet inte riktigt....Men synpunkter på detta jag skrivit skulle uppskattas...och varför morrar han alltid när han ser en hund men vill ändå alltid fram och hälsa på hunden?
...

Vi säger så här, vad vill du att han ska göra istället?

Vi säger så här, vad vill du att han ska göra istället?

Hmm..Vara glad:p.. ? Titta på hunden och kanske skälla lite....men inte morra...det gör ju bara hundar som är rädda/arga och det vill jag ju inte att han ska vara.... eller det är väl inte "bra" reaktion från hans sida.....?

Jag hade hoppats du skulle säga "Söka kontakt med mig" för då hade vi kunnat spåna vidare på hur du skulle få till det. Jag tycker inte din arbetsplan bör vara att han ska "titta på den andra och skälla lite," för det är inte heller roligt i längden.

Finns det något hunden tycker om mycket, godis eller nån leksak, som du kan fånga uppmärksamheten med när ni ser en hund på hyfsat avstånd?

Jag hade hoppats du skulle säga "Söka kontakt med mig" för då hade vi kunnat spåna vidare på hur du skulle få till det. Jag tycker inte din arbetsplan bör vara att han ska "titta på den andra och skälla lite," för det är inte heller roligt i längden.

Finns det något hunden tycker om mycket, godis eller nån leksak, som du kan fånga uppmärksamheten med när ni ser en hund på hyfsat avstånd?

Ahh:)...På hyfsat (långt) avstånd så tror jag att detta är ett bra tips...och det ska jag försöka med... Har faktiskt fångat hans uppmärksamhet X antal ggr när jag tänker efter med pinnar när han har börjat skälla/morra på hundar på långt avstånd.... Dock tror jag att detta med att avleda med en rolig sak/godis är svårare om avståndet är mindre.... hmmm...

Visst är det så. Börja därför där du har möjlighet att själv kontrollera avståndet, tex en äng där många promenerar hundar. (Helst inte löst då). Då lägger du grunden för hundens beteende, och när den reagerar rätt enligt dig på det avståndet kan du börja närma dig andra hundar.

Roligt att det blir bättre! Följ Din egen känsla för hur du ska hanskas med sitruationen, klappar du stenar och statyer, och låt hunden känna stöd och trygghet av dej.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 296
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka