5 gångare, passtaktig trav

I

Invincible

Är de någon här som har tips på hur jag ska träna bort de passtaktiga i min hästs trav!.. Utan att behöva använda bommar eftersom att dessa ej kan avnändas på tex. tävlingar. Utan vill lära honom rätt utan bommar. Hela han är rätt passtaktig men tölten är den gångart jag jobbat mest med och är så stolt över att den är 98% ren. och nu är de travens tur att bli bättre:smirk: . Är de så kanske att man ska ta traven ur tex. en skänkelvikning och trava några steg? har hört att de är bra.. Eller är de trav i skogen som gäller?? Vill ha mycket tips!! Gärna från egna erfarenheter

Sv: 5 gångare, passtaktig trav

Invincible skrev:
Utan att behöva använda bommar eftersom att dessa ej kan avnändas på tex. tävlingar. Utan vill lära honom rätt utan bommar.

Vad menar du med det?? Om du börjar sätta in honom i bommar, så kan du så småningom strunta i bommarna, man anvärnder ju bommarna för att hästen ska göra framsteg, eller hur? O sen ska du ju inte tävla före hästen är redo för det, och det vet du bäst när det är. Sen kan man ju träningstävla, det brukar jag göra. men oj... nu blevdet off :p :rofl:

Jag säger också bommar i början , sen rida i skogen över rötter är kanon. Då får man cavaletti gratis sas. .

Jag undrar bara, hur är en passaktig trav??? Trav och pass är två HELT skilda gångarter. Menar du kanske att traven är fyrtaktig? Eller att hästen slår över i pass? Angående hjälpmedel som tex boots och bommar tycker jag inte du ska vara rädd för att testa dig fram. Tävling är väl ändå inte aktuellt förrän du har riktig koll på gångarterna.

Invincible skrev:
Är de någon här som har tips på hur jag ska träna bort de passtaktiga i min hästs trav!.. Utan att behöva använda bommar eftersom att dessa ej kan avnändas på tex. tävlingar. Utan vill lära honom rätt utan bommar. Hela han är rätt passtaktig men tölten är den gångart jag jobbat mest med och är så stolt över att den är 98% ren. och nu är de travens tur att bli bättre:smirk: . Är de så kanske att man ska ta traven ur tex. en skänkelvikning och trava några steg? har hört att de är bra.. Eller är de trav i skogen som gäller?? Vill ha mycket tips!! Gärna från egna erfarenheter

Min häst var tölt och passaktig i traven förut, är fortf lite men inte lika mycket. Lägg ut några bommar eller ta bara en som du rider en volt över. Hästen hittar takten när den travar över bommarna:idea: Sedan blir hästen starkare och starkare och sedan har den takten och du behöver inte ha bommar:idea: Lycka till!

Förstår inte hur ni får ihop passaktig trav? Det finns inte! Hästen kan inte bli passaktig i traven, för då är det inte trav öht längre, utan passaktig tölt.
Hästen kan däremot bli fyrtaktig i traven och sedan slå över i tölt.

Bommar, tömkörning och ridning i kuperad terräng/klättring är bra övningar för dessa hästar.

/Malin

alltså min tanke var ju att slippa bommarna.. Om man kanske kunde träna den på något annat vis. Men visst bommar används flitigt utav mig men tänkte om man kanske kunde variera sig..

Vad jag menade var att traven går åt pass hållet för att sedan slå över till riktigt skitig pass (vad jag kallar det iaf).

Ja.. traven slår över till pass, de är så jag menar. Jo med boots (190 gram) blir både traven och tölten bättre. Men undrar lite över om man får använda dessa boots vid lätta klasser i 4gång och tölt?!?.. har inte riktigt full koll på detta tyvärr utan för läsa på lite innan tävlingarna =D

Ja, du får använda boots som väger upp till 300g (så dina är egentligen rätt lätta) på alla tävlingar - även i lätta klasser.

aha.. de visste jag inte.. har inte så full koll som sagt!.. Jo jag tänkte köpa ett par vita lite senare som ska vara lite tyngre (tävlingsboots).. har ju svarta nu.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar