Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag ska sälja en av mina Islandshästar. Vad ska jag tänka på när spekulanterna kommer? Självklart vill jag att dom får han i både ren tölt och trav men vad finns det mer som är viktigt? :confused: Har i allafall som krav att de provrider minst 2 ggr och om de eventuellt bor i samma stad som jag, kan tänka sig att ha honom på prov ett tag samtidigt som han står kvar hemma hos mig.

Mvh Maria

Jag tycker nog att man ska iaktta kemin precis när de möts första gången... jag tycker det säger mycket...
Titta på om de verkar få kontakt, om spekulanten verkar vara den typ som din häst skulle gilla...
Kolla vilka mål de har med hästen, kommer den att klara det? Jag skulle tex aldrig sälja min häst till nån som vill nöta en massa på ridbanan, för sånt hatar han...
Ja.. det är väl typ vad jag kan komma på såhär..

Som skuggi säger, så är det i mina ögon kemin mellan hästen och den eventuella köparen som är allra viktigast.
Själva ridningen - det är inget jag tycker man skall fästa sig vid, mer än själva ambitionen då. Att provrida en häst första gången, andra gången, tredje gången säger ingenting, då både häst och ryttare är nya och antagligen spända inför varandra, och jag tror att en sådan provritt inte säger ett dugg om hur det kommer att funka mellan hästen och köparen. Det kan ta lång tid innan ridningen fukar även för en erfaren islandshästryttare, det beror på så mycket mellan häst och ryttare. Naturligtvis är det viktigt att provritt görs, för allas skull, men jag tycker inte man ska fästa så stor vikt vid det. Har köparen ingen erfarenhet av islandshästridning är det självklart inte det optimala för en försäljning, men viktigast måste förstås ambitionerna vara, om köparen kan tillgodose hästen på bästa vis när det gäller den individuella nivån på hästen.

Kolla också upp var de tänker ha hästen uppstallad och vilka kunskaper de har om foder och hästvård i allmänhet. Min erfarenhet är att många kan förhållandevis lite om detta, även om de kan vara bra på att rida.

Jag är själv ute och letar häst och jag hade blivit jätteglad om ägaren hade föreslagit att jag skulle ha hästen på prov ett tag. Det är väldigt svårt att på någon/några provritter veta om man passar ihop med hästen.
Något som jag tycker är jätteviktigt, det är att både säljare och köpare är ärliga. Dvs att säljaren berättar precis hur hästen är (både för- och nackdelar) och att köparen talar om vad h*n letar efter och vilken nivå h*n är på.
Kanske inte helt lätt-det blir ju lite subjektivt, men det sparar mycket tid för både säljare och köpare.
Jag tycker gott att du kan kräva att en spekulant (som du tror på) skall provrida hästen vid flera tillfällen. En seriös köpare har nog inget emot det, utan ser det som att du bryr dig om din häst :).
Lyssna till din "magkänsla" och lycka till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 116
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 091
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar