Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst
Samtliga: Att jag har en åsikt om att man är värd att utsättas för det våld man tycker varit okej att utsätta en annan för, är just det - en åsikt. Precis som att andras åsikt är att de som utfört illdåd inte ska utsättas för samma illdåd, utan dömmas till fängelse/vård eller något annat. Vad som är rätt för mig är rätt för mig och vad som är rätt för dig är rätt för dig. I slutändan finns ingen högre makt som kan tala om vem av oss som har mer rätt eller mer fel, rent krasst är det så - hur länge vi än diskuterar. Att det sedan är en lagbok som styr vilka straff som delas ut är irrelevant - det är inte förbjudet att tycka att lagen bör ändras, ej heller är det förbjudet att ha åsikter som inte är förankrade i lagboken. Sedan om lagen ändras eller inte är en annan fråga och den lär knappast avgöras här.
Har jag någonsin i denna tråd uttryckt att någon här som är av fängelse/vård-åsikten själva ska stå för utförandet av straffet? Därför tycker jag att det är orimligt att jag då ofta får frågan om Jag vill/ska/kan verkställa det straff jag anser att förövare gjort sig förtjänta av enligt vad min personliga åsikt tycker är rimligt.
Immer: Jag tror inte att alla förespråkare av rådande straffmetoder, inkl ni som i denna tråd uttryckt att ni är för dessa, själva konstruerat och planerat kriminalvårdens uppbyggnad. Jag har heller inte sett någon här klart och tydligt redogöra för hur de straffmetoder/skärpningar av straff man pratar om rent praktiskt ska genomföras. Jag har visserligen frågat hur andra tycker att dessa straff ska se ut, men jag har fått väldigt lite svar och jag bryr mig inte så mkt om att tjata om detta in absurdum. För mig handlar det om att jag har en åsikt och för er handlar det om att ni inte tycker att denna åsikt är okej - har jag missförstått?
Jag är inte anställd av staten för att utforma dessa tänkbara straff och så länge jag inte är det behöver jag nog inte heller forska i hur dessa straff ska se ut och genomföras i praktiken. Att utforma och med jämna mellanrum följa upp och bygga på rådande lagar och straffpåföljder kräver och har krävt mångårig utvärdering, stötning, blötning och sedan handläggningstider i riksdag och regering - är det något man avhandlar från dag till dag i ett forum på buke?
Boj: Allt du skrev i ditt senaste svar till mig är Dina åsikter och värderingar av saker och ting, att jag inte delar dem har vi redan förut förstått och just det att jag inte har samma åsikter/värderingar som du gör att jag inte ens då du förklarar detta kommer att få en annan uppfattning. Därför tycker jag inte att det faktum att vi inte håller med varandra behöver avhandlas Igen...
Jag förstår mkt väl att folk här försöker förklara för mig vad de tycker och varför. Det jag gör är att i min tur förklara mina tankegångar och varför jag har dem. Ställs det frågor svarar jag på dem och ställer jag frågor vill även jag gärna ha svar på dem. Jag skrev tidigare ikväll ett inlägg med 4 frågor just för att jag ville ha svar på dem, så istället för att folk här ska försöka få mig att förstå att jag har fel, varför kan jag inte bara få svar på dessa frågor så Jag förstår hur Andra tänker lite mer Konkret än att jag vet att de inte tycker som jag?