42-åring åtalad för övergrepp mot häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 42-åring åtalad för övergrepp mot häst

kl

En sak kan vi ju vara överens, är den gripne skyldig och han döms så hoppas vi att han får ett straff som stämmer överens med brottet och inte bara lite böter.

Inte lätt att döma för domstolarna heller kanske, lagen säger ju sitt och det är ofta de kanske skulle vilja ge ett hårdare straff men har inte stöd i lagen. Bra om man kan se över sånt, ändra på det om det nu kan gå. Kan nu Silvers fall påverka så är det ju bra.

Lessamt att vi ska behöva ha hästarna bakom lås o bom, och att installera larm blir vanligt pga sånthär. I sommar, här i Dalarna så har flera hästar fått påhälsning och blitt skadade, det får vara nog. :(

Håller med dig på samtligt :bow:

ja om vi ska komma nånvart så lär ju vi hästägare hålla ihop. Är det inte så?

Här en artikel som är av en expert, ingen kul läsning tycker jag :cry:

480640http___imgphotobucketcom_albu.jpg

"Deras psykiska störning är så stark att endast långvarig rättspsykiatrisk vård kan hjälpa dem. -Om det nu hjälper. Annars brukar driften avta med åren"

Ja, och innan denna drift nu avtagit "med åren" - hur många ska falla offer för den? Är det rimligt att MÅNGA varelsers frihet ska stå på spel för att EN person ska få leva fritt?

Jag har tidigare i denna tråd uttryckt: "att det man tycker är rimligt att utsätta någon för, även borde vara rimligt att bli utsatt för", "Det lidande man är beredd att tillfoga någon annan - det skall man även vara beredd att mottaga själv" samt "Det jag är villig att utsätta andra för, bör jag även vara villig att utsättas för."

Eftersom ingen kommenterat påståendena i sig, och för att kunna förstå hur ni andra tänker, skulle det vara intressant för mig att veta:

1. Varför skulle detta med likabehandlande inte vara en sund inställning?
2. På vilket sätt är dessa påståenden orättvisa?
3. Om man förespråkar allas lika värde, hur får man då ihop det med lika värde att vissa får utsättas och andra inte?
4. Om man inte tycker att påståendena är rimliga, hur skulle man själv utforma det?

Min förhoppning är att få sådana svar på dessa frågor, att jag och de som delar min åsikt kanske kan förstå logiken i andras resonemang... :)

Senast ändrad:

Att använda våld för att stävja våld vet man sen urminnestider inte funkar, har brottsligheten går ner i länder med dödsstraff? Nej, tvärtom har det visat sig det eskalerar. Bryter man människors beteende och mönster genom tortyr? Nej, den har inte den preventiva verkan som den är avsedd för. Tvärtom, så får du högre protester genom att använda våld i någon form.

Detta ska nu inte tolkas som ett försvarstal för så är det inte, har man begått ett brott så ska det straffas punkt slut.

Men som PL skrev tidigare, det kvittar hur många man önskar livet ur, hur många man önskar ska kastreras osv. Det handlar om att få en opinion, det får man inte genom att önska sig det krävs lite mer än så.

att få en opinion, det får man inte genom att önska sig det krävs lite mer än så.

Jag anser det vara en förutsättning för skapandet av opinion, att man uttalar sin åsikt. Jag önskar inte - jag talar. Om alla som tycker något annat än det som anses vara normen skulle sitta tysta och önska sig opinion, skulle den inte skapas av sig självt.

Förövrigt har jag varken talat om tortyr eller dödsstraff, jag efterfrågar bara vad som anses vara det orimliga i tanken att Det man utsätter andra för, borde man kunna utsättas för själv. Om man utövar tortyr kan man knappast vara emot det, varför är det då helt plötsligt fel att någon annan utövar det? DET är vad jag talar om, och inte dödsstraff/tortyr/lynchmobb i sig.

Eftersom ingen kommenterat påståendena i sig, och för att kunna förstå hur ni andra tänker, skulle det vara intressant för mig att veta:

1. Varför skulle detta med likabehandlande inte vara en sund inställning?

Ge dig, jag har kommenterat dina påståenden, men du hade vare sig svar eller lösning.:mad:

Jag frågade dig vem som ska utföra hämdåtgärderna?

Detta likabehandlande fungerar inte av flera anledningar, en är att förövare ofta är sjuka, och sjuka ska man försöka hjälpa i ett civiliserat samhälle. Ett annat ex har du här:

Så du tycker att 16-åringen som tog bilen, körde in i en busskur och turligt nog" bara" med lite arm och benbrott på de som stod i busskuren, som resultat, ska ställas i en busskur och själv behöva bli påkörd av en bil?

Ge dig, jag har kommenterat dina påståenden, men du hade vare sig svar eller lösning.:mad:

Jag frågade dig vem som ska utföra hämdåtgärderna?

Om jag missat att svara dig i något sammanhang tidigare så citera gärna din fråga här så att jag kan skriva ett svar om du vill. Svar på även denna fråga har jag skrivit i ett tidigare svar till Boj, och finns att läsa i inlägg #107. Du kan även läsa inlägg #102 och där se vad jag skrivit ang domare och åklagare.

Så du tycker att 16-åringen som tog bilen, körde in i en busskur och turligt nog" bara" med lite arm och benbrott på de som stod i busskuren, som resultat, ska ställas i en busskur och själv behöva bli påkörd av en bil?

Ja det tycker jag, om hans avsikt var att köra in i en busskur där det stod folk.

Och vem ska verkställa straffet, dvs vem ska köra bilen?
Nån galning som njuter av att skada folk?

...och om det inte var avsiktligt ?

Jag anser att det var avsiktligt om hans avsikt var att köra in i folk..? Om det däremot var en olyckshändelse så ska den behandlas som en sådan. Jag anser det dock inte vara olyckhändelser att folk förgriper sig på andra, och det är precis detta avsiktliga skadande som diskussionen handlar om från min sida.

21, 24 och 38 har jag svarat på om du läser igenom tråden igen.

Senast ändrad:

Om du läser igenom mina svar i liknande frågor så kommer du att se vad jag anser om även detta.

F.ö så går det mesta att lösa rent praktiskt om man bara vill.

Om man utövar tortyr kan man knappast vara emot det, varför är det då helt plötsligt fel att någon annan utövar det?

Om man utövar tortyr så har man en sjuk inställning där spärrar försvunnit för länge sedan, och det är ju den du vill åt eller hur. Självklart är det fel att utöva tortyr, om man anser att en person ska straffas för en sådan sak så kan ju knappast det vara förenligt med etik och sunda tankar att personen ska straffas med tortyr. Om så är fallet, att man tycker/anser det och dessutom klarar av att tillämpa straffmetoden så är man ju allt annat än sund i huvudet, eller hur. Då kan man ju jämställas med gärningsmannen, och det är väl vad ginnies och andra försöker förklara.

F.ö så går det mesta att lösa rent praktiskt om man bara vill.

Hur då?
Genom att myndigheterna anställer galningar som gärna vill skada andra?
Genom att myndigheterna tvingar exempelvis poliser att agera bödlar?
Genom att den som blivit påkörd får köra på den som körde på honom/henne?

Eller?

Samtliga: Att jag har en åsikt om att man är värd att utsättas för det våld man tycker varit okej att utsätta en annan för, är just det - en åsikt. Precis som att andras åsikt är att de som utfört illdåd inte ska utsättas för samma illdåd, utan dömmas till fängelse/vård eller något annat. Vad som är rätt för mig är rätt för mig och vad som är rätt för dig är rätt för dig. I slutändan finns ingen högre makt som kan tala om vem av oss som har mer rätt eller mer fel, rent krasst är det så - hur länge vi än diskuterar. Att det sedan är en lagbok som styr vilka straff som delas ut är irrelevant - det är inte förbjudet att tycka att lagen bör ändras, ej heller är det förbjudet att ha åsikter som inte är förankrade i lagboken. Sedan om lagen ändras eller inte är en annan fråga och den lär knappast avgöras här.

Har jag någonsin i denna tråd uttryckt att någon här som är av fängelse/vård-åsikten själva ska stå för utförandet av straffet? Därför tycker jag att det är orimligt att jag då ofta får frågan om Jag vill/ska/kan verkställa det straff jag anser att förövare gjort sig förtjänta av enligt vad min personliga åsikt tycker är rimligt.

Immer: Jag tror inte att alla förespråkare av rådande straffmetoder, inkl ni som i denna tråd uttryckt att ni är för dessa, själva konstruerat och planerat kriminalvårdens uppbyggnad. Jag har heller inte sett någon här klart och tydligt redogöra för hur de straffmetoder/skärpningar av straff man pratar om rent praktiskt ska genomföras. Jag har visserligen frågat hur andra tycker att dessa straff ska se ut, men jag har fått väldigt lite svar och jag bryr mig inte så mkt om att tjata om detta in absurdum. För mig handlar det om att jag har en åsikt och för er handlar det om att ni inte tycker att denna åsikt är okej - har jag missförstått?
Jag är inte anställd av staten för att utforma dessa tänkbara straff och så länge jag inte är det behöver jag nog inte heller forska i hur dessa straff ska se ut och genomföras i praktiken. Att utforma och med jämna mellanrum följa upp och bygga på rådande lagar och straffpåföljder kräver och har krävt mångårig utvärdering, stötning, blötning och sedan handläggningstider i riksdag och regering - är det något man avhandlar från dag till dag i ett forum på buke?

Boj: Allt du skrev i ditt senaste svar till mig är Dina åsikter och värderingar av saker och ting, att jag inte delar dem har vi redan förut förstått och just det att jag inte har samma åsikter/värderingar som du gör att jag inte ens då du förklarar detta kommer att få en annan uppfattning. Därför tycker jag inte att det faktum att vi inte håller med varandra behöver avhandlas Igen...
Jag förstår mkt väl att folk här försöker förklara för mig vad de tycker och varför. Det jag gör är att i min tur förklara mina tankegångar och varför jag har dem. Ställs det frågor svarar jag på dem och ställer jag frågor vill även jag gärna ha svar på dem. Jag skrev tidigare ikväll ett inlägg med 4 frågor just för att jag ville ha svar på dem, så istället för att folk här ska försöka få mig att förstå att jag har fel, varför kan jag inte bara få svar på dessa frågor så Jag förstår hur Andra tänker lite mer Konkret än att jag vet att de inte tycker som jag?

Jag vill be moderator och andra berörda om ursäkt för mitt tidigare inlägg. Ångrade det i samma stund jag skickade det men jag visste inte hur jag skulle radera. Självklart inser jag det olämpliga innehållsmässigt och jag ångrar mitt språkbruk. Jag är förutom djurälskare även humanist, filantrop och stark förespråkare av mänskliga rättigheter. Det är ibland lätt att glömma att denna värld faktiskt även är benådad med en massa goda, fantastiska och beundrandsvärda människor som gör käleksfulla, omtänksamma handlingar. Denna nyhetsartikel gjorde mig bara så fruktansvärt illa berörd, ledsen och upprörd att känslorna skenade iväg. Självklart skall ingen dömas eller straffas på förhand. Som djur- och framförallt hästälskare känner jag mig faktiskt oerhört kränkt och provocerad av svensk sk djurskydd samt lagar på området. Upplever dessa som oerhört tafatta och mesiga och snarare som ett hån än ett skydd. Känner sånt djupt medlidande med djur som inte kan försvara sig och inte har någon rätt till upprättelse eller värn. Förstår att vissa mäniskor kan lida av allvarlig psykisk sjukdom men tyvärr kan jag i sånna här fall varken känna någonsomhelst empati, förståelse eller överinseende. Skulle detta drabba mig o mina djur skulle jag totalt och förevigt tappa lusten att hålla på med hästar. Allt skulle vara förstört, förevigt nersolkat av en pervers handling av detta slag. Skulle alltid bära på smärtan från mitt djurs lidande. Tror tyvärrr inte på något bot för människor med dessa diaboliska störningar men det vore ju vackert om lite terapi kan bidra till en bättre värld. Men när ska de drabbade hästarna få hjälp? Vem ska mildra deras ångest, smärta och plåga? Vill inte ens föresälla mig vad de kan ha upplevt. Kanske flera timmar av fruktansvärd smärta, rädsla, stress och chock. Men i den här världen ska djuren tydligen finna sig i att få bli offrade till förmån för människornas rättigheter. Ledsen men jag kommer aldrig att kunna förlika mig vid det. Ska inte läsa dylika artiklar nån mer gång eftersom det tydligen inte finns något att göra. Känner mig lså ledsen. För hästarnas skull.

Jag vill/ska/kan verkställa det straff jag anser att förövare gjort sig förtjänta av enligt vad min personliga åsikt tycker är rimligt.

Tycker du det är ett friskt mentalt beteende att som du, utan vidare vad det verkar som, kan agera bödel?

Och "jag vill" och "jag kan", men "jag ska", herregud, vad tänker du göra?

Jag har helat iden fattat att detta är din åsikt, den är har du all rätt att ha på samma sätt som andra har rätten till sin åsikt. Men någonstans tangerar dina åsikter till att vilja förändra, för en sådan sak krävs även en eftertanke på vad konsekvenserna kan bli av ett specifikt agerande. Konsekvenser är som ringar på vatten, de sprider sig längre och längre bort. Hur långt bort och i vilken omfattning, det är det som krävs vid eftertanken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka